The Loft (2014) ** review

Ik had de film vorige week al in persvisie gezien, maar stond eigenlijk niet meteen te springen om er in allerijl een review over neer te pennen. We hebben er tevens lang, te lang, op moeten wachten. Er zijn overigens maar weinig mensen die hier echt op zitten te wachten. Eén keer was voldoende en de Hollandse remake of deze Amerikaanse The Loft (2014) blijft een vrij doorzichtige poging om krak hetzelfde concept aan anderstaligen te verkopen, in plaats om vanuit een creatieve overweging het verhaal te verbeteren. En gezien mijn sympathie voor de regisseur had ik nog wel een sprankel hoop. Maar deze Amerikaanse remake is wat mij betreft zelf een stap achteruit op de Vlaamse versie.

the_loft_2014_poster.jpg

Korte inhoud: Vijf getrouwde mannen – Chris (James Marsden), Luke (Wentworth Miller), Vincent (Karl Urban), Marty (Eric Stonestreet) en Filip (Matthias Schoenaerts) – delen in het grootste geheim een loft waar ze stijlvol en in alle rust hun minnaressen en nieuwste veroveringen ontvangen. Een prima regeling, tot ze op een winterochtend het lijk aantreffen van een jonge vrouw. Geen van hen weet wie de vrouw is, waar ze vandaan komt en hoe ze terecht is gekomen in een loft waarvan alleen zij de sleutel bezitten. Noodgedwongen proberen de vrienden uit te zoeken wat er gebeurd is en waarom, maar al vlug beginnen ze elkaar te wantrouwen en zal blijken dat ze veel minder van elkaar afweten dan ze oorspronkelijk dachten.

Deze Loft is duidelijk bestemd voor mensen die de Vlaamse versie nog niet gezien hebben, want in principe is het vrijwel hetzelfde verhaaltje van Bart De Pauw uit 2008. Scenarist Wesley Strick er een versie voor dummies van heeft ontworpen, met nog meer intermezzo’s van verhoorruimtes waar de verdachte mannen nu nog eens letterlijk de motivaties van elkeen verbaal mogen verduidelijken. Of daar leek het toch op. Het resultaat is verveling troef. Regisseur Erik Van Looy die in een ver verleden nog les gaf op de filmschool het Rits, had toch moeten weten dat je een verhaal op de eerste plaats moet vertellen met beelden in plaats van met woorden. In The Loft houdt niemand zijn bek en wordt de toeschouwer met de paplepel bediend alsof hij mentaal niet in staat is de getelefoneerde intrige te doorgronden.

Wat deze Amerikaanse vertaling eigenlijk ook meteen bloot legt is dat het verhaal niet zo intelligent is als wat we 6 jaar geleden dachten. De 5 hoofdpersonages zijn kartonnen borden, en hiermee beledig ik een handig verpakkingsmateriaal. Hun motivaties zijn compleet van de pot gerukt en staan alleen in dienst van de ‘whodunit’ plot die voornamelijk uitblinkt in het veelvuldig gebruik van irritante flashbacks. We hebben de grofgebekte dikzak, de casanova, de emotionele ziel met een geweten, de agressieveling en de gebrilde nerd. Ook al hadden ze niets tastbaars gemeen, konden ze het toch goed met elkaar vinden tot zelfs hun intieme seksleven met vreemde vrouwen. Maar bij ons waren ‘thrillers’ een rariteit. Van Looy had met zijn geslaagde De Zaak Alzheimer (2003) onze smaakpapillen verwend en het publiek snakte naar meer. Bijgevolg moeten we die opflakkerende extase niet alleen toeschrijven aan het verhaal, dan wel aan de vreugde die we toen hadden dat we hier ook in staat waren iets anders te brengen dan onderkoelde sociale drama’s en Jan Verheyen fastfood. Maar nu we het resultaat zien in een Amerikaans kleedje worden we toch koud gepakt met de gedachte: “What were we thinking?”

Visueel ziet The Loft er afgelikt uit. Director of Photography Nicolas Karakatsanis, wiens donkere werk we kennen van films als Rundskop (2010) en binnenkort het schitterende The Drop (2014) zit hier volledig in zijn glossy pub-mode, met high-angle-shift-and-tilt-close-up’s en beauty shots van schaarsgeklede vrouwen. Het eindresultaat ziet er behoorlijk braaf en steriel uit. Maar voor een eerste Amerikaanse film moet de DoP niet onderdoen voor zijn Amerikaanse collega’s. Toch denk ik dat hij deze prent niet meteen op zijn showreel moet zetten.


the_loft_2014_karl_urban.jpgthe_loft_2014_erik_van_looy_james_marsden.jpgthe_loft_2014_matthias_schoenaerts.jpg
the_loft_2014_pic01.jpgthe_loft_2014_pic02.jpgthe_loft_2014_pic03.jpg

Geen enkele acteur kan overtuigen met zijn acteerwerk. De emoties zijn al zo onderkoeld als het decor. Bij momenten merk je dat de acteurs gaandeweg beseffen dat deze prent hun carrière geen nieuw leven zal inblazen en spelen ze op automatische piloot. Gelukkig heeft Matthias Schoenaerts het er uiteindelijk nog goed van afgebracht en is hij de meest succesvolle van de 5 geworden. De beste scène in de film is het moment waarin Karl Urban een vastgoed gigant – gespeeld door karakter-acteur Graham Beckel (LA Confidential) – op zijn plaats wil zetten zonder zijn stem te verheffen. Het is een kleine scène die uiteindelijk geen enkele directe impact heeft op de plot, maar toch knap werd gespeeld door deze twee mannen.

Aan de kant van de vrouwen zien we Isabel Lucas die spijtig genoeg het verkeerde moment heeft gekozen om uit te kleren te gaan, en actrices als Valerie Cruz en Rhona Mitra hebben net iets te weinig screentime om echt een overtuigende indruk te kunnen maken. En dan is er nog de blonde stoot Rachael Taylor die uiteindelijk niet zo’n groot acteertalent blijkt te zijn. Maar ze heeft wel een mooi figuur en zo is deze 104 minuten durende Loft nog wel verteerbaar. Het is een R-rated film, maar ik vroeg me achteraf wel af waarom. Los van één nodeloos shot had dit perfect PG13 kunnen zijn. Het lijkt er wel op dat de makers hun ballen hebben thuisgelaten en een veel te brave erotische thriller gemaakt. Basic Instinct is een pornofilm vergeleken met The Loft, en toch wil de trailer ons doen laten geloven dat het een “stoute film is met vuil manieren”.

Aan de overkant van de Atlantische Oceaan zijn ze er in ieder geval niet wild van en Universal heeft de Amerikaanse releasedatum geschrapt en overhandigt aan een derderangs horrorfilm genaamd As Above, So Below (2014)… hoe groot kan een afgang zijn? Toch hoopt Woestijnvis nog op een grote release in de States, onder invloed misschien van de buitenlandse box-office cijfers. Bij ons komt deze 14 miljoen dollar remake/reboot uit als opener op het Filmfestival van Gent op 14 oktober 2014 en de dag nadien in gans België.

rating


Beoordeling: 2 / 5

Recensie door op 15 september 2014

***Related Posts***
02/02/2015: The Loft van Erik Van Looy flopt in zijn openingsweekend
31/01/2015: The Loft krijgt barslechte kritieken in de States
21/01/2015: The Loft is nog maar eens verschoven
16/12/2014: The Loft van Erik Van Looy krijgt nieuwe filmposters
03/11/2014: The Loft van Erik Van Looy blijft steken op minder dan 100’000 bezoekers in eigen land
17/10/2014: Juryvoorzitter Bret Easton Ellis maakt The Loft met de grond gelijk
23/09/2014: The Loft heeft nieuwe Amerikaanse releasedatum
28/06/2014: De release van The Loft wordt nog maar eens uitgesteld
06/08/2013: Release van The Loft voor de zoveelste keer uitgesteld
08/03/2013: De Amerikaanse The Loft wordt andermaal uitgesteld
10/08/2012: Amerikaanse Loft dan toch geen straight-to-dvd film
24/02/2011: Van Looy maakt zijn Amerikaanse Loft versie
26/10/2010: Weinig vernieuwende Loft remake
01/08/2010: Erik Van Looy moet Hollandse Loft-remake redden
22/02/2010: Erik Van Looy geen zin in Hollandse Loft-remake
25/01/2010: Hollandse Loft-remake in de maak
07/06/2008: Erik Van Looy en Bart De Pauw maken film

 


*** The Loft trailer ***

11 Comments

  1. Julie

    Deze trailer vind ik in ieder geval al veel beter dan de vorige. Er zijn heel wat films die ik wil gaan zien in Gent, maar deze film staat niet op mijn lijstje.

    Reply
  2. Thijs

    Ze hadden beter van Alzheimer een Amerikaanse remake gemaakt !

    Reply
  3. Thibaut

    Wanneer komt zijn volgende film uit. Toch ook wel lang geleden.

    Reply
  4. Ruben

    Heb enkel de Nederlandse Loft gezien en vond deze nogal wisselvallig. Had deze misschien liever willen zien in het vlaams. Hier hadden we vooral te maken met een zwakke casting; Jeroen van Koningsbrugge brengt gewoon zijn typetje uit zijn tvshows. Gijs Naber kan zo’n beladen rol niet echt met volle overtuiging neerzetten, en Barry Atsma laat zien dat hij toch niet zo’n knap acteur is als dat men na “Komt een vrouw bij de dokter” kon denken. Maar het meest te betreuren is de futloze regie van Beumer. Nee, ik was echt niet gecharmeerd.
    Maar vervelend was de film wel niet. Fedja van Huêt speelt erg sterk, even als Chico Kenzari. Het scenario, waar overigens weinig aan bewerkt is, weet te intrigeren en verassen. Ja, de personages zijn kartonnen borden, maar het is ook het soort popcornfilm waar je niet al te hard hoeft voor na te denken. Het camerawerk was goed. Visueel valt er dus wel te genieten. Toch sta ik niet meteen te wachten op deze Amerikaanse versie.

    Reply
  5. Gleny Boy

    Ik wil die blonde stoot anders wel eens tegen het lijf lopen op de rode loper in Gent :))

    Reply
  6. Margot

    Karl Urban vind ik nog een goed acteur, enkel spijtig dat hij geen betere rollen krijgt aangereikt. Judge Dredd is geen slechte fim maar gewoon onder zijn acteerniveau.

    Reply
  7. brix

    Net gezien in de Vooruit. Origineel was inderdaad beter, zeker op vlak van acteerwerk.

    Reply
  8. Peter

    Heb de film gezien in avant-première. Een zeer zwak beestje. Qua acteerwerk was het ronduit vervelend.
    Jammer voor het goede scenario. Dit had beter gekund.

    Reply
  9. Shifty

    Film is bestemd voor de Amerikaanse markt. Vlaamse filmliefhebbers hebben hier niks te zoeken bij deze zoveelste remake.-, tenzij ze het origineel nog niet hebben gezien, en in dat geval: ‘shame on you’.

    Reply
  10. Karl

    net de film gezien. had ook de Vlaamse versie gezien. Ik vind deze versie ook SUPER. Filmisch correct en heel mooie shots. De acteerprestaties zijn ook zeer goed. Niettegenstaande veel zich afspeelt op de Loft zelf is en blijft de film boeiend tot het einde. Mooi op te zien hoe men een goede film nog afgelikter kan maken boor een andere markt. Moet toch kunnen !

    Reply
  11. Toinie

    Deze remake doet je beseffen hoe idioot het verhaal eigenlijk is. Er is geen enkele moeite gedaan om het script te verbeteren, dialogen worden klakkeloos overgenomen. Eigenlijk een misbaksel waarbij iedereen op automatische piloot staat te acteren, alsof ze zelf geen idee hebben hoe het nu in elkaar zit. Behalve Mattias Schoenaerts dan, wiens acteerprestatie zo over the top is dat het lachwekkend wordt. Ook is elk greintje erotische spanning dat in het origineel aanwezig was, hier compleet weggevallen. Je zou evengoed kunnen veronderstellen dat ze daar samen omeletten bakken of een spelletje Risk spelen. Enige positieve: het ziet er niet slecht uit en Rachael Taylor en Isabel Lucas mogen er best wezen. Voor de rest: weg ermee.

    Reply

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *