Reshoots op Snow White katapulteert de release naar 2025

De opnames van Snow White (2024 2025) begon op 7 maart 2022 nadat het al was vertraagd door Covid. Een brand beschadigde echter de productie die zich op 15 maart in Pinewood Studios afspeelde. Het podium was in aanbouw toen een boom naar verluidt in brand vloog, wat leidde tot een enorme brand. Het opnameschema werd ook opnieuw geconfigureerd zodat Rachel Zegler naar Los Angeles kon reizen om een presentatie te geven tijdens de 94e Academy Awards-ceremonie op 27 maart, ter ondersteuning van haar West Side Story-collega’s. Terwijl Zegler de ceremonie bijwoonde, begon Gadot haar scènes te filmen. Op 22 april 2022 bevestigde Gadot dat ze klaar was met het filmen van haar scènes. Op 13 juli 2022 onthulde Zegler dat het filmen was afgerond.



© Disney Studios

Na een jaar van post-productie had de film moeten uitkomen op 22 maart 2024, maar Disney heeft nu de film geschrapt voor 2024 en nu gezet op 21 maart 2025. De reden die zij lijken te geven is de SAG-AFTRA staking, maar dat houdt uiteraard geen steek. De scenaristen-staking is voorbij maar de acteurs moeten nog een deal hebben en deze onderhandelingen vinden nu plaats. Iedereen verwacht dat de onderhandelingen nog dit jaar zullen landen. Om nu een compleet ‘afgewerkte’ film een jaar uit te stellen is krankzinnig. Een plausibele veronderstelling zou kunnen zijn dat Disney hoopt dat de controverse omtrent Rachel Zegler enigszins zal afnemen. Als men bijvoorbeeld het trefwoord “Snow White” op TikTok invoert, wordt men overspoeld door video’s waarin mensen hun ongenoegen uiten over de opmerkingen van de actrice. Opmerkelijk genoeg zou men kunnen denken dat dit in het voordeel van Disney zou kunnen werken, omdat ze hierdoor de actrice meer naar de achtergrond kunnen schuiven, mocht de staking onverhoopt doorlopen tot maart 2024.

Maar er is misschien iets anders op til. Naast de problematiek van de wat arrogante commentaren van de hoofdactrice was er heel wat commotie rond het feit dat Snow White de dwergen had geschrapt en daar heel veel ophef rond was. Wel, Disney heeft nu een foto online gezet … mét dwergen! Weliswaar cgi-dwergen – dus de reactie van de dwerg-acteurs zal onveranderd blijven: zij hebben nog steeds een acteursjob verloren. Maar ja, het ziet er wel naar uit dat Disney hun kar ietwat heeft gekeerd. In het begin was er iets van: “‘Dwergen zijn niet woke‘ en Sneeuwwitje moet met haar tijd meegaan. We moeten inclusiviteit in het vaandel dragen”; maar deze afbeelding lijkt heel traditioneel. En bijgevolg zou het wel eens kunnen kloppen dat er daadwerkelijk RESHOOTS zijn geweest, naast uitvoeroge cgi effecten waarbij ze vermoedelijk 3D-dwergen hebben gemaakt en geprojecteerd op de lichamen van de overduidelijke diverse acteurs (inclusief een vrouw). Echter, de gecaste acteurs waren geen dwergen en bijgevolg zien deze 3d dwergen er bijzonder groot uit. Voor verschillende commentatoren was er een de-wokified proces begonnen, en dat gebeurde in alle stilte. Deze koerswijziging zou wellicht ook gestuurd kunnen zijn door niemand minder dan Bob Iger zelf, die sowieso toezicht houdt op de gehele productie. De aandelenkoers van Disney zakte namelijk gestaag weg, terwijl Kathleen Kennedy overal verkondigde dat zij de DEI (Diversity, Equity, and Inclusion) clausule op alle intellectuele eigendommen wilde toepassen. Ook dit besluit werd niet met open armen ontvangen door het doelpubliek van Disney. Zelfs South Park stak er de draak mee.

En bij het vermelden van reshoots, dient men zich te realiseren dat het aanvankelijke productiebudget van 210 miljoen dollar overschreden is, en zich vermoedelijk ergens tussen de 250 en 300 miljoen zal nestelen. Derhalve vereist de film een aanzienlijke opbrengst van maar liefst 600 miljoen dollar om slechts break-even te spelen. En laten we niet uit het oog verliezen dat gedurende het komende jaar nog onvermoede ontwikkelingen kunnen plaatsvinden in bijvoorbeeld verdere onthutsende commentaren van Zegler over het narratieve weefsel van de film. Het lijkt er tevens op dat velen zich nu de vraag stellen waarom, als er inderdaad reshoots hebben plaatsgevonden, de hoofdrolspeelster niet meteen werd vervangen. Op dit moment beschik ik niet over exacte gegevens betreffende de omvang van de rshoots, maar gezien de aanpassingen met betrekking tot de dwergen, lijkt het aannemelijk dat deze voornamelijk betrekking hadden op deze specifieke scènes, wellicht beslaan ze ergens tussen de 20% en 40% van het geheel. Mocht men overwegen Sneeuwwitje te vervangen, dan zou dat eerder impliceren dat 85% tot 95% van de gehele film opnieuw opgenomen moet worden, wat zou resulteren in een duizelingwekkend kostenplaatje van 400 tot 450 miljoen dollar en een kritieke break-even drempel van 800 tot 900 miljoen dollar. Naar mijn inschatting lijkt het uiterst twijfelachtig dat deze film zelfs maar in de buurt zal komen van het verwerven van 450 miljoen dollar, en het blijft intrigerend waarom er überhaupt reshoots zijn gekomen. Vanuit een promotioneel oogpunt is dit een regelrechte nachtmerrie, want het publiek krijgt de indruk dat er fundamentele problemen zijn met de film, wat de vraag oproept waarom men hieraan nog meer financiële middelen zou toewijden. En dan is er nog Ben Shapiro die in reactie op de waanzinnige ideeën van Disney heeft beslist om een eigen versie van sneeuwwitje te maken, genaamd Snow White and the Evil Queen (2024), die wél het bronmateriaal van Jacob en Wilhelm Grimm met respect zal behandelen. Productioneel ook de enige manier want het boek van de gebroeders Grimm ligt in het publieke domein, maar de tekenfilm is wel eigendom van Disney, en dus mag je er zeker van zijn dat ze al de creatieve keuzes in hun tekenfilm zullen verdedigen. Podcaster Brett Cooper zou de rol van Sneeuwwitje spelen.

1 Comment

  1. Alex

    Laat ze maar investeren, de put kan enkel maar groter zijn. Wie zit trouwens te wachten op een live action sneeuwwitje film?!

    Reply

Leave a Comment

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *