Het is krankzinnig om te zien dan een goed gemaakte superheldenfilm – ondanks de paar akkefietjes – zo door het slijk wordt gehaald. Ik heb niks goed te vertellen over Black Adam (2022), maar ik heb echt wel genoten van The Flash (2023) van Andy Muschietti, en ik was heus niet de enige want wanneer je op IMDB gaat kijken naar de rating en je haalt er alle 10/10 en 01/10 ’s weg (deze film is geen meesterwerk maar ook geen complete mislukking), dat komt je op een degelijke 8/10 als gemiddelde. Zelfs op RT heeft de film een reviewscore van 65% wat toch een pak positiever is dan de 38% die Black Adam kreeg, en toch deed deze film het net iets beter aan de kassa.
Hoe is het dan in godsnaam mogelijk dat de film het zo slecht deed aan de box-office. The Flash zal met moeite wereldwijd 300 miljoen halen en dit met een productiebudget van 200 miljoen dollar. Dat de film één week in zijn bioscooprelease ook nog eens integraal te zien was op Twitter nadat een idioot de film doodleuk met zijn camera had opgenomen in de zaal. Meer dan bij Black Adam zijn hier meer potten gebroken. Er komt geen geplande terugkeer van de Michael Keaton Batman, er komt geen Flash 2 (iets wat we al hadden gedacht) en ik denk dat de wereld van Zack Snyder nu ook voor goed is afgeschreven. Meer nog, volgens een artikel in Variety zou Warner zelfs een deel van hun content verkopen voor een slordige 500 miljoen dollar (vermoedelijk aan Sony). Maar laten we eens in detail bekijken wat hier zo verkeerd is gelopen.
1. James Gunn heeft de stekker uitgetrokken
Was er geen James Gunn dan hadden we vandaag Justice League 2 en Man of Steel 2 van Zack Snyder maar ook een standalone Batman film met Michael Keaton. Er zou zelfs gesproken worden over een The Flash 2 in plaats van de huidige onzekerheid. Maar het moment dat hij werd aangesteld om de DCEU uit het slop te halen, en dat was broodnodig, zijn heel wat sequels naar de prullenmand verwezen en films die al in productie waren worden nu aanzien als overbodige edities. Het ziet er dus naar uit dat Aquaman 2 (2023) hetzelfde lot zal ondergaan, mits ze op een geniaal marketing idee komen of de film gewoon rechtstreeks uitbrengen op Max. In ieder geval hebben hier heel wat fans deze film de rug toegekeerd – tot zelfs meegeholpen aan de haatcampagne tegen de film, gestuurd door hun teleurstelling dat Henry Cavill zo nodig moest vertrekken.
2. Lastercampagne tegen Ezra Miller
Nog voor de film in de zalen was, werd de film opgezadeld met opgefokte verhalen rond Ezra Miller alsof hij rechtstreeks uit de diepten van de hel was ontsnapt. In essentie heeft Ezra een meltdown gehad in 2020 te midden van de Covid. Hij heeft een opdringerige fan tegen de grond getrokken, een incident dat gefilmd was en uiteraard uit zijn context gegrepen. Miller deed ook heel wat ondeugende dingen zoals inbraak en vechtpartijen. Maar in geen geval echt zwaarwichtige feiten zoals beschuldigingen van huiselijke geweld met verwondingen of seksueel misbruik, ook al werd hem wel verweten een “affaire te hebben met een minderjarige” wat uiteindelijk een zwaar overtrokken gerucht bleek te zijn. Ik kan niet meer bijhouden hoeveel filmsterren er zijn die ooit een meltdown hebben gehad (cf. Robert Downey Jr., Drew Barrymore, Angelina Jolie, Charlize Theron, Joaquin Phoenix, Lindsay Lohan, River Phoenix, Mickey Rourke, Marlon Brando, Winona Ryder, Shia LaBeouf, …) Allen hebben ze die fase achter zich gelaten en hun carrière een nieuwe wending gegeven. Dat wensen we ook Ezra toe. Maar voor het Rolling Stone magazine volstond dit niet. Zij teren op de online haat-campagnes en de aanval inzetten op zo’n celebrity verkoopt als zoete broodjes. Het Rolling Stones Magazine – wiens doelpubliek ligt tussen de 15 en 24 jarigen – hebben dit jaar tevens ook een lastercampagne opgezet rond de serie “The Idol”, die ze al met de grond gelijk hadden gemaakt nog voor de eerste episode online was. Deze berichten worden gedeeld en vertaald in verschillende landen en de jongeren (tussen 15 en 22) wisten meteen wat voor een nare kerel die Ezra Miller wel niet was. Op de vooravond van de filmpremière verspreidde de lastercampagne zich als een onweerstaanbaar viraal vuur door alle social media kanalen van TikTok tot Twitter en mainstream-media. Je kon niets lezens over The Flash zonder er een vermelding was van “het schandaal Ezra Miller” of wat je moest weten over The Flash: lees Ezra Miller of nog Wat heeft Ezra mispeuterd. Maar ook heel wat reviews hadden op de eerste plaats vooral veel problemen met Ezra nog voor ze de film zagen en hebben in functie van hun ongenoegen hun vlammende reviews geschreven in de stijl van The Flash is zwak!. Voor velen was het een doorn in het oog dat Ezra feitelijk de ster van de film was en ook nog eens bewees een uiterst veelzijdige acteur te zijn. Bijgevolg werd dan maar kritiek geuit op de (bizar bedoelde) visuele effecten.
3. Hyperbole positieve reacties waren getelefoneerd
Warner zag wat er aan het gebeuren was en heeft vermoedelijk een paar screenings opgezet voor beroemdheden zoals een Tom Cruise en een Stephen King om de film toch nog een opsteker te geven een paar dagen voor zijn release, maar het kwam geforceerd over. Tom Cruise was er wild van en ook Stephen King had er een goed gevoel bij, maar het was wederom James Gunn die met de hyperbool Het was de beste superheldenfilm dat ik al ooit had gezien die veel wenkbrauwen deed fronsen. Maar hiermee kwam de lat superhoog te liggen. Een foutje in de film of een zwak moment was als een rode lap op een stier.
4. Superhelden-moeheid bestaat
We hadden dat al gezien bij Shazam! Fury of the Gods (2023), Ant-Man and the Wasp: Quantumania (2023) en Black Adam (2022). De lat werd met de MCU zo hoog gelegd dat Phase 4 echt moeite heeft om nog maar aan de hielen te komen. En met een reeks teleurstellingen ontstaat er een gevoel van ‘seen that done that’. Films die nog ietwat buiten de lijntje kleuren zoals Spider-Man: Across the Spider-Verse (2023) kon nog een publiek vinden, maar het merendeel van de films had moeite om nog maar zijn productiebudget terug te winnen.
5. Het parcours van Warner ‘liep’ hobbelig voor The Flash
Het is niet gemakkelijk om met een “origin story” naar buiten te komen, en als deze film eigenlijk al in 2020 afgewerkt moest zijn, is het geen eenvoudige klus voor de mensen van de marketing om deze prent nog af te doen als “iets nieuws”. Net zoals de levenswandel van Ezra werd deze film ook geplaagd door heel wat productie-problemen en een pak regisseurs die hier even aan hebben gewerkt. Maar je kan de marketing mensen niet met alle zonden beladen, want Warner heeft ook zijn schaduwzijde in het licht laten zien door Ezra … te verbergen. Kijk, de aanpak van “de regisseur wil werken met Ezra en wij ondersteunen hem” gaat niet gepaard met “we zullen Ezra wat op de achtergrond houden en op de poster vooral uitpakken met Supergirl (die hooguit 10 minuten schermtijd heeft) en Batman (die misschien 20 minuten schermtijd heeft)”. Deze film draait rond Ezra. Dus misschien had je Ezra vroeger moeten sturen naar de Graham Norton show – die deze bom perfect had kunnen ontmijnen. Maar ik begrijp ook wel dat het achteraf altijd gemakkelijk praten is. Anderzijds, hoeveel ‘vroegtijdige screenings’ zijn er niet geweest voor deze film?! Ik heb berichten gelezen van mensen die de film al in april ‘gratis’ hebben gezien. Als je een sterk openingsweekend wil hebben, zorg je dat alles achter gesloten deuren blijft, en betaal je misschien wat extra voor security de eerste week van zijn release, want 1,7 miljoen gratis kijkers op Twitter is toch een gigantische financiële klap.