Het moet een serieuze dreun geweest zijn in het gezicht van de organisatoren van het Filmfestival van Gent toen juryvoorzitter Bret Easton Ellis de openingsfilm van het festival, met name The Loft (2014), met de grond gelijk maakte. En ik kan hem geen ongelijk geven, want hetr verwoorde perfect wat stond beschreven in onze review.
De Amerikaanse schrijver, auteur van ondermeer de cult-klassieker American Psycho (2000), nam geen doekje voor de mond en zei dat The Loft, de Amerikaanse remake van de Vlaamse kaskraker: ” … het domste wat ik ooit gezien heb. “ Dat verklaarde hij op een lezing in de Vooruit. “Idiote dialogen en belachelijke plottwists.” Volgens HLN begrijpt Ellis niet waarom de Belgische toeschouwers zo vriendelijk is om te blijven kijken. “Erik Van Looy ziet er mij een deftige kerel uit, maar iedereen maakt fouten. Het filmfestival van Gent volgt de trend van alle moderne festivals: openen met een commerciële film die de sfeer zet en publiek lokt. Maar die openingsfilms zijn meestal niet de beste.” En daarmee was de kous nog niet af want in ‘Reyers Laat’ voegde hij er nog een schepje aan toe: “…de film is een fossiel uit de jaren 90 en de personages zijn antieke stereotypes van mannen.” Ik denk dat iedereen nu in het Hollywood aan de Schelde zoiets heeft van ‘don’t mention The Loft ever again around him’.
Toch denk ik niet dat Erik Van Looy zich nu zorgen moet maken. Het is een mening, misschien niet van de minste, maar wel van iemand die hoofdzakelijk interesse heeft in arthouse cinema. Het doelpubliek van deze prent zijn dan ook meer mainstream. En als leeghoofdige Michael Bay pulp nog steeds horden bioscooopbezoekers naar de bioscoop kan trekken is er nog hoop dat deze film alsnog succes kan hebben in de States. De kwaliteit van een film is niet altijd in verhouding met het box-office resultaat. Van Looy trekt zich in ieder geval op aan de test-screenings die zijn film achter de rug heeft. “Ik ga niet zeggen dat ik hier blij van word. Ik respecteer Ellis als schrijver en het staat hem vrij om deze mening te hebben. Als regisseur wil je voor iedereen goed doen, maar het is het risico van het vak dat iemand niet enthousiast is. Tja, Ellis vindt héél veel films slecht, en zeker als het om films gaat voor een groot publiek. In die zin is zijn mening misschien zelfs geruststellend. (lacht) Als Ellis nu de eerste Amerikaan was die ‘The Loft’ heeft gezien, zou ik me misschien wel zorgen maken. Maar we hebben al testscreenings gedaan in de VS bij zo’n 800 Amerikanen en daar kreeg ‘The Loft’ een gemiddeld appreciatiecijfer van 8 op 10.”
The Loft draait ondertussen bij ons in de bioscoop en komt op 23 januari 2015 uit in de States. Fingers crossed voor Erik dat hij na al die jaren alsnog kan scoren in de States. Hopelijk kan dat in de nabije toekomst nog eens gebeuren met een prent die zijn publiek niet beschouwt als onnozel kijkvee. Anderzijds hoop ik dat het Filmfestival van Gent niet dezelfde toer zal opgaan als het BiFFF (Brussels International Fantastic Film Festival) die een paar jaar geleden ook de kaart is beginnen trekken van simpele commerciële films in plaats van innoverende horror. Er is niets verkeerd met mainstream cinema, maar zijn filmfestival niet de plaats waar alternatieve films een kans moeten krijgen. De rest zien we sowieso wel in het gewone bioscoop-circuit.
Photograph with the courtesy of photographer Rik Romkes – facebook.com/TwoGuysfromTexas
Dat openingsfilms publiekstrekkers zijn is eigenlijk al zo oud als de straat. Het beste zit meestal in de staart.
Als ze iemand als Bret binnenhalen konden ze toch wel weten dat commerciële popcornfilms niet zo zijn ding is.
En gelijk heeft hij!
Ik ben gisteren den Bret tegen het lijf gelopen in Gent 🙂