Laatste berichten

The Retaliators brengt een priester met een Death Wish

Meer en meer independent films krijgen hu plaats in de zon dankzij de streamingdiensten. Het lijkt er wel op of er een grotere democratisering aan de gang is, ook al wil dit niet noodzakelijk zeggen dat de kwaliteit erop vooruit gaat. Maar independent films wil niet langer zeggen “sociale drama’s”, steeds meer zien we genre films opduiken, zoals deze The Retaliators (2021). Meer nog, deze ‘Death Wish‘- achtige-revenge-film heeft zelfs gisteren zijn bioscooprelease gehad. Korte inhoud: Sarah (Katie Kelly) is de dochter van een lokale pastoor (Michael Lombardi), maar ook de persoon die op het verkeerde moment op de verkeerde…
Read more

Margot Robbie en Brad Pitt in wilde Babylon

Je zou denken dat Quentin Tarantino een vervolg heeft gemaakt op zijn Once Upon a Time … in Hollywood (2019), maar dit is wel degelijk een originele film geschreven en geregisseerd door de La La Land regisseur Damien Chazelle. Deze productie lijkt nu al een grote kanshebber te zijn op heel wat Oscar-beeldjes tijdens de Academy Awards uitreiking op 12 maart 2023, gezien het onderwerp, de sterren, de production design en het ideale moment van zijn release. Korte inhoud: Hollywood, de jaren 20. De industrie ondergaat de transitie van zwijgende films naar films met gesproken tekst. Verschillende acteurs proberen gedurende…
Read more

Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore (2022) ** 4k UHD recensie

Ik heb genoten van Fantastic Beasts and Where to Find Them (2016), iets minder van Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald (2018) en deze Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore (2022) is misschien wel de minst geslaagde van de drie. Het hielp ook niet dat Warner Bros de beslissing had genomen op Johnny Depp de laan uit te sturen, ook al zou achteraf blijken dat hiervoor geen enkele reden was. Een verkeerde gok die deze 200 miljoen dollar productie liet floppen aan de box-office met een wereldwijde recette van slechte 400 miljoen dollar, wat nauwelijks genoeg was om uit de…
Read more

After Yang (2022) **** DVD recensie

Sommige films passeren haast geruisloos langs de bioscoopzalen en krijgen niet de aandacht die ze verdienen. Hoewel ik me kan herinneren een poster van After Yang (2022) te hebben zien hangen in UGC Antwerpen, ben ik de film uiteindelijk niet gaan bekijken. Jammer, zo blijkt nu, want dit is echt wel een film die het bekijken meer dan waard is en een kijkbeurt op het grote scherm verdient. Een film die je ook doet nadenken over de toekomst en wat er nu echt belangrijk is in het leven. Dat er bovendien ook nog sterk in geacteerd wordt, maakt van deze…
Read more

Medieval van Petr Jákl is duurste Tsjechische film ooit

Voormalig Acteur, succesvol producer en regisseur Petr Jákl heeft het voor mekaar gekregen om een 23 miljoen euro bijeen te brengen voor zijn Medieval (2022). In Hollywood noem je zoiets low budget, maar voor Europese landen is dat echt wel een pak geld. En de film heeft potentieel op zijn productiebudget meermaals te verdubbelen met een sterrencast met Ben Foster en Michael Caine. Korte inhoud: In de Boheemse 14de eeuw is Jan Žižka (Ben Foster) de militair leider van een groep huurlingen die het vieze werk voor de adel opknappen, in het bijzonder voor Lord Boresh (Michael Caine). Hun nieuwe…
Read more

The Price We Pay (2022) *** recensie

Het is misschien nog niet de grote terugkeer van regisseur Ryûhei Kitamura (The Midnight Meat Train, No One Lives), die dit jaar aanwezig was als jurylid van het BIFFF 2022, maar The Price We Pay (2022) is geen onaardige B-film. Het begint als een misdaad-drama en eindigt in een geschifte slasherfilm. Het voelt allemaal heel low budget aan, ook al zetten acteurs Emile Hirsch en Stephen Dorff hier leuke vertolkingen neer. Korte inhoud: Alex (Emile Hirsch) en Cody (Stephen Dorff) beroven een pandjeszaak, zonder al te veel succes. De broer van Alex, Shane (Tanner Zagarino), raakt gewond en de man…
Read more

Maneater (2022) * recensie

En in de categorie van de haaienfilm is er al veel rotzooi de revue gepasseerd maar deze Maneater (2022) zou wel eens de ultieme schijtfilm zijn wat betreft haaienfilms. Ik begrijp zelfs niet dat ik 86 minuten hieraan heb verspild, kostbare minuten die ik nooit meer zal terug krijgen. Regisseur en scenarist Justin Lee is zowat de Amerikaanse versie van Uwe Boll (voor diegene die deze Duitse regisseur nog kennen). Hij maakt elk jaar wel een actiefilm, en de ene is al waardelozer dan de andere. Maar er zal hoe dan ook een publiek voor zijn want iemand blijft de…
Read more

Warning (2021) ***½ recensie

De film is een jaar oud maar kreeg toch een plaats op het BIFFF en ik ben er dankbaar voor, want dit was een aangename verrassing. Warning (2021) is ook een frustrerende film want het lijkt op het eerste zicht op en samenraapsel van korte verhalen die net die de selectie van “Black Mirror” hebben gehaald. Het verschil is dat deze sci-fi-prent op een subtiele manier toch een verhaal weet te vertellen doorheen zijn verschillende karakters zonder de gebruikelijke nadruk te leggen op het fantastische aspect. Korte inhoud: “Warning” is een aaneenschakeling van verschillende sci-fi verhalen die allen iets vertellen…
Read more

Megalomaniac (2022) **½ recensie

Nog een Belgische horrorprent die op mijn lijstje stond was deze Megalomaniac (2022) van Karim Ouelhaj. Belgische horrorfilms blinken meestal uit in de exploitatie van menselijke miserie en deze film is daar geen uitzondering op. Het is geen film van het niveau van een Calvaire (2004) van Fabrice du Welz, maar qua geflipte sequenties moet het er zeker niet voor onderdoen. De film is gemaakt met bijzonder weinig middelen maar weet toch een consistente lugubere sfeer te handhaven. Het is geen film waar jullie vrolijk van zullen worden, maar anderzijds wel een ontdekking van Eline Schumacher die hier een opmerkelijke…
Read more

Vesper (2022) **** recensie

Ondanks de wat tegenvallende projectie op het BIFFF met zijn hardnekkige technische problemen was de Frans-Belgische sci-fi film Vesper (2022) één van de betere films uit de selectie en ik vermoed dat deze productie wel in de prijzen zal vallen. Het is een post-apocalyptische film over een jong meisje die moet zien te overleven in een brutale wereld. Vesper droomt van ontsnapping en haar vastberadenheid zal uiteindelijk de sleutel zijn tot het voortbestaan van de mensheid. Korte inhoud: Na de instorting van het ecosysteem is de aarde in een post-apocalyptische planeet veranderd. De dertienjarige Vesper (Raffiella Chapman) maakt gebruik van…
Read more