Hierzie, en nu hebben de Amerikanen, na de Belgen en de Nederlanders, ook hun The Loft (20??). Derde keer goede keer, of blijft die eerste film nog altijd de beste? Gelukkig zullen we het resultaat in de bioscoop kunnen zien wat blijkbaar zou super-producer Joel Silver (Die Hard, The Matrix) de film hebben opgekocht via Dark Castle Entertainment. Normaal zou Warner Bros de film verdelen, maar het zou ook Universal kunnen zijn gezien Silver bij hen een 12-picture deal sloot. De Morgen heeft vandaag de trailer vrij gegeven en spreekt van een bioscoop release eind 2012.
In het geval dat er geen distributeur zou gevonden worden was het uitkijken naar een beschamende straight-to-dvd release, en deze vrees zat er toch wel in. Vreemd want bij de start leek die distributie nochtans geen probleem te worden. Een van de geldschieters had beloofd om via een ‘print & advertising’-fonds zo’n 1.500 kopieën van de film te laten maken en de nodige media-aandacht voor de Amerikaanse release van de film te kopen. Maar het werd uiteindelijk een lege doos. De film had al in april 2012 in de States moeten draaien, we zijn ondertussen al augustus. Imdb maakt in ieder geval nog geen melding van een bioscooprelease, laat staan dat er al een filmposter is. Maar daar zou nu hopelijk verandering in komen.
Onze Belgische productrice Hilde De Laere, die alle Loft films heeft opgevolgd, heeft een jaar geleden dan maar de beslissing genomen om toch te draaien in de hoop distributeurs warm te maken met een sexy trailer. Ze had echter niet veel keus. Hilde wist dat ze haar voltallige cast van bekende Amerikaanse koppen zou verliezen wegens planning-conflicten indien het project niet van de grond zou komen. Zo heeft ze al haar meest talentvolle aceur, Patrick Wilson (Watchmen, Hard Candy, Insidious), verloren wegen verschuivingen in de opname-dagen. Hij werd opgevolgd door Karl Urban. Is Karl Urban een ster in Hollywood? Nope, maar die beantwoordt aan het profiel van de film: aantrekkelijk, beschikbaar en betaalbaar. Spijtig genoeg kun je hiermee blijkbaar niet meteen een distributeur overhalen. Toch vreemd dat een film als The Devil’s Double (2011) van de Belgische producer Paul Breuls, die met een vrij onbekende cast moest werken en een zelfde budget als Loft, dan wel sneller een distributeur kon strikken… (The Devil’s Double bracht wereldwijd 50 miljoen dollar op) Wat schrikt hen af in de nieuwe Loft remake? Waarom wordt hij zelfs niet opgepikt door verschillende filmfestivals? Sex sells, right?…of toch niet in het conservatieve Amerika?
Korte inhoud: Vijf getrouwde mannen delen in het grootste geheim een loft waar ze stijlvol en in alle rust hun minnaressen en nieuwste veroveringen ontvangen. Een prima regeling, tot ze op een winterochtend het lijk aantreffen van een jonge vrouw. Geen van hen weet wie de vrouw is, waar ze vandaan komt en hoe ze terecht is gekomen in een loft waarvan alleen zij de sleutel bezitten. Noodgedwongen proberen de vrienden uit te zoeken wat er gebeurd is en waarom, maar al vlug beginnen ze elkaar te wantrouwen en zal blijken dat ze veel minder van elkaar afweten dan ze oorspronkelijk dachten.
De film werd wederom geregisseerd door Erik Van Looy die zijn productiebudget van 4 miljoen dollar (kostprijs van de Belgische productie) zag stijgen naar 14 miljoen dollar. Het overgrote deel van het geld gaat immers niet naar de productie maar wel naar de royale gage van de acteurs en de promotie van de film. De scenarist van dienst is Wesley Strick die een mooie carbon copy heeft gemaakt van het script van Bart De Pauw. Die laatste kon zijn teleurstelling toch moeilijk wegsteken dat hij maar een kleine vergoeding kreeg “ter waarde van een dikke auto” . Hoeveel dat is heeft hij ons niet willen zeggen, maar hoeveel kost een dikke auto? Neem nu een BMW 7-reeks, alle opties inbegrepen, dan kan je toch snel aan een bedrag van 145’000 euro komen. In vergelijking zal de nieuwe scenarist wel minstens vijf van die dikke wagen kunnen kopen. Eigenlijk vind ik dit niet kunnen, maar soit.
Loft is en blijft nog steeds de meest succesvolle Vlaamse film aller tijden, dus lag het een beetje voor de hand dat de producers dat goudhaantje overal wilden inzetten om toch het onderste uit de kan te halen, te beginnen in Nederland en nu in de States. Drie versies in nog geen 4 jaar tijd, faut le faire. Ik verwacht dat ze al gesprekken aan het voeren zijn met de Franse super-producers Luc Besson en Thomas Langmann voor een Franstalige versie, en wie weet binnenkort nog een Spaanse en waarom geen Chinese versie? Dit heeft eigenlijk nog maar weinig te maken met filmkunst, maar wel met platte commercie. Het hoort er allemaal bij.
Er zitten geen echte sterren in de casting maar wel heel wat bekende koppen. Te beginnen met Matthias Schoenaerts die de enige Vlaamse acteur is die de remake heeft overleefd. Daarnaast zien we ondermeer Prison Break acteur Wentworth Miller, James Marsden, Rhona Mitra, Rachael Taylor, Isabel Lucas, Margarita Levieva, Eric Stonestreet, Valerie Cruz en Kristin Lehman. De fotografie wordt verzorgd door de Belg Nicolas Karakatsanis (Rundskop). De muziek wordt dan weer verzorgd door John Frizzell die eigenlijk bekend staat voor het werk die hij leverde voor heel wat commerciële B-films. Zijn volgende project is Texas Chainsaw Massacre 3D (2013) als je begrijpt wat ik bedoel.
Ook al sta ik niet te springen om deze nieuwe Loft remake te gaan zien, wens ik toch dat deze prent een goede beurt maakt in de States, al was het maar om de carrière van Erik Van Looy en Matthias Schoenaerts een boost te geven. Die twee mannen barsten van talent en verdienen heel wat meer dan deze do-over. Ik hou jullie op de hoogte van de verdere verwikkelingen.
Kijk, ik heb het origineel gezien en ben niet van plan de Hollandse of Amerikaanse versie te zien, maar nu ik de trailer zie ben ik toch wel onder de indruk van de schone Isabel Lucas. Ze lijkt terecht de hoofdrol te spelen 😀 En ja, die zie ik toch liever ook op het grote scherm in plaats van op een kleiner tv-scherm.
Wel een knap ding die Isabel Lucas. De Amerikanen konden Basic Instinct en Sliver wel smaken, dus zal deze ook wel succes hebben. Trailer is toch niet zo verschillende van het origineel. Ik snap niet waarom ze De Pauw niet hebben gevraagd om een alternatieve versie te schrijven van Loft. Ik bedoel, de mogelijke moordenaars liggen zo dicht bij mekaar dat je gemakkelijk de intrige rond een ander personage kunt bouwen. Dan hadden wij Belgen toch nog een reden om deze in de bioscoop te gaan zien.