Site icon De FilmBlog

5 redenen waarom The Marvels flopt

Het eerste weekend zit erop en The Marvels (2023) moet het stellen met een openingsrecette van 47 miljoen dollar, wat nog maar de helft is van de meest kritische voorspellingen drie maand geleden. Meer nog, het is de zwakste opening voor de MCU, een beschamende titel die The Incredible Hulk (2008) al 15 jaar heeft zitten meesleuren maar nu eindelijk de rode lantaarn kan doorgeven. Leg dat eens naast het openingsweekend in de States van 153 miljoen dollar voor Captain Marvel (2019), om nog maar te zwijgen van het 357 miljoen dollar openingsweekend van Avengers: Endgame (2019). Wereldwijd duikt The Mzrvels met zijn 110 miljoen zelfs onder de 135 miljoen van DC’s zomerflop The Flash (2023). Het ziet er zelfs naar uit dat de film nauwelijks 20 miljoen zal ophalen in China, nadat het slechts 11 miljoen kon ophalen in zijn openingsweekend. Captain Marvel kon nog 154 miljoen ophalen.

Wij hadden het hier al meermaals gehad over de malaise van Disney en in het verlengde Pixar, Marvel en Lucas Films. Al deze filmhuizen zijn van hero naar zero gevallen op nog geen 3 jaar tijd. Covid lijkt Disney te hebben laten ontsporen en het licht op het einde van de tunnel is nog niet in zicht, ook al heeft Bob Iger wel het mes gezet in de productiebudgetten en zelfs het aantal films dat gemaakt kan worden. Speculaties over een Disney uitverkoop waren trouwens geen fictie meer en het leek er zelfs even op dat Lucas Films van de hand zou worden gedaan. In ieder geval zal er drastisch ingegrepen moeten worden willen ze het schip alsnog redden. Maar laten we eens kijken hoe het komt dat een film als The Marvels, van de prestigieuze Marvel Studios, zonder wezenlijke concurrentie (Dune 2 was gaan lopen), geen hinder van de staking en toegang tot de IMAX-zalen, zo fel onderuit gaat aan de box-office.

5 redenen waarom The Marvels flopt

1. Superheldenmoeheid is een feit
Je mag het draaien of keren maar superheldenfilms hadden hun piek bereikt in 2019 en sinds COVID is het enkel nog maar bergaf. Zowel Marvel als DC krijgen klappen. Je zou het kunnen vergelijken met de musicals in de jaren 60 die plots niet meer in trek waren. Vaak was zoiets het gevolg van overdaad aan dergelijke films, maar ook door de teleurstellende kwaliteit ervan. Voor Marvel was de barst in hun schild er gekomen met de release van Black Widow (2021), de eerste pijnlijke filmflop van Marvel. De film moest 700 miljoen opbrengen voor nog maar een break-even maar strandde uiteindelijk op 380 miljoen dollar. Het was ook nog eens een MCU film zonder de aanwezigheid van Iron Man Downey die *** sorry voor de spoiler *** stierf in Endgame. *** einde spoiler***. En toen kwamen er nog de miskleunen Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings en Eternals (2021). Enkel Spider-Man kon nog indruk maken, maar de afschuwelijke Thor: Love and Thunder (2022) bezegelde het lot van Marvel.

2. Review embargo is in hun gezicht ontploft
Het enige waarover gesproken werd in de aanloop van de film waren de tegenvallende test-screenings. Er waren geen reviews online en dus moest men afgaan op de geruchten en deze waren allesbehalve goed. Ook het feit dat er geen reviews waren, deed het publiek vermoeden dat de film waarschijnlijk niet veel soeps was. Kwam daar nog bij dat films als Dune: Part Two werd verschoven naar 2024 omwille van de stakingen maar dat Disney blijkbaar het nut niet inzag om hun film alsnog te sparen voor marketing onheil.

3. Geen publiek-trekkende hoofdacteurs
De 4 actrices in de film – de 3 heldinnen en de villain – zijn (nog) geen megasterren. Laten we beginnen met Iman Vellani. Ja, zij was het enige pluspuntje in de film, maar ze is niet gekend door het grote publiek. Ondanks de opgefokte ratings op Rotten Tomatoes van de “Ms Marvel” serie werd het afgevoerd omdat er te weinig kijkers waren en de Ms Marvel comic werd stop gezet omdat er gewoon geen interesse is. Zelfs de videogame waarin ze prominent aanwezig was heeft de uitgever Squaire Enix met een verlies van 63 miljoen dollar achtergelaten. Ook Teyonah Parris is nog vrij onbekend en haar personage was slechts kort geïntroduceert in “WandaVision”. De villain werd dan weer gespeeld door Zawe Ashton die niemand echt kent. Let wel, het zijn allemaal talentvolle actrices, maar hier hebben we een 250 miljoen dollar blockbusterfilm. En dan is er nog Brie Larson die een beetje de Rachel Zegler van de MCU is geworden. Brie lijkt een rol te spelen zowel in films als in interviews. Ze komt niet natuurlijk over en wijst nogal graag met haar vingertje naar blanke-oude journalisten en toxische fans.

4. “We bekijken het later wel op Disney+”
Disney heeft een groot deel van zijn publiek verloren nadat ze de kaart hebben gespeeld van Disney+. Dit was al het geval met Black Widow en nu betalen ze hiervoor de rekening. Er is tevens een tv-publiek en er is een cinema-publiek, en deze The Marvels is eigenlijk bestemd voor een tv-publiek en had misschien beter direct op Disney+ uitgekomen. Zoals ik al schreef in mijn review voelde deze film aan als een uit de kluiten gewassen episode van “Ms Marvel”. Het bioscooppubliek die “Ms Marvel” niet kent zal ook niet meteen aangesproken worden.

5. Teleurstellende kwaliteit van Marvel films de laatste jaren
Zoals ik ook al had geschreven in mijn review is het script van The Marvels een echte puinhoop en daar begint uiteindelijk alles mee. Lees onze analyse over Marvel. Het succes van Endgame is Marvel naar het hoofd gestegen en velen dachten dat ze niets verkeerd konden doen. Scenaristen die geen echte scenaristen waren werden aangesproken om films te schrijven (vaak met de klemtoon op diversiteit en andere hippe thema’s) en regisseurs zonder wezenlijke ervaring waren aangesteld om de film te regisseren (cf. The Marvels).

Exit mobile version