Gareth Edwards verbaasde iedereen met zijn low-low-low budget post-apolyptische science-fictonfilm Monsters (2010), gemaakt met een budget van 500’000 dollar. De beelden zagen er meer overtuigend uit dan +100 miljoen equivalenten. Nadat hij een Godzilla film in de voeten kreeg geworden én een Star Wars film, koos hij terug te keren naar wat hem echt boeit, de post-apocalyptische science fiction, met The Creator (2023), deels geschreven door Chris Weitz.
Korte inhoud: Te midden van een toekomstige oorlog tussen het menselijk ras en de krachten van kunstmatige intelligentie, wordt Joshua (John David Washington), een geharde ex-agent van de speciale strijdkrachten die rouwt om de verdwijning van zijn vrouw, gerekruteerd om de Schepper op te sporen en te doden, de ongrijpbare architect van geavanceerde AI, die een mysterieus wapen heeft ontwikkeld met de kracht om de oorlog te beëindigen – en de mensheid zelf.
Maar in plaats van de film te maken met een mini-budget kreeg hij 80 miljoen dollar van 20th Century Studios om zijn film te maken. In zijn eerste weekend bracht de film wereldwijd 32 miljoen dollar op en dat is niet meteen hoopgevend. Het zou wel eens kunnen dat de film niet uit zijn kosten zal komen. Hoe dan ook heeft Gareth wel gedraaid op super goedkope Sony FX3 Camera’s (die iets van een 4’000 dollar in aankoop zijn). Tijdens de wereldwijde persconferentie voor The Creator kon Edwards zijn licht werpen op hoe hij erin slaagde een “blockbuster” van 80 miljoen eruit te laten zien alsof deze ongeveer 150-200 miljoen dollar zou hebben gekost. Dat de film vermoedelijk zal floppen houden we even buiten beschouwing.
Er worden twee cinematografen gecrediteerd voor The Creator; Oscar-winnaar Greig Fraser (The Batman, Dune) en opkomend talent Oren Soffer (Allswell, A Nightmare Wakes). Samen met Edwards werkten de drie uitgebreid samen tijdens het pre-productieproces, maar Fraser kon niet aanwezig zijn op de set vanwege zijn drukke agenda voor het filmen van Dune: Part Two (2024). Bovendien hebben Edwards en Soffer The Creator gefotografeerd op een Sony FX3 volgens No Film School
Gareth Edwards heeft in ieder geval het vertrouwen van Fox want zij hebben hem toegelaten om de film te maken op camera’s die je in een lokale fotowinkel kan kopen. De regisseur hoopt dat deze lichtere camùera’s de industriestandaard zal worden, net zoals de digitale camera’s zowat de filmcamera’s hebben vervangen (tot ergernis van Quentin Tarantino en Christopher Nolan). Hij is er zeker van dat het merendeel van de cinematografen niet langer wil zeulen met die loodzware en peperdure toestellen, die meestal met kranen of karretjes bediend moeten worden. Gareth vind zichzelf een beetje van een watje en bijgevolg is zijn voorkeur voor lichte camera’s ook vrij logische beslissing geweest.
De Sony FX3 zou perfect passen bij The Creator, omdat alles draait om ‘licht’. Vroeger werd de lichtgevoeligheid van filmpellicule van camera’s gemeten op 100 ISO of 200 ISO, en hiervoor had je héél véél licht nodig om een binnenscène uit te lichten. Pellicule werd uiteindelijk gevoeliger en toen kwam 800 ISO op de markt, weliswaar met een iets grotere korrel. De nieuwe digitale camera’s filmen tegenwoordig met een lichtgevoeligheid van 12.800 ISO. Je kunt dus eigenlijk in maanlicht filmen wat vroeger ondenkbaar was. In de ogen van Edwards betekende deze hogere ISO dat er minder licht nodig zou zijn op de set, omdat de gevoeligheid van de camera al zo hoog zou zijn. Volgens Edwards zijn de lichten nu zo helder en zijn de camera’s zo gevoelig dat je al die gigantische kranen en verlichting niet nodig hebt. En dus, net zoals je op de set een klankman hebt die een paal vasthoudt met een microfoon, zou je een lichtman kunnen hebben met een paal en een lamp. Bijgevolg krijgen de acteurs meer vrijheid op de set om te stappen waar ze willen. De belichting kan in een oogwenk snel veranderen. Dus in plaats van steeds tien tot twintig minuten te wachten om de verlichting te veranderen, wachtten we drie seconden.
Deze ‘tijdswinst’ is niet enkel goed voor acteurs maar ook voor regisseurs die ook meer met de acteurs lan werken en zelfs iets meer ingewikkelde mise-en-scènes in beeld zetten. In een jaar waarin zoveel blockbusters met opgeblazen budgetten er niet in zijn geslaagd indruk te maken op het publiek, probeert The Creator wel een uitweg te geven – ook al moet de film dan wel nog winstgevend zijn. Voor Edwards zijn blockbusters op grote schaal mogelijk indien ze worden gemaakt met veel goedkopere budgetten dan de huidige overdreven standaard. Ik denk dat hij op dit wel gelijk heeft, echter spreekt hij zich wel niet uit op één ding en dat zijn de filmlenzen. Deze zijn alsnog peperduur en vaak zelfs duurder dan de camera. De lenzenset op The Creator waren de Atlas Mercury Lenzen en voor 3 lenzen moet je al snel 24’000 dollar betalen.