Niet elke film waar recensenten laaiend enthousiast over zijn brengt geld in het laatje, dit was al duidelijk voor Paramount Pictures na de Babylon (2022) flop, hier kregen ze nog een zwaardere flop te verduren met Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves (2023) van John Francis Daley en Jonathan Goldstein. Maar de studio heeft zich vorig jaar wel een stevige buffer opgebouwd met het mega-succes van Top Gun: Maverick (2022) die bijna 10 keer zijn productiebudget kon terug verdienen enkel en alleen maar met zijn bioscooprelease.
Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves had een productiebudget van 150 miljoen dollar (wat 60 miljoen meer was dan de eerste Lord of the Rings film die uiteindelijk 900 miljoen opbracht). D&D moest het stellen met iets meer dan 200 miljoen dollar, daar waar het minstens 300 miljoen nodig had voor nog maar een break-even. De film was dus zwaar verlieslatend en nu hoopt Paramount alsnog wat inkomsten te genereren via Paramount+ of Amazon Prime. Wij zochten voor jullie eens uit wat de grootste oorzaken zijn van deze flop.
1. Chris Pine is box-office poison
Ik hou nog wel van Chris Pine. Ik vind hem een uitstekende Captain Kirk in de Star Trek films, maar hij speelde doorheen de jaren in toch heel wat tegenvallende films en teren op uw looks werkt tot op een zekere hoogte. Vorig jaar was hij nog te zien in The Contractor (2022), een film die in iets minder dan 500 zalen in de States met moeite 2 miljoen dollar kon ophalen. Daarvoor was hij te zien in de flop Don’t Worry Darling (2022), de B-film All the Old Knives (2022), de flop Wonder Woman 1984 (2020) waar hij eigenlijk een sidekick speelde en zelfs zijn 120 miljoen dollar Outlaw King (2018) moet geen enorm succes geweest zijn voor Netflix. Deze man dan casten als jouw lead in een 150 miljoen dollar film is een immens risico, zeker wanneer jouw andere castleden nu niet meteen ronkende namen zijn: Regé-Jean Page, Justice Smith, Sophia Lillis, Michelle Rodriguez, Chloe Coleman en Daisy Head. Allemaal talentvolle individuen, maar mensen gaan niet speciaal naar de bioscoop op hen te zien. Zelfs niet voor een Hugh Grant die ook een kleine rol had. Chris Pine neemt best een andere/betere agent onder de arm om zijn carrière een nieuw elan te geven want dit gaat echt de verkeerde kant uit.
2. Vorige Dungeons & Dragons film was crap
Te beginnen bij Dungeons & Dragons (2000) van de waardeloze regisseur Courtney Solomon. Dit regiedebuut was een puinhoop van een film, met rotslecht acteerwerk, amateuristische visuele effecten en een bespottelijk verhaal. Als je je afvraagt waarom het tot 2023 heeft geduurd voordat Hollywood het iconische rollenspel opnieuw een adaptatie wou geven, was het om de stank van deze drek weg te spoelen, maar blijkbaar was 23 jaar nog niet lang genoeg.
3. Mario schopte Dungeons & Dragons uit bioscoop
Wie had er ooit kunnen denken dat The Super Mario Bros. Movie (2023) van Universal Pictures’ Illumination zo’n mega-succes ging worden met een recette van 1,27 miljard dollar met een productiebudget van nauwelijks 100 miljoen dollar? NIEMAND! D&D kwam in de zalen op 31 maart 2023, Mario nam alles over op 5 april 2023. Het was brute pech, want niemand sprak nog over D&D en ieder was bezig over de nieuwe Mario Bros film. D&D zou oorspronkelijk op 23 juli 2021 worden uitgebracht, maar de releasedatum werd verschoven naar 19 november 2021, om tegemoet te komen aan de oorspronkelijke releasedag van Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One (2023), voordat het verder werd uitgesteld tot 27 mei 2022 vanwege de COVID-19-pandemie en daar bleef het niet bij. In november 2022 werd de release van de film uiteindelijk uitgesteld tot 31 maart 2023. En zoiets is nooit een goed teken. Kies een datum en bouw jouw marketing eromheen. Op het laatste snippertje releasedatums wijziogen, of God betert een filmtitel veranderen, is box-office poison.
4. Het ‘medieval fantasy’ genre is een tv-genre geworden
Na de LotR films is het niet simpel geweest voor Fantasy Films om echt door te breken in de cinema, en daarmee bedoel ik vooral de films die zich afspelen in een middeleeuws kader (cf. King Arthur flop, Tristan & Isolde flop, Beowulf flop, Stardust flop, King Arthur: Legend of the Sword flop, Jack the Giant Slayer flop, Seventh Son flop, Solomon Kane flop, …). De enige film die nog een beetje stand hield aan de box-office en dat waren de eerste en de derde Chronicles of Narnia films (voornamelijk te wijten aan de naam van de auteur van de boeken C. S. Lewis), de tweede film (Prince Caspian) was echter een flop. Daarentegen zien we dat op streamingdiensten mensen verzot zijn op Game of Thrones, The Witcher en de nieuwe Lord of the Rings serie.
5. Dungeons & Dragons is vooral bekend in de States
Weten jullie waarom de game-verfilming Warcraft (2016) nog 439 miljoen dollar kon ophalen, ook al was de film niet meteen op handen gedragen door de recensenten? De reden is eenvoudig, de Intellectual Property van Warcraft beperkt zich niet tot de States, de game is wereldbekend. De film bracht in China alleen al meer dan 213 miljoen dollar op! Tafelrolspellen zijn niet zo bekend in China en bijgevolg slaat dit er ook niet zo aan. Deze D&D moest het vooral hebben van zijn binnenlandse markt en deze liet het grotendeels afweten.
Het probleem dat fantasy meer een tv-product is geworden is omdat de huidige generatie hoge verwachtingen heeft – zeker mer series als Game of Thrones – en de kostprijs om zoiets te maken is meer rendabel in een tv-formaat waar je de sets kan gebruiken voor meerdere episodes en dus meer content.
Ik ben niet gaan zien omdat ik dacht dat het een B-film was, de marketing overtuigde me niet van het tegendeel.
Is echt een aanrader, veel actie en humor, beter dan wat ik had verwacht.