2020 was een rampjaar voor de filmsector gezien zowat alle films in het najaar plots hun release moesten uitstellen omwille van Covid of zoals Christopher Nolan deed, dwars door de storm lopen en hopen op het beste. Het was tevens het jaar waarin een Chinese film, met name The Eight Hundred (2020), plots de meest succesvolle film werd wereldwijd, alsook een Japanse animatiefilm, met name Demon Slayer: Mugen Train (2020), de tweede meest succesvolle film was van 2020. Op de derde plaats kwam de Will Smith film Bad Boys For Life (2020). Bad Boys leek dan ook klaar voor een Bad Boys 4 Real. Maar toen smakte Will Smith de Oscar-host Chris Rock vol in het gezicht na een flauw grapje, en deze plannen werd begraven, tezamen met de reputatie van de acteur.
De lijst die nu volgt zijn de films die in de rode cijfers zijn beëindigd. Sommige films waren nog buiten de Covid crisis, andere films waren er te midden in en soms half verscheept naar streamingdiensten en kan er dus een vertekening zitten in de cijfers. De pandemie is pas echt beginnen doorbreken op 11 maart 2020 met vele lockdowns. Een film als Bad Boys die begin januari werd uitgebracht heeft niks van de Covid weerslag gevoeld. Datzelfde kan je niet zeggen van een film als Tenet. Mocht er geen Covid zijn zou Tenet (2020) met gemak Bad Boys hebben verslaan, maar kijk, het scheelde niet veel of de film zat in onze Top 10 Flop lijst. Ook de Belgisch-Duitse animatiefilm Dragon Rider (2020) werd een zware financiële flop, deels te wijten aan Covid maar ook wel een beetje aan het zwakke onthaal in landen waar de film wel is uitgebracht.
10. Monster Hunter (2020) Paul W.S. Anderson
Production cost: $60 million (Break-even: +/- $190 million) – Worldwide Gross: $42,1 million (Screen Gems)
De man die ooit Event Horizon en de eerste Resident Evil had gemaakt heeft nooit zijn successen kunnen herhalen. Integendeel. Elke actiescène in deze Monster Hunter was buitengewoon moeilijk te volgen met de schokkende montage en overbodige cuts. Komt daar nog bij dat het tempo van de film vervelend traag lag. Het ontwerp van de monsters was gelukkig nog wel geslaagd en de horrorfactor ervan was ook aanwezig, maar voor de rest was deze Monster Hunter een puinhoop. Je kunt een vrachtwagen rijden door de vele plotgaten die deze film heeft. Het acteerwerk is verschrikkelijk, het uitgangspunt is zielig, de soundtrack is repetitief en eentonig, en wat nog erger is: het is saai. Het verhaal is onnozel. Ik begrijp dat deze film dan ook niet veel goede mond-aan-mond reclame heeft gekregen.
9. The Witches (2020) Robert Zemeckis
Production cost: approx $60 million (Break-even: +/- $190 million) – Worldwide Gross: $27,1 million (Warner Bros.)
Vreemd genoeg hebben we nergens het productiebudget kunnen achterhalen, maar gezien de production value, de sterrencast, de naam van Robert Zemeckis als regisseur, mede-geschreven door Guillermo del Toro en het feit dat dit een Warner Bros productie is kunnen we er vanuit gaan dat het mroductiebudget tussen de 50 en 100 miljoen dollar ligt, maar we hebben conservatief geweest in onze schatting. Hoe dan ook, deze versie van The Witches heeft zware verliezen geleden onder Covid. De film bezorgt ons een paar memorabele momenten. Zemeckis heeft eerder opzettelijk verontrustende maar toch toegankelijke films gemaakt, maar hij lijkt zichzelf hier te verliezen in drukke scènes met een hyperkinetische camera en in-your-face speciale effecten, waardoor de kijker niets meer heeft om van te genieten. Dat Anne Hathaway ook nog eens een Razzie-nominatie kreeg voor slechtste actrice hielp ook niet. Het contrast met de originele film kan nauwelijks groter zijn.
8. The New Mutants (2020) Josh Boone
Production cost: $80 million (Break-even: +/- $230 million) – Worldwide Gross: $49,2 million (20th Century Studios)
Over The New Mutants is er veel te vertellen, zoals de vele reshoots en de vele release-verschuivingen (5 release datums om precies te zijn). Dit was allesbehalve een vlotte productie. Dat de film ook nog eens slecht was, met zwak acteerwerk waarbij ze googelen met accenten (respectievelijk Iers, Russisch en Amerikaans van het zuiden). Het verhaal is op zijn zachtst gezegd teleurstellend. Deze flop stond in de sterren geschreven nog voor Covid een issue werd.
7. Underwater (2020) William Eubank
Production cost: $80 million (Break-even: +/- $230 million) – Worldwide Gross: $40,9 million (Twentieth Century Fox)
Underwater was nog zo’n teleurstelling van formaat. Het grootste probleem met deze prent was dat de regisseur en scenarist vergaten om hun crew aan het publiek voor te stellen. We weten dus niet we zijn of waarom men hen moet volgen en bijgevolg maakt het voor ons ook niet veel uit wat er met hen gebeurt. We leren ook nooit echt veel over de monsters. Het verhaal leek ook te warrig. Ik wist niet of het een horror wou zijn of een eenvoudig overlevingsverhaal onder water. Had misschien een veel betere film geweest als ze een keuze hadden gemaakt. Bovendien was de cast ook zwak, en niemand leverde een bijzonder goede vertolking. Dus deze flop zat er ook aan te komen.
6. Dolittle (2020) Stephen Gaghan
Production cost: $175 million (Break-even: +/- $420 million) – Worldwide Gross: $227,9 million (Universal Pictures)
Deze Dolittle werd uitgebracht in januari en had weinig tot geen hinder van de pandemie in het westen maar in China werd deze film zelfs niet vertoond. Maar deze prent had nog een aantal andere redenen voor de financiële put, met in het bijzonder de barslechte reviews. Robert Downey Jr. kwam net van Endgame, zowat een mijlpaal in recente filmgeschiedenis, en om dat op te volgen met een kinderfilm was misschien niet meteen de beste zet.
5. Trolls World Tour (2020) Walt Dohrn
Production cost: $110 million (Break-even: +/- $290 million) – Worldwide Gross: $47,7 million (DreamWorks)
Trolls World Tour is een goede film voor kinderen, maar niet voor volwassenen, dit in tegenstelling met veel Disneyfilms die alle generaties kunnen bekoren. Omdat ik dol was op de eerste Trolls-film, hadden ik hoge verwachtingen. Helaas was het één van de slechtste animatiefilms die ik dit jaar had gezien. Het voelde alsof het geen echte verhaallijn had. Het uitgangspunt had zoveel potentieel om heel wat muzieknummers te gebruiken maar het werd op een miserabele manier uitgewerkt. Dus ook deze flop begrijpen we.
4. The Call of the Wild (2020) Chris Sanders
Production cost: $150 million (Break-even: +/- $370 million) – Worldwide Gross: $107,6 million (20th Century Studios)
Visueel ziet The Call of the Wild er wel knap uit, en dat mag wel voor een productiebudget van 150 miljoen dollar. Harrison Ford is, zoals gewoonlijk, geweldig. Dat is echter niet genoeg voor mij om deze verfilming van het klassieke verhaal van Jack London aan te bevelen. Hoewel het trouw blijft aan de basisverhaallijn van Jack London, is het hoofdverhaal bijna geheel anders. De slechterik in de film is buitengewoon belachelijk. Ik was ook niet zo onder de indruk van het animatiewerk met betrekking tot de honden. Ik weet dat het gebruik van echte honden naar alle waarschijnlijkheid moeilijker zou blijken te zijn, maar de honden in deze film zijn niet zo overtuigend, en dat is wel wat ambetant voor een film waarin honden een belangrijke rol spelen. “The Call of the Wild” is geen verschrikkelijke film, maar gewoon middelmatig. Zo middelmatig zelfs dat je het snel weer vergeet en dus ook niet zal aanbevelen.
3. Wonder Woman 1984 (2020) Patty Jenkins
Production cost: $200 million (Break-even: +/- $470 million) – Worldwide Gross: $166,5 million (Warner Bros.)
Wonder Woman 1984 is waardeloos. Echt een miserabele sequel. En ik was een grote fan van de eerste Wonder Woman (2017) maar hier hebben ze net iets teveel willen vertellen maar niks wat steek hield. De filmmakers waren ook compleet verloren met hun 80’s concept dat ze af en toe afstand nemen van de jaren. Of misschien hebben ze gewoon niet enorm veel research ondernomen, iets wat in de lijn ligt met de luiheid van de plot. Wonder Woman is nauwelijks herkenbaar. De dialogen zijn tenenkrullend; de actiescènes zijn bespottelijk, zo goed als geen karakterontwikkeling en niets is echt memorabel. Warner heeft met één film een goede personage door het slijk gehaald.
2. Onward (2020) Dan Scanlon
Production cost: $200 million (Break-even: +/- $470 million) – Worldwide Gross: $142 million (Pixar / Disney)
Onward zou wel eens de eerste Pixar flop kunnen zijn, en dit is wel degelijk te wijten aan covid want de release viel net een week voor de lockdowns. Het was brute pech voor Disney en Pixar. Verder heeft de film wel wat problemen met het ritme, maar halverwege wordt het beter en beter. Het gaat over de band van broederschap en is wel een verhaal dat blijft steken, ook al is het niet het beste van wat we van de studio gewend zijn.
1. Mulan (2020) Niki Caro
Production cost: $200 million (Break-even: +/- $470 million) – Worldwide Gross: $66,8 million (Disney)
Maar de film met de grootste financiële kater in 2020 was deze Mulan, tenminste wanneer het aan de box-office aankwam, want Disney heeft halverwege besloten de film op haar streamingsdienst te zetten. Maar de grootste klap kwam uit China waar ze niet meteen onder de indruk waren. En wil nu net dat Disney al zijn pijlen had gericht op de Chinese markt. Spijtig genoeg hadden de makers wat historische fouten begaan en was het meisje ook veel te “westers” naar de smaak van veel Chinezen. En ook deze film kreeg de volle covidlaag met een release in september van 2020. Maar laten we eerlijk zijn, de film was ook niet meteen een schot in de roos. Er was geen magie te bespeuren, geen emotie en zelfs de actie-sequenties waren niet meteen overtuigend.