Tenet (2020) **** recensie

Er is geen betere film om ons terug naar de bioscoop te lokken in deze barre tijden als een slimme spektakelfilm van Christopher Nolan. Tenet (2020) lijkt wel een soort apotheose te zijn van concepten die eerder al aan bod kwamen in Inception (2010) en Interstellar (2014). Het is ook een film die een tweede of derde visie nodig heeft om echt ten volle te kunnen genieten van het verhaal, want nu waren wij vooral bezig om de puzzel in elkaar te steken en overdonderd door de indrukwekkende setpieces en visuele effecten. Dus in deze zin is Tenet misschien iets minder perfect als pakweg Inception, maar ik heb genoten van elke seconde van deze 150 minuten mindfuck.

Korte inhoud: In een schemerige wereld van internationale spionage wordt een niet nader genoemde CIA-agent, bekend als The Protagonist (John David Washington), gerekruteerd door een mysterieuze organisatie genaamd Tenet om deel te nemen aan een wereldwijde opdracht die zich verder dan realtime ontvouwt. De missie: voorkomen dat Andrei Sator (Kenneth Branagh), een afvallige Russische oligarch met voorkennis, de Derde Wereldoorlog begint. De hoofdpersoon zal binnenkort de kunst van “time inversion” (tijdinversie) onder de knie krijgen als een manier om de komende dreiging het hoofd te bieden. Om bij Sator te komen, moet hij toenadering zoeken bij zijn vervreemde vrouw Kat (Elizabeth Debicki), die een beetje onder zijn controle leeft nadat ze hem een vervalst schilderij had gegeven., en dat schilderij terug te bemachtigen zou een bijzonder teken zijn van vertrouwen …

Er is veel gepalaverd over een zwarte James Bond, wel in wezen heb je hem hier. Dit had evengoed een 007 film kunnen zijn met zijn luxe allures, spionnen-plot, internationale locaties, de gesprekjes alvorens iemand neer te schieten, zijn cold war Russische megalomane villain, zijn methodiek en zijn explosieve actie-scènes. Het enige verschil is dat het script hier ook nog eens een hi-tech Rubik’s Cube palindroom is met verschillende facetten, waar geen begin nog einde is maar waar op een gegeven moment toch alles samenkomt.

Qua vertolkingen is er echter maar één acteur die eruit schiet, en dat is niet John David Washington, noch Kenneth Branagh, Elizabeth Debicki, Aaron Taylor-Johnson, Clémence Poésy of Fiona Dourif, maar wel Robert Pattinson die in deze film een miljardair speelt en ongewild een voorsmaakje geeft op de Bruce Wayne rol die hij binnenkort zal vertolken in The Batman (2021). Ik ga niet zeggen dat Pattinson iedereen wegspeelt op het scherm maar hij is wel het meest aanstekelijke personage. En dat is goed nieuws voor DC en hun comic franchise. Pattinson dook een paar maand geleden nog op in de geflipte zwart-wit film The Lighthouse (2019), wat mijlenver staat van al die Twilight films. Hij is een acteur die in het verleden nog heeft gewerkt aan bizarre filmprojecten maar is op heden één van de meest interessante acteurs in Hollywood.

Washington daarentegen geeft minder vonken. De acteur heeft charisma en dat bewees hij met Spike Lee’s BlacKkKlansman (2018), maar hier is hij behoorlijk terughoudend. Ook de James-Bond-romantic-interest-scene werkt niet. Er is geen chemie tussen die twee. Niks. En dat zorgt meteen ook voor een motivatieprobleem. Waarom Kat bepaalde zaken doet is niet altijd even logisch gezien de dynamiek tussen die twee figuren.




Foto’s van Melinda Sue Gordon © Warner Home Pictures

Je kan de film op twee manieren ervaren, ofwel ga je mee in dit geflipt concept van tijdinversie-objecten en wagens die op het hoofdpersonage afkomen, ofwel beschouw je het als een gimmick en dan verliest de film wel een groot stuk van zijn charme. Dus indien jullie straks de film op IMAX zullen gaan zien in Brussel – de enge plaats waar je deze film moet gaan zien (!) – dan zou ik aanraden om jullie volledig over te geven aan de deze hi-tech wereld van een Nolan die nog maar eens zijn wens duidelijk maakt om een James Bond film te maken – en deze misschien hier heeft gerealiseerd.

Nolan heeft voor deze keer niet gewerkt met Hans Zimmer voor de muziek maar wel met Ludwig Göransson (Black Panther, Creed I & II, The Mandalorian) die hier een Wagneriaanse score neerzet, opgenomen met corona-restricties waarbij de muzikanten vanuit hun thuisbasis de muziek moesten doorsturen – maar de assemblage was gesaagd. Zimmer werkt op dit ogenblik op Dune (2020), dat andere prestigieuze project. De film werd ook opgenomen op peperdure 70 millimeter pellicule en wederom met DoP Hoyte Van Hoytema. Budget van de film bedraagt 225 miljoen dollar en zou in wezen een slorige 450 miljoen moeten opbrengen voor een break even – wat in deze tijden geen evidentie is. Maar elke studio kijkt met argusogen naar de cijfers van de komende weken, om te zien of het water diep genoeg is om ook hun blockbuster film los te laten.

Het is een actiefilm en daar draait alles om. Mooie actiescènes op leuke locaties en ideaal om al die Covid toestanden te vergeten. En het is een film die meer verbergt dan wat het op het eerste gezicht laat zien. Bepaalde scènes kan je Memento-gewijs gerust op een andere manier gaan bekijken. Maar het is niet die 5 sterren film waar iedereen op had gehoopt en Inception blijft voor mij nog steeds zijn beste film tot nu toe. Wees niet teleurgesteld dat je niet alles bij een eerste visie zal begrijpen, zoals ik al eerder zei, het is een film die je meerdere keren moet zien. Tenet loopt vandaag in onze zalen.


Review Tenet (2020)
Recensie door op

Beoordeling: 4 / 5

rating

*** Tenet trailer ***

18 Comments

  1. Anthony

    YES! Dit is waar ik op stond te wachten en meer ga ik er ook niet meer over lezen 😀 Ik ben klaar om 150 minuten lang een mondmaskertje te dragen :p

    Reply
  2. Berten

    Ik woon wel in Oostende en Brussel is echt wel ver weg, maar ik neem het in overweging om de film op Imax te gaan zien.

    Reply
  3. Cain

    Elke Nolan-film heeft iets met tijd te maken. Zijn film vertelde een gebeurtenis van voor naar achter in Memento, illusies van tijd in Prestige, Inception was een vertraging van de tijd in een droomwereld, in Interstellar hadden we een quantum tijdsbeeld, zelfs in Dunkirl was tijd een cruciaal element in de spanningsopbouw. En nu lijkt TENET te gaan over achteruitgaan in de toekomst.

    Reply
  4. Conan the Librarian

    Ik heb alleen datgene gelezen in VET en probeer de trailer te mijden als de pest 😀

    Reply
  5. Chris

    Wanneer jouw zwakste film The Dark Knight Rises is … dat zegt toch al genoeg.

    Reply
  6. Damian

    Best picture 2021, voila, het is een uitgemaakte zaak. Next.

    Reply
  7. Isa

    Ik hoop dat ik zaterdag in Brussel geraak maar ik wil deze film zeker bekijken

    Reply
  8. Justincer

    ‘Opgewonden’ komt niet eens in de buurt van hoe ik me voel bij deze film.Dit lijkt in ieder geval véél beter dan een Bondfilm.

    Reply
  9. robin

    Gisteren gezien en het is echt wel een knappe actiefilm, wel niet gezien op Imax maar ik was onder de indruk. Muziek soms wel iets te hard in bepaalde scènes en je snapt niet alle wendingen maar ik ben er zeker van dat er voor alles wel een verklaring is. Hopelijk komt de Blu-ray met wat audio-commentaar.

    Reply
  10. Vanessa Libaert

    Ik twijfel nog om te gaan zien, want je mag dus geen popcorn en cola in de zaal meebrengen waarschijnlijk …?

    Reply
  11. Jon

    De muziek was Zimmeresque ook al was het een andere componist. Interstellar vond ik net iets beter.

    Reply
  12. Xander

    Ik heb 75% begrepen van de film en ik denk dat ik nog het meest heb begrepen van het verhaal dan al mijn vrienden 😀
    Sowieso een film die een tweede leven zal kennen op YouTube met allerhande wilde theorieën.

    Reply
  13. Flo

    Ik ging deze film in ieder geval gaan zien voor Robert Pattinson, voor de rest ziet de trailer er goed uit en de reviews zijn in het algemeen vrij positief, Tenet here I come!

    Reply
  14. SkyrimLord

    *possible spoiler*
    Ik blijf toch met veel vragen achter. Wie heeft bvb de machines in Oslo / Talinn gebouwd en degene die de helden gebruiken? Sator met de papieren / informatie uit de “gouden doos”? Dit zou betekenen dat de Protagonist die informatie op een bepaald moment in de tijd moet stelen om de machine te bouwen die ze gebruiken in de tijdaanval, toch?

    Reply
  15. Wim

    Dit is inderdaad een film die je meermaals moet zien, want mensen die alles hebben begrepen bij een eerste beurt hebben ofwel veel gelezen over de film of liegen gewoon 😀

    Reply
  16. Fran

    Ik heb vooral naar het spektakel gekeken, voor de rest maar half begrepen wat er allemaal gaande is.

    Reply
  17. maarten

    Ik vond het een zeer zwakke film met een ongeloofwaardig plot. De ‘schurk’ kwam bij mij ook niet echt aan en was meer een irritant persoon in het verhaal.
    Het achteruit lopen deed het bij mij ook niet.
    De openingsscène was tof gemaakt maar verder was er niet veel spektakel.
    Ik begrijp ook niet de toegevoegde waarde van de harde dreunende geluiden in de film. Moet dat spanning opleveren?

    Reply
    1. Patrick

      Couldn’t agree more…

      Reply

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *