Laatste berichten

Conan the Barbarian 3 voor Schwarzie ?

Crom, I have never prayed to you before, I have no tongue for it. No one, not even you will remember if we were good men, or bad; why we fought or why we died. What matters now is that two men stood against many. Valor pleases you Crom, so grant me one request, grant me revenge! And if you do not listen, then to hell with you. Er bestaat geen andere cult-klassieker dan Conan the Barbarian (1982), met zalige vertolkingen van oa. de nog naïve Schwarzenegger, de imposante James Earl Jones, de mysterieuze Max von Sydow en uiteraard de…
Read more

Man on Fire (2004) ** Blu-ray review

Eveneens gezien op het bruisende filmfestival van Gent en deze film was iets minder goed dan Eternal Sunshine of the Spotless Mind, maar uiteraard gaat het hier over een totaal ander kaliber van film. Acteur Denzel Washington en regisseur Tony Scott bundelen opnieuw hun krachten na hun boottochtje in Crimson Tide en gaan nu op jacht naar Mexicaanse kidnappers. Resultaat, een behoorlijke actie-thriller die alle verwachtingen beantwoordt. Niet meer, niet minder. Korte inhoud: Man on Fire (2004) gaat over ex-marine soldaat Creasy (Denzel Washington), die op zoek gaat naar de zin van zijn leven en vergiffenis van God. In Mexico…
Read more

Eternal Sunshine of the Spotless Mind (2004) **** Blu-ray review

Het was een leuke verrassing op het Filmfestival van Gent, en dus mocht deze film niet ontbreken aan de Film Blog. Moest je uw ex-vriendin of ex-vriend, die nog steeds in uw hoofd op hol brengt, kunnen wissen uit je geheugen, zou je het dan ook doen? Dat is het concept van de nieuwste wervelende en brillante hersenkronkel van scenarist Charlie Kaufman, Eternal Sunshine of a Spotless Mind (2004). Wat mij het meest fascineert in de film van Michael Gondry (Human Nature) is die gecontroleerde chaos. Het is alsof de camera over zijn eigen statief en tussenin de belichting valt…
Read more

De Vlaamse Lars Von Trier volgens Anciaux

Vlaams Minister van Cultuur Bert Anciaux zorgt na zijn fameuze spreidingsplan opnieuw voor veel vriendjes. Ditmaal wil hij sympathiek overkomen bij de mensen uit de filmsector, waarschijnlijk in een poging om zijn Kladaradatch debacle te maskeren. Op radio 1 probeerde hij zijn uitspraken die hij op het Festival van Gent had uitgesproken enigszins wat te verdoezelen, want sympathiek was het allerminst. Een provocatie is misschien nog niet zo uit de lucht gegrepen. Zijn staart intrekkend zei hij: “Het is onzin dat mijn doelstelling zou zijn om saaie kunstfilms te maken waar geen mens komt naar kijken”. Wat Bert precies bedoelt…
Read more

He-Man door Woo-Man?

Ik moet bekennen dat ik toch wel een grote He-Man fan ben geweest (en moet er zelf niet om blozen). Ik heb zowat alle episodes op de voet gevold, en was tevens uitgerust met een uitzinnige collectie aan action figures van Mattel. Toen eind jaren 80 dan uiteindelijk He-Man the movie op het witte doek kwam pronken, onder de titel Masters of the Universe (1987), kon de pret niet op. Niettegenstaande de afschuwelijke regie, was Dolph Lundgren fascinerend en konden we genieten van de nog jonge sexy Courteney Cox. Maar nu blijkt dat John Woo interesse heeft om de nieuwe…
Read more

Collateral (2004) **** Blu-ray review

Collateral (2004) is niet zomaar een titel, maar een belangrijk begrip in de wereld van regisseur Michael Mann. Het verwijst niet alleen naar de verwantschap die er heerst tussen twee tegenovergestelde karakters, maar hint ook naar de ‘collaterale schade’ die gemaakt kan worden wanneer de twee individuen elkaars pad kruisen. De huurmoordenaar Vincent (Tom Cruise) en de taxichauffeur Max (Jamie Foxx) lijken op het eerste gezicht niets met elkaar gemeen te hebben, maar na verloop van tijd duiken de gelijkenissen op. Twee eenzame wolven lopen ’s nachts over de straat, de een grijs en geslepen, de andere opzoek naar een…
Read more

Red Dragon vs. Hannibal

Smaken kunnen toch verschillen hé? Je kan soms uiteenlopende commentaren lezen over een film, gaande van waardeloos tot geniaal. Soms terecht, meestal compleet naast de kwestie. Films afbreken is nu ook geen kunst. Maar weten waarom je iets goed of slecht vindt is daarentegen andere koek. Een film-oordeel blijft uiteraard een heel subjectief iets, en bijgevolg moet men altijd een zekere afstand nemen van datgene wat men leest. Een tip die ik geef aan de mensen rondom mij, is om nooit de reviews te lezen voor ze de film hebben gezien. Hoe moeten we dan weten of het een goede…
Read more

Trilogies aan de kassa

Eén van de industrieën die zich niet veel schijnt aan te trekken van die opgefokte “economische recessie” is de filmwereld, en dan bij uitstek de grote filmstudio’s in de Verenigde Staten. Zij verdienen bakken geld aan de productie van entertainment (voornamelijk voor de bioscoop maar ook met tv-series). Ze bieden werkgelegenheid voor miljoenen mensen, die met passie en toewijding hun taak vervullen. En gezien mijn interesse voor het cijfermatige en het analytische, ga ik met deze post de inkomsten van de trilogies van naderbij bekijken, via een rapport gepubliceerd in de boxofficemojo en de box-office cijfers in IMDB. Hieronder bevindt…
Read more

Old Boy (2004) ***½ Blu-ray review

Old Boy (2003) (of Oldboy in één woord) van Chan-wook Park is in de smaak gevallen van Quentin Tarantino, die aan het hoofd stond van de jury in Cannes, en de film beloonde met de Grote Prijs. En het was zeker terecht, want deze comic-adaptatie verrast op vele vlakken. Op een dag wordt Dae-su Oh (Min-sik Choi), een doodgewone man met een vrouw en een dochtertje, op straat ontvoerd. Wanneer hij bijkomt in een geïmproviseerde gevangenis ziet hij op de televisie het nieuws dat zijn vrouw is vermoord. De politie beschouwt Dae-su als hoofdverdachte, omdat zijn bloed op de plek…
Read more

Abominable (2006) * review

In België zijn er niet meteen budgetten omhanden om de volgende Ridley Scott film te producen, helaas. Maar we hebben zeker de budgetten om knappe films af te leveren zoals dit al het geval was met De Zaak Alzheimer (2.5 miljoen euro), of films van een nog kleiner budget zoals Any Way the Wind Blows (1,6 miljoen euro). Soms kunnen we verrassend uit de hoek komen met cijfers waarmee we even de illusie koesteren tot de club te behoren. Uiteraard via co-producties met het buitenland, maar laten we daarover niet te neerbuigend doen. Dat doet de sector al genoeg onder…
Read more