De succesvolle Belgische filmproductie Loft (2008) krijgt een remake. Niet in de Staten, maar wel in Nederland! Hoezo? Begrijpen die Hollanders dan geen Nederlands met een Vlaams accentje? Wel, eigenlijk heeft het hiermee minder te maken. Nederlanders liggen gewoon niet wakker van Vlaamse acteurs en bijgevolg ook niet van Vlaamse films. Een bittere realiteit waarmee elke Vlaamse filmmaker elke dag mee ontwaakt. Filip Peeters is bij ons charismatisch acteur, en wij Vlamingen zien geen graten in het feit dat hij gecast wordt als vrouwen-verslinder. Maar voor een Nederlands publiek die de acteur niet kennen kan ik me inbeelden dat ze de man als een “ouwe sok” aanzien die compleet niet past in die rol.
Maar zoveel verschillend zijn onze noorderburen niet van ons. Vlamingen zitten ook niet te wachten op de Belgische release van de Nederlandse Komt een Vrouw bij de Dokter (2009) met Carice van Houten, een film die bij hen mega-succes werd. Deze prent heeft het bij ons nauwelijks een paar weken overleeft. Vlaanderen en Nederland spreken misschien dezelfde taal maar hebben een totaal andere smaak en tevens ook een totaal ander gevoel voor humor (reden waarom De Slimste Mens ook niet aanslaat in Nederland). De grappen van Bart De Pauw zullen dan ook wel herschreven worden door een Nederlander. Maar ook het taalgebruik zal bijgeschroefd moeten worden, want uitdrukkingen als “Ik zie u graag” (die we om de haverklap horen in Loft) kennen ze ginder niet.
Koen De Bouw, Filip Peeters, Matthias Schoenaerts, Bruno Vanden Broucke, Koen De Graeve, Veerle Baetens, Tine Reymer, An Miller, Maaike Cafmeyer, Marie Vinck, Jan Decleir, Gene Bervoets, Sara de Roo, zullen dus allemaal plaats moeten ruimen voor Hollandse equivalenten. Enkel Erik Van Looy zal aan het roer blijven als regisseur – ook al moesten de Nederlanders niets weten van De Zaak Alzheimer. Maar ik denk dat er ook wel ‘vlaams geld’ mee gemoeid zal zijn en er dus een soort quid pro quo moet zijn. En Erik kennende zal hij waarschijnlijk opnieuw beroep willen doen op Danny Elsen voor de fotografie. En hier heb je dan twee cruciale en creatieve posities binnen de filmproductie voor Vlamingen, naast co-productie postjes.
Uiteindelijk blijf ik het wel krankzinnig vinden. Wij zitten hier te klagen dat Amerikanen voor de zoveelste keer een Aziatische filmproductie remaken, ook al is deze maar een paar jaar oud, maar wij lusten zelfs nog geen Nederlandstalige films van onze buren. Niet enkel de distributeurs maar ook de media dragen hier een zware verantwoordelijkheid. We praten bitter weinig over de Nederlandse filmmarkt (en vise versa) en hebben jullie deze affiche al aangetroffen in onze Vlaamse straten? Ik ook niet. Laat staan dat we al een trailer hebben gezien van deze film in De Rode Loper. Noppes, nada, niks, nougabollen.
Ik vond Loft zelf niet meteen een bijzondere film. Ze hadden dan misschien beter De Zaak Alzheimer of Dossier K. met Nederlandse acteurs gespeeld. Maar wat Loft voor een producer zo aantrekkelijk maakt in tegenstelling tot de Jef Geeraerts producties. Loft kost veel minder geld om te maken (zelfs de Vlaamse productie kon het met véél minder doen) én (niet te onderschatten voor de Nederlandse markt) er zit veel seks in. Hoewel dit laatste in de Vlaamse versie tot een minimum werd herleid. Ik hoop dan ook dat Erik een iets minder brave film zal maken. In goede traditie van de Paul Verhoeven thrillers mag het iets meer bloot zijn en iets minder massa-shots waar acteurs doelloos over elkaars tenen trappen en iets minder bekende koppen die een figurantenrol staan te spelen van geen enkel belang en iets minder plottwist’s naar het einde toe.
***Related Posts***
02/02/2015: The Loft van Erik Van Looy flopt in zijn openingsweekend
31/01/2015: The Loft krijgt barslechte kritieken in de States
21/01/2015: The Loft is nog maar eens verschoven
16/12/2014: The Loft van Erik Van Looy krijgt nieuwe filmposters
03/11/2014: The Loft van Erik Van Looy blijft steken op minder dan 100’000 bezoekers in eigen land
17/10/2014: Juryvoorzitter Bret Easton Ellis maakt The Loft met de grond gelijk
23/09/2014: The Loft heeft nieuwe Amerikaanse releasedatum
15/09/2014: The Loft review
28/06/2014: De release van The Loft wordt nog maar eens uitgesteld
06/08/2013: Release van The Loft voor de zoveelste keer uitgesteld
08/03/2013: De Amerikaanse The Loft wordt andermaal uitgesteld
10/08/2012: Amerikaanse Loft dan toch geen straight-to-dvd film
24/02/2011: Van Looy maakt zijn Amerikaanse Loft versie
26/10/2010: Weinig vernieuwende Loft remake
01/08/2010: Erik Van Looy moet Hollandse Loft-remake redden
22/02/2010: Erik Van Looy geen zin in Hollandse Loft-remake
07/06/2008: Erik Van Looy en Bart De Pauw maken film
misschien niet beter zijn tijd spenderen aan nieuwe films dan voor de Nederlanders een jaar van zijn leven te spenderen aan een film die hij al heeft gemaakt, maar nu met een een opgelegd cast en in een taaltje die hij compleet niet zal aanvoelen. Waar houden die mannen zich toch mee bezig?
Ik had geen problemen met de verschillende plotwendingen naar het einde toe, maar net wel met de beeldvoering van Van Looy en Danny Elsen; overdreven glad en flitsend, maar vooral fake.
Van Looy wil visueel de perfectie bereiken en technisch zit Loft best goed ineen, maar inhoudelijk stelt deze film niks voor en is het vooral enorm veel vorm boven inhoud.
Ik las het vandaag in de krant en ik vind het echt heel raar nieuws. Hopelijk gaan ze niet het overschatte kliekje van Tygo Gernandt, Egbert Jan Weber, Daan Schuurmans, enz. inzetten. Dan zal ik mij diep schamen als Nederlander!
Ik meen me toch te herinneren dat De Zaak Alzheimer hier in NL heel goed werd ontvangen.
Ik ben het met je eens dat er een vreemde verstandshouding is tussen Nederlanders en Vlamingen op het gebied van de film. Maar ook ik had het idee dat De Zaak Alzheimer hier goed ontvangen werd. En de helaasheid der dingen werd hier ook in menig kleinere bioscoop gedraaid (top film, trouwens).
Voor een Belgische film vond ik de opbouw van het mysterie en de akteerprestaties van superieur niveau. Misschien niet zo knap als Alzheimer, maar toch wel stukken beter dan vele andere Vlaamse filmproducties. Toch wel raar dat Erik zich met dergelijke zaken wil bezighouden en een jaar geleden Dossier K aan zijn neus voorbij liet gaan.
En van Dossier K gesproken, hoe is het trouwens met deze film. Niemand spreekt hier nog over. Normaal zouden ze ons toch iedere week lastig vallen met record-cijfers, nu NIETS. Het was toch geen flop zeker?
goeie film