Gezinnen keren Disney massaal de rug toe

Het zijn barre tijden voor Disney. Sinds hun lancering van het streamingplatform in 2019 heeft Disney al een verlies van 10 miljard opgelopen volgens Yahoo! Finance, en Bob Iger, als kapitein van dit schip, hoopt op een sprookjesachtige ommekeer tegen eind 2024, maar de donkere wolken lijken zich samen te pakken. En ondertussen zijn de cijfers binnen voor het openingsweekend van Wish (2023), en deze zijn barslecht. Deze 200 miljoen dollar animatiefilm haalde in zijn openingsweekend slechts 48 miljoen dollar op … WERELDWIJD! En meteen ook de zwakste recette voor een geanimeerde Disneyfilm ooit. Vandaag geeft Bob Iger toe dat de focus van het bedrijf op politieke en socio-culturele onderwerpen ze hiermee hun publiek zijn verloren.

Een bedrijf moet zijn investeerder waarschuwen indien het bepaalde beslissingen neemt die de financiële toestand zwaar kunnen beïnvloeden, en dat deed Disney in hun jaarlijks verslag. That Park Place nam een kijkje in het rapport en ook al probeert Disney de vis te verdrinken met veel woorden maken ze duidelijk dat ze de “culturele oorlog” aan het verliezen zijn. En na hun massale ontslagronde zit er vermoedelijk een nieuwe besparingsronde aan te komen van 2 miljard dollar. Volgens Iger zouden er deze keer geen ontslagen vallen maar zal er gesnoeid worden in het tv-aanbod. Het bizarre is dat de staking er voor gezorgd heeft dat Disney wat ademruimte heeft gehad – net omdat er minder werd geproduceerd en dus ietwat bespaard kon worden. En terwijl het bedrijf probeert de schade te beperken, blijven de themaparken als betoverde kastelen boven water, wellicht omdat het publiek hunkert naar het Disney van weleer.

In hun SEC rapport staat letterlijk: “Bovendien lopen de percepties van consumenten over ons standpunt over zaken van algemeen belang, inclusief onze inspanningen om bepaalde van onze milieu- en sociale doelstellingen te bereiken, vaak sterk uiteen en vormen zij risico’s voor onze reputatie en merken.” In niet mis te verstane woorden zeggen ze: We erkennen dat onze (lees: extreem-links progressieve) sociale en politieke agenda de reputatie en winsten van ons bedrijf heeft geschaad, maar we zijn niet van plan om dit te veranderen. U bent dus bij deze gewaarschuwd. Door dit zo te stellen behoedt het bedrijf zich van mogelijke rechtszaken. Twee figuren die verantwoordelijk zijn voor deze agenda zijn Kevin Feige en Kathleen Kennedy. Zolang deze twee aan het roer blijven komt er geen verandering, en ik sluit niet uit dat Bob Iger op het einde van 2024 – wanneer het bedrijf maar niet uit de financiële draaikolk geraakt – mag vertrekken mét zijn twee overbetaalde en overbeschermde protégés.

Wish is de 5de zware Disney flop en dit voor iets wat vrij “klassiek Disney” aanvoelt. Het probleem is dat Disney zijn band met het publiek heeft verloren en dat zij Disney niet meer zien als een betrouwbaar kanaal voor hun kinderen. Vroeger was dat anders; Disney was een ideaal. Disney wordt nu gezien als een marketingmachine voor ideologie in plaats van de vertrouwde leverancier van ontspanning en betoverende verhalen. De animatiefilm Wish haalt 47% op Metascore (waar vroeger Disney 99% haalde voor Pinocchio, 96% voor Fantasia, Sneeuwwitje, Dumbo en 91% voor Bambi), zoiets is ongezien.

Gisteren heeft Marvel, eigendom van Disney, trouwens bekend gemaakt dat ze een scenarist hebben gevonden voor Avengers: The Kang Dynasty en Avengers: Secret Wars. Wij hadden eerder al geschreven dat het probleem bij Marvel was dat ze (1) teveel hadden ingezet op scenaristen zonder echte ervaring en (2) afkomstig waren uit de wereld van de tv-series. Tv-scenaristen zijn niet minderwaardig maar zij hebben een meer “episodische schrijfstijl” terwijl een filmscenarist een sterk verhaal kan vertellen – van begin tot einde – in 120 minuten. Net zoals vele andere recente Marvel-films heeft The Marvels (2023) geen verhaal of karakters dat je wil gaan volgen, een terugkerend pijnpunt. Wel, voor deze twee films hebben ze Michael Waldron aangesteld, een tv-scenarist met slechts één langspeelfilm-script op zijn curriculum. Hij is tevens een specialist in de multiverse – de meest goedkope en gehate gimmick in de wereld van comic adaptaties. Zijn we allen getuige het einde van een betoverend tijdperk?

3 Comments

  1. Brechten

    Kathleen Kennedy lijkt nu wel een stap achteruit te zetten bij Lucasfilms met Dave Filoni die overneemt. Volgens mij ligt de schuld bij de studio’s die meer hebben ingezet op streaming en bijgevolg bioscooppubliek minder aantrekkelijk gemaakt.

    Reply
  2. Notorious

    Wordt de main villain nu Kang (Jonathan Majors) of Dr Doom? Ze zijn er precies nog niet uit…

    Reply
  3. yves valkiers

    voor een disney film wacht je toch gewoon tot het op hun kanaal komt de bios is veeell te duur hier daarom niemand ga !!

    Reply

Leave a Comment

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *