Patty Jenkins vertelt waarom ze de productie van Thor 2: The Dark World verliet

Los van het feit dat Cobra Kai seizoen 3 uit is op Netflix is er niet zoveel filmnieuws te rapen, buiten misschien dat ene interview van Patty Jenkins die tijdens de promotie van haar Wonder Woman 1984 (2020) film even verklapte dat ze eerder was aangetrokken door Marvel om de sequel Thor: The Dark World (2013) te verfilmen maar uiteindelijk de productie verliet, omdat … (wait for it) … ze vond dat het script een slechte film zou opleveren. Iets wat in het licht van Wonder Woman 2 toch wel hilarisch is.

Thor 2 is niet de beste comic book adaptatie die er is, maar het is verre van de puinhoop die WW2 is geworden. Persoonlijk vond ik het zelfs een lichte verbetering ten opzichte van de eerste Thor (2011). Het had veel betere actie-scènes en visuals en het verhaal kon wel wat beter zijn geweest mist een antal kleine aanpassingen. Ik heb er wel meer van genoten dan Avengers: Age of Ultron (2015). Loki was wel diegene die uiteindelijk alles naar een hoger niveau tilde. In de Wonder Woman duwen alle personages de prent nog dieper in de modder van de slechte smaak.

Nu blijkt dat Patty Jenkins wist dat Thor 2 voorbestemd was om te mislukken. De regisseuse was oorspronkelijk verbonden aan het roer van de film en ze wilde niet verantwoordelijk worden gehouden voor de tekortkomingen ervan. Ze sprak uiteindelijk met Marvel Studios en vertrok, en dat was het moment waarop ze Game of Thrones-regisseur Alan Taylor binnenhaalden om het voor haar over te nemen. Alan zelf is nu niet meteen de beste verhalenverteller die er in Hollywood te vinden is en heel wat studio’s denken dan regisseurs van succesvolle tv-series eigenlijk alle krediet verdienen – ook al zijn het vooral de scenaristen die de toon zetten en de regisseur(s) van de eerste afleveringen die de stijl bepalen. Het zou wat kort door de bocht zijn om de job van (seizoen 2-)regisseurs van tv-series te omschrijven als bandwerk, maar hun vrijheid is dubbel zoveel beperkt op narratief, creatief en budgettair vlak dan met langspeelfilms. Dat Alan Taylor nadien ook nog eens Terminator Genisys (2015) in de gracht zou rijden was eigenlijk een treinongeluk dat er zat aan te komen. Hoe dan ook, het script van Christopher L. Yost (The Mandalorian, Thor: Ragnarok), Christopher Markus (Avengers: Infinity War, Endgame) en Stephen McFeely (Avengers: Infinity War, Endgame) had zijn verdiensten.

“Het kwam naar buiten dat ik een superheldenfilm wilde maken en tot de verdienste van Marvel hadden ze mij aangesproken, ook al hadden ze niet meteen een vrouw nodig om deze film te maken. Dus ik ben ze altijd super dankbaar geweest, ook al deed het dat niet. Ze wilden een verhaal vertellen waarvan ik dacht dat het niet zou lukken, en ik wist dat ik er maar beter mijn handen zou van afhouden. Ik kon die persoon niet zijn. Als ze ‘een man’ inhuren om het te doen, zou geen probleem zijn, maar ik wist in mijn hart dat ik geen goede film kon maken van het verhaal dat ze wilden doen, en dit voor een vrouwelijke regisseur misschien niet meteen een goede indruk zou maken.”, zei Patty Kenkins aan MovieWeb. In het interview ging ze verder: “Ik wil films maken over vrouwen, maar ik wil geen films maken over vrouw zijn, dat is zo saai. Ik wil films maken over vrouwen die van alles doen.”

Ik vind het zelf getuigen van heel veel gezond verstand om afstand te nemen van een project waarin je niet gelooft. Er worden jaarlijks honderden films gemaakt met regisseur die geen flauw benul hebben waarmee ze bezig zijn, en dus is het wel een beetje van een opluchting dat ze niet allemaal zo zijn. Echter kan ik er niet omheen, en zeker niet na haar meest recente film, dat haar kritiek niet was dat ze op het moment zelf niet wist hoe ze het script naar haar hand kon zetten. Elke regisseur die aan boord komt van een film kan wijzigingen aanbrengen aan een script, hij is per slot van rekening hiervoor aangesteld (en dat is het grote verschil met tv-series waarin je een bepaald draaiboek moet volgen). Het script van Wonder Woman 2 moet één van de zwakste scripts zijn sinds Catwoman (2004), maar hiermee had ze blijkbaar geen probleem mee.

Ze mag in ieder geval blij zijn dat Warner haar uit de wind heeft gezet door de film op HBO Max uit te brengen, want de box-office cijfers in China bewijzen dat het een regelrechte flop zou zijn – of er nu corona was of niet. Patty zou op het punt staan om de Star Wars film Rogue Squadron (2023) én Wonder Woman 3. Ik denk dat deze twee projecten zullen afhangen van hoe goed de Cleopatra film met Gal Gadot ontvangen zal worden.

1 Comment

  1. Darren

    Niet voor niets maar Catwoman is nog te bekijken …

    Reply

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *