Komt seizoen 4 van The Witcher in gevaar na barslechte publieksscore?

Zelden zie je een serie die aanvangt met een publieksscore op Rotten Tomatoes van 89% alleen om dan in seizoen 2 af te takelen naar 55% en nu in seizoen 3 zelfs een vrije val maakt naar een teleurstellende 20%. Ondanks de inspanningen van talloze recensenten om de lichtpuntjes in “The Witcher” seizoen 3 te benadrukken, zijn de fervente fans van de serie allerminst tevreden over de recente ontwikkelingen. En dit lijkt grotendeels ingegeven te zijn door het nieuws dat Henry Cavill de franchise zal verlaten en vervangen zal worden door Liam Hemsworth die maar niet vanonder de schaduw van zijn broer Chris geraakt. Wat begon als een veelbelovend avontuur met bijna unanieme lof, is nu uitgemond in een verdeelde en teleurgestelde fanbasis. Het lijkt erop dat de verschuiving van seizoen tot seizoen niet alleen een verandering in verhaallijnen heeft gebracht, maar ook een verschuiving in de dynamiek tussen de fans en de makers. Het is in ieder geval duidelijk dat de bezielde aanhang van de serie het gevoel heeft dat de kern van wat hen ooit aantrok, verloren is gegaan.

Wat velen ondertussen vermoedelijk al weten was dat Cavill eigenlijk een beetje van een geek is, en dat heeft zijn positieve en misschien minder positieve karaktertrekjes. Het positieve is dat hij verzot is op fantasy en gaming, en hij vermoedelijk ook wel de boeken van Andrzej Sapkowski en de game heeft verslonden. De auteur vond het trouwens een slecht idee om Cavill af te voeren en ondanks dat hij hield van zijn vertolking vond hij de serie eigenlijk niet zo goed. En bijgevolg zitten die twee op één lijn, want ook Cavill heeft aangegeven dat hij de richting die showrunner Lauren Schmidt Hissrich wou inslaan de verkeerde was, iets wat nu blijkbaar ook door het publiek bevestigd wordt. Hier komt dan een minder positieve kant van Cavill (althans voor de makers) naar voren: hij herkent wanneer iets afwijkt van wat het zou moeten zijn en kan zijn frustraties dan ook niet verbergen. Dit werd duidelijk toen hij weigerde om goedkope naaktscènes te filmen of om zelfs zijn shirt uit te doen. In dezelfde lijn gingen er later wilde verhalen rond dat Cavill eigenlijk een hekel had aan vrouwen – wat te maken had met zijn moeizame relatie met de twee vrouwelijke personages om hem heen en zelfs de showrunner. Echter, deze geruchten lijken nergens op te slaan en werden waarschijnlijk verspreid door de schrijversgroep die steeds meer kritiek begon te ontvangen. Het blijft fascinerend hoe een sterke persoonlijkheid zoals Cavill’s zowel zijn bewondering voor het bronmateriaal als zijn ongenoegen over de uitvoering ervan kan tonen. Het toont zijn diepgaande betrokkenheid bij het werk dat hij doet en zijn weigering om toe te geven aan gemakzuchtige beslissingen.

Cavill wilde duidelijk deel uitmaken van een getrouwe adaptatie, één die alles tot leven bracht wat hij leuk vond aan de romans van Sapkowski en die klassieke games. Het creatieve team achter “The Witcher” heeft daarentegen duidelijk weinig respect getoond voor het bronmateriaal, en het verhaal voelt alsof het steeds meer afwijkt van het verhaal waar Cavill van houdt. En bijgevolg begonnen de frustraties op te lopen. Cavill had zich eerder verzoend met het idee van een zeven seizoenen-serie rond Geralt of Rivia, maar in interviews op THR had hij duidelijk gemaakt dat er een voorbehoud was. Hij stond erop dat hij alleen aan boord was “zolang we geweldige verhalen kunnen blijven vertellen die het werk van de auteur eren”. Dat punt kwam keer op keer naar boven, ook toen Cavill onder druk werd gezet om zijn personage Geralt in toekomstige seizoenen met andere Witchers te delen. “Het hangt allemaal af van hoeveel het verhaal toelaat”, merkte hij op in een interview dat op het YouTube-kanaal van “The Witcher” werd gepubliceerd. “Ik ben een grote fan van de boeken en blijf trouw aan ze, en het gaat erom ervoor te zorgen dat het verhaal gebeurt zonder al te veel afleidingen of bijzaken die de wateren vertroebelen.

De bron van frustraties lijkt waarschijnlijk al in het tweede seizoen van de serie te zijn ontstaan, waar de schrijvers tal van boeiende verhaallijnen en personages onaangeroerd hebben gelaten en in plaats daarvan hebben gekozen voor een nogal dramatische wending tussen Ciri (Freya Allan) en haar adoptiemoeder Yennefer (Anya Chalotra). In deze onconventionele plottwist probeerde Yennefer de ziel van Ciri aan een demon te offeren, maar in het derde seizoen lijken ze eigenlijk te doen alsof dit een vergissing was en gaan ze door alsof er niets is gebeurd. Het wordt min of meer afgedaan met stuntelige scènes waarin Yennefer smeekt om vergeving bij Geralt.

De eerste aflevering van seizoen 3 is eigenlijk de schrijvers die ons vertellen: “Alles wat er is gebeurd in seizoen 2, laten we dat naast ons neerleggen”. Deed me wat denken aan de Star Wars saga waarin Star Wars: Episode IX – The Rise of Skywalker (2019) eigenlijk het verhaal in Star Wars: The Last Jedi (2017) wou uitwissen. Dit is het gevolg van scenaristen die geen lange termijn visie hebben op een verhaal en van seizoen naar seizoen hoppen zonder structuur of onderbouwing. Het succes van de show berust in essentie op het charisma van de cast, maar wanneer het verhaal hopeloos op een dwaalspoor belandt, kunnen ook zij de boel niet meer redden. En dan krijgen we in het seizoen 3 een verhaal waarin Rience wordt gelokt omdat hij een bedreiging vormt voor Ciri, maar Geralt brak gewoon zijn polsen en maakte hem niet af. Iets wat hij dan later (ook) spijt van zal hebben en hij dit wil rechtzetten. Je kan haast geen luier script bedenken.

De Netflix spin-off van The Witcher, met name The Witcher: Blood Origin (2022), dat vorig jaar werd gedumpt heeft de franchise ook niet veel geholpen. Deze limited series had zelfs een audience score van 13%. Dit allemaal zorgt er voor dan de franchise eigenlijk op sterven na dood is en ik kan mij eigenlijk niet inbeelden voor wiens schoon ogen Netflix zal betalen voor een 4de seizoen van een dure fantasy-reeks. De toekomst van “The Witcher” lijkt nu bekleed met onzekerheid en een gevoel van verlies voor degenen die ooit zo betrokken waren. Of de serie erin zal slagen om zichzelf te herstellen en weer de harten van zijn fans te veroveren, zal alleen de tijd leren. Maar één ding is zeker, de weg naar herstel lijkt bezaaid te zijn met uitdagingen die veel dieper gaan dan alleen de verhaallijnen op het scherm.

4 Comments

  1. Cath

    Ik vond het derde seizoen oeverloos saai, spijtig voor de cast.

    Reply
  2. Alex Beaumont

    seizoen 3 heeft gewoon schokkend slecht script maar ook de verfilming mist bezieling. Het is een goedkope CW tv-serie geworden. Het gaat er bij mij niet in om als maker zo’n getalenteerde en passionele acteur aan de kant te willen schuiven. Het eerste seizoen was verwarrend, maar niet verschrikkelijk. Het tweede seizoen viel echt tegen. Seizoen 3 is verbazingwekkend, en ep6 alleen al zou moeten verduidelijken waarom deze show het verdient om te worden geannuleerd en overgedragen aan een showrunner die weet waarmee hij/zij bezig is. Als een fervent verdediger van “geef de show een kans”, ben ik helemaal klaar met deze show en heb ik absoluut geen interesse om verder te kijken.

    Reply
  3. Phillip

    Eigenlijk gaat het niet langer over Geralt, dit is gewoon de Ciri show geworden.

    Reply
  4. Nik

    Henry Cavill zit amper in seizoen 3! Ik denk misschien in slechts 20-25% van het totale seizoen! Is als het ware een Die Hard film maken en John McClane een bijrol geven? Alsof het vertrappelen van het bronmateriaal al niet genoeg was, is het scenario één van de slechtste sinds het laatste seizoen van GOT.

    Reply

Leave a Comment

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *