De cult-slasher uit 1998, Urban Legend (1998), staat op het punt om een comeback te maken. Screen Gems ontwikkelt momenteel een reboot die het ijzingwekkende concept zal heruitvinden voor het digitale tijdperk. De herwerking wordt geleid door horrormeester Gary Dauberman (Annabelle Comes Home, Salem’s Lot) en originele producent Neal H. Moritz. Het project belooft te onderzoeken hoe stadslegendes evolueren in een door internet gedomineerde wereld. Het script wordt geschreven door Shanrah Wakefield (Killer in Red), die zich verdiept in hedendaagse angsten geworteld in online folklore.
Geregisseerd door Jamie Blanks en geschreven door de overleden Silvio Horta, wist Urban Legend zijn eigen plek te veroveren tijdens de horrorhausse na het succes van Scream. De film speelt zich af op een universiteit in New England en volgt een moordenaar die zijn slachtoffers ombrengt volgens klassieke stadslegendes, van dodelijke Pop Rocks-mengsels tot stalkers op snelwegen. Met een sterrencast bestaande uit Jared Leto, Alicia Witt en Rebecca Gayheart, groeide de film uit tot een icoon binnen het horrorlandschap van de late jaren ’90. Hij kreeg twee vervolgen: Urban Legends: Final Cut (2000) en Urban Legends: Bloody Mary (2005). Hoewel hij werd overschaduwd door tijdgenoten als I Know What You Did Last Summer (die ondertussen ook een reboot krijgt), gaf de zelfbewuste benadering van folklore de film een onderscheidend karakter.
Hoewel de details nog schaars zijn, suggereren bronnen dat de reboot zal onderzoeken hoe mythes veranderen in een “postdigitaal tijdperk”. Klassieke kampvuurverhalen maken wellicht plaats voor internetfenomenen zoals creepypasta’s, Red Rooms of het virale Elevator Game. Deze verschuiving weerspiegelt hoe sociale media moderne legendes versnellen en vervormen. Een vruchtbare bodem voor nieuwe terreur zo blijkt. De betrokkenheid van Dauberman wijst op een eerder grootschalige opzet, maar de man is vooral een bekwaam horror-scenarist, niet noodzakelijk een talentvol regisseur. Zijn Salem’s Lot film is zowat dé slechtste horrorfilm van de laatste jaren. Hoe deze man nog steeds projecten krijgt om te regisseren is mij een groot vraagstuk. De terugkeer van dezelfde producer zorgt mogelijk voor continuïteit, als brug tussen het origineel en een nieuwe visie. Wakefield, bekend om haar werk binnen het thrillergenre, staat voor de uitdaging om nostalgie te combineren met vernieuwing. Het project past binnen de bredere revival van ’90s slashers, in navolging van recente heroplevingen van Scream en I Know What You Did Last Summer.
Hoewel er nog geen cast officieel is bevestigd, uitte Alicia Witt recent haar enthousiasme om terug te keren. Of er legacy-personages zullen opduiken, blijft voorlopig onzeker. Toch biedt de reboot een uitgelezen kans om in te spelen op fan-nostalgie en tegelijk nieuwe gezichten te introduceren. Deze reboot van Screen Gems staat naast Daubermans aankomende verfilming van de videogame Until Dawn, wat Sony’s voortdurende investering in genrecinema onderstreept. Terwijl de ’90s slasher-revival volop leeft, zou deze moderne bewerking weleens haar eigen legende kunnen schrijven. Blijf ons volgen voor updates naarmate het project zich verder ontwikkelt.
Sorry maar het origineel was waardeloos. Ik heb de indruk dat veel van die films een reboot krijgen enkel en alleen maar voor de IP/naam in plaats van een goed verhaal te willen updaten.