Iedereen dacht dat Tom Cruise de box-office zou redden met zijn Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One (2023), maar het is Barbie (2023) en Oppenheimer (2023) die net M:I 7 aan het wegblazen zijn in hun tweede box-office week. Barbie lijkt naar de 700 miljoen dollar te gaan ophalen, daar waar Oppenheimer – met zijn beperkte bioscoopzalen (cf IMAX) en screenings (cf. film van 3 uur) – naar 400 miljoen dollar wereldwijd afstevent. In de States zou Barbie zelfs 95 miljoen dollar ophalen in zijn tweede week, en zoiets is ongezien. En nog maar eens, dit zijn TWEE originele film – geen sequels of remakes – waarvan één zelfs een biopic is met zo goed als GEEN actie of humor. Kan iemand nog volgen?
Voor mij is dat het bewijs dat cinema nog niet dood is en dat AI morgen de zevende Kunst niet zal domineren. Wij zullen in de komende dagen nog wel onze review posten van Barbie, en ook al vonden we het een beetje een rommelige film, hebben we er plezier mee gehad. En neen, het is geen anti-mannen film. Meer nog, dit zou wel eens één van de beste rollen van Ryan Gosling kunnen zijn. Onze Oscar voor Beste Acteur gaat dit jaar naar Cillian Murphy, maar Greta Gerwig verdient op z’n minst een nominatie voor Beste Regisseuse want de wereld die zij tot leven wekt, ‘WERKT’. En dit is een fucking Barbie film!
En zet je je schrap voor het dramatische tromgeroffel: Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One wordt beknot in zijn derde release-week. Het gerucht is dat deze kaskraker afscheid moet nemen van een enorm aantal bioscoopschermen in de States. En de film heeft nog moeite om 400 miljoen wereldwijd op te halen. Naar verluidt zouden in de States maar lieft 1000 schermen verdwijnen – waarvan een deel worden ingepikt door (vermoedelijk) … Barbie. Oppenheimer kan er zelf niet van genieten want het publiek lijkt toch massaal te kiezen voor ofwel IMAX of 70mm of zelfs beide – goed wetende dat er slecht een 30-tal bioscoopzalen zijn die Oppenheimer projecteren op 70 mm op een IMAX scherm. Toch denk ik niet dat Cruise nu zit te vloeken. Hij is een voorvechter voor het voortbestaan van de bioscoop en zelfs al wordt zijn film ondergesneeuwd door een Barbie-pop denk ik dat hij blij is dat het publiek de weg naar de bioscoop heeft teruggevonden, ondanks het comfort van de streamingdiensten.
In een vorige post hadden we het al over het verlies van de Chinese markt maar deze cijfers zijn wel een immense teleurstelling voor Paramount Pictures, die een tweede Top Gun: Maverick (2022) voor ogen had – zowat hun grootste box-office succes sinds Titanic 3D (1997). Het ziet er zelfs naar uit dat M:I 7 nog niet de helft zal halen dan Mission: Impossible 6 Fallout (2018) die bijna 800 miljoen wist op te halen. En deze Dead Reckoning is een part 1 / part 2 film. Wat wil zeggen dat mensen die part 1 niet hebben gezien, vermoedelijk ook niet naar part 2 zullen gaan. Dit had anders geweest met een M:I 7 en M:I 8 – wat laat vermoeden dat het gaat om een standalone verhaal.
Komt daar nog bij dat er een Hollywood staking aan de hang is en het script van Part 2 nog niet helemaal is afgewerkt, los van het feit dat de film voornamelijk bestaat uit acteurs die lid zijn van de SAG-vakbond en dus in wezen NIET mogen werken. De stakingen verbieden acteurs zelfs om promotie te maken voor de films die ze pre-staking hebben gemaakt. En dus lijkt het eindejaar een tweede Covid jaar te zullen zijn met heel wat films wiens releasedatum naar 2024 wordt verschoven. En daarbij zijn Dune: Part 2 (2023) – ook al is nog niets bevestigd – maar ook The Color Purple, Aquaman and the Lost Kingdom, Bad Boys 4, Kraven the Hunter, Spider-Man: Beyond the Spider-Verse, Ghostbusters: Afterlife 2, de nieuwe Karate Kid film, Dirty Dancing, Andor, Deadpool 3, Mortal Kombat 2, Beetlejuice 2, Gladiator 2 en Venom 3
Het blijft me verbazen dat Mission Impossible het niet beter doet. Bekende IP, grote filmster, veel actie, …