Laatste berichten

Jamie Foxx als de schizofrene violist Nathaniel Ayers

Acteur Jamie Foxx gaat voor de tweede keer de hoofdrol vertolken in een biopic over een getalenteerde maar schizofrene muzikant. De 39-jarige acteur gaat in de film The Soloist (2009) de rol vertolken van de schizofrene violist Nathaniel Ayers. Ayers was student op de prestigieuze Juilliard School of Performing Arts in New York. Door zijn schizofrenie maakte hij zijn opleiding echter niet af. Hij belandde in de goot, waar hij zijn geld verdiende door op straat cello te spelen. Dat heeft Yahoo bekendgemaakt. Based on a 12-part series of articles by Los Angeles Times columnist Steve Lopez, the story centers…
Read more

Footloose met Zac Efron

In de zelfde lijn als de musical-to-movie Hairspray (2007), komt er volgens Variety binnenkort nog een andere prent, gedeeltelijk gebaseerd op een musical en gedeeltelijk op de film uit 1984. De nieuwe prent zal zoals de film Footloose (2008) heten en pretty-boy Zac Efron (“Firefly”, Hairspray, High School Musical) zal in de huid kruipend van de eerder swingende Kevin Bacon. Een dwaze keuze van regisseur Kenny Ortega, die had moeten weten dat Kevin Bacon werd gecast omwille van zijn iets ruigere voorkomen. Bacon was de ‘rebel without a cause…who eventually found a cause‘, niet de posterboy van 90210 die goed…
Read more

Eastern Promises van David Cronenberg

Ik ben een redelijk grote fan van de Canadese regisseur David Cronenberg, toch mis ik een beetje zijn freaky beginperiode. Hij is hoe dan ook één van de meest eigenzinnige en succesvolle cineasten werkzaam in Hollywood. Cronenberg kan zowel gruwelijke horror (The Fly, Rabid, Scanners) als intieme dramafilms (Spider) aan, maar ook films die gewoon niet te classificeren zijn (zoals Naked Lunch en Videodrome). Ook zijn laatste prent A History of Violence (2005) over innerlijke conflicten en verborgen geheimen, was een sublieme psychologische thriller van het western-type. En ook deze Eastern Promises (2007) is opnieuw met zijn favoriete acteur van…
Read more

Conan the Barbarian in nieuwe handen

Ik heb het al vaker gehad dat er mogelijks een remake of vervolg komt op de populaire barbarenfilm Conan the Barbarian (1982). Arnold Schwarzenegger speelde het mythische karakter begin jaren ’80, maar volgens producent Millennium Films zal deze nieuwe versie trouwer aan de originele korte verhalen van Robert E. Howard zijn dan de Schwarzenegger versie. Lange tijd speelde Warner Bros met het idee om Conan te reanimeren, maar uiteindelijk besloot de studio de filmrechten in juni te verkopen aan Millennium Films, waarover Joe Gatta zei: “We geloven in het merk en we zijn er van overtuigd dat we meerdere Conan…
Read more

The Lost Boys 2 The Tribe met Corey Feldman en Corey Haim

Met al die troep die Joel Schumacher heeft gemaakt zou je bijna vergeten dat hij in zijn beginperiode schitterende films heeft gemaakt, zoals The Lost Boys (1987), een vampierenfilm die uitgroeide tot een jaren ’80 classic. Het was tevens het hoogtepunt was in de carrières van kindsterretjes Corey Haim en Corey Feldman (E.T.,The Goonies,The burbs’). En als we de geruchten van STYD mogen geloven zouden deze twee terugkomen voor een sequel, The Lost Boys 2: The Tribe (2007). Dit zou in ieder geval de carrière van beide mannen een beetje kunnen reanimeren, tenminste als er een talentvolle regisseur bij het…
Read more

Things We Lost in the Fire van Susanne Bier

In de States, in tegenstelling tot bij ons, is het niet altijd zo dat een regisseur controle heeft op de montage van een trailer. En dat is vaak vragen om een vertekend beeld van de film. Drie zaken zijn buitengewoon irritant bij trailers: enerzijds wordt vaak (1) te veel van het plot onthuld. Monteurs willen de “mooie beeldjes” in hun trailer steken en die zitten vaak in de staart van de film. Een andere bron van irritatie is (2) de keuze van muziek die te weinig aansluit bij het verhaal of gewoon regelrecht fout is. En wat mij soms nog…
Read more

Matt Damon doet het beter dan Lindsay Lohan

Wel, de box-office nummers zijn binnen van de nieuwe Lindsay Lohan prent I Know Who Killed Me (2007). En wat blijkt, het publiek begint na lange tijd in te zien dat Lohan eigenlijk als actrice maar weinig voorstelt en bleven massaal weg. De prent flopte met glans en je kon bijna de vreugdekreet horen bij heel wat filmrecensenten. De film opende op 1320 schermen in de States met een miserabele recette van 3.5 miljoen dollar. Verwacht wordt dat de film niet meer dan 10 miljoen dollar zal opbrengen in zijn bioscoop-release in de States. Betekent dit het einde van Lohan?…
Read more

Rush Hour 3 verbannen in China

Ook al mag Jackie Chan een nationale held zijn in Hong Kong, zal zijn nieuwe actiecomedy Rush Hour 3 (2007) van Brett Ratner in China niet worden vertoond. De reden waarom is niet meteen duidelijk. Enerzijds zou het te maken hebben met een scène in de film, waarin een Chinese misdaadfamilie een bezoek aan Parijs brengt. Aangezien China het bestaan van Triad bendes zoveel mogelijk ontkent, zou deze scène de Chinese autoriteiten in het verkeerde keelgat geschoten zijn wat zou leiden tot het verbieden van de release van Rush Hour 3 in China. Een andere reden zou zijn omwille van…
Read more

Enter the Dragon van Bruce Lee herwerkt

Ik heb het op deze blog al herhaaldelijk gehad over het nut van remakes. Sommige films zijn best wel de moeite, zelfs fascinerend te noemen, de meeste remakes voegen niets toe aan het origineel of zijn zelfs tergend slechte of debiele prenten. Van sommige remakes kan je zelfs mottig worden, vooral bij films die een cult-status bereikt hebben. Mottig kan je bijvoorbeeld worden als je te horen krijgt dat ze een remake plannen van één van de beste Bruce Lee films, Enter the Dragon (1973). In deze martial art film zien we een shaolin-student die in opdracht van de Britse…
Read more

Evan Almighty wordt één van de grootste flops uit 2007

Ik had dit al lang aangekondigd in mijn vorige posts dat Evan Almighty (2007) zijn gepeperde productiebudget van 175 miljoen dollar (exclusief promotie- en distributiekosten!) nooit zou kunnen terugwinnen tijdens zijn bioscoop-release in de States. Nochtans verkreeg de film één van de grootste marketings-campagnes. Tijdens de première-week werd de film vertoond in maar liefst 3600 Amerikaanse bioscoop-complexen, maar haalde slechts 31 miljoen dollar. Een maand later sputtert de motor op 96’333’065 dollar en zal dit – op een paar miljoen dollar – het einde betekenen van zijn bioscoopronde in de States. Uiteraard, had de film de helft minder gekost, dan…
Read more