Top Gun: Maverick (2022) het vervolg op de kaskraker Top Gun (1986), waarin Tom Cruise de beroemde rol van Pete “Maverick” Mitchell vertolkt, heeft dan uiteindelijk de grens van 1 miljard dollar overschreden aan zijn wereldwijde box-office.
Maverick is tevens de eerste film in Cruise’s meer dan 40-jarige carrière die de mijlpaal van een miljard dollar bereikt en het is ook de op één na meest winstgevende film in de lange geschiedenis van Paramount in termen van binnenlandse cijfers, sinds Titanic (1997)! Wat misschien nog meer opmerkelijk is, Maverick haalde zijn indrukwekkende box-office-cijfers op een klassieke wijze: het scoorde een recordopening tijdens het Memorial Day-weekend en is sindsdien niet zo veel vertraagd dankzij de zeer goede mond-aan-mond-reclame.
De president en CEO van Paramount Pictures had eerder laten weten dat hij absoluut overdonderd was van de resultaten en zei dat het zeldzaam is zo’n perfecte chemie te krijgen dat zoiets mogelijk maakt. De film is nu bij het elite 1 miljard clubje en ik vermoed gezien het enorme succes dat deze prent wel eens een erkenning zou kunnen krijgen bij de Academy Awards, net zoals Mad Max: Fury Road (2015) dat kreeg. Deze prent kreeg maar liefst 6 Oscars, weliswaar allemaal technische Oscars. Top Gun Maverick maakt zeker kan op een Best Picture nominatie, naam Beste Fotografie van Claudio Miranda. Het is 23 jaar geleden sinds Cruise zijn laatste Oscar-nominatie kreeg voor Magnola (1999), en ook al zie ik deze film nu niet als een Oscar-waardige rol denk ik wel dat hij een kans maakt, al was het maar voor de manier hou hij een karakter die hij 35 jaar geleden heeft gespeeld opnieuw tot leven heeft gebracht.
De 1 miljard grens is ook een signaal aan de studio’s dat bioscoopbezoeken ondanks de pandemie en de streamingsdiensten nog steeds gigantisch veel geld kunnen ophalen, en dit met klassieke verhalen die niet zo bezig zijn om bepaalde gevoeligheden in de maatschappij te bedienen. En dat allemaal nota bene zonder China. Een jaar geleden was er nog veel controverse omdat Paramount was geplooid voor de Chinese Communistische Partij en een Japanse en Taiwanese vlag verwijderd op de jas van Maverick in de eerste trailer van de film. Maar de makers hebben de twee vlaggen in de filmversie teruggebracht en bijgevolg China ontstemd. Maar zo zie je maar dat het niets uitmaakt dat China de film censureert en bant.
Maar in de schaduw van het succes zien we ook dat andere films hun quota niet halen. Het meest in het oog springende is de tweede Pixar bioscoop-flop met Lightyear (2022). De film had een slordige 400 miljoen moeten opbrengen voor nog maar een break-even maar blijft steken op 156 miljoen na een kleine 2 weken en de percentages zijn in vrije val. Maar ook de nieuwe Elvis (2022) sputtert met een recette van 55 miljoen wereldwijd na een eerste weekend en de cijfers vielen 50% sinds maandag wat de break-even grens van 200 miljoen dollar ook niet zeker maakt.
Er was ook zo goed als geen competitie. Jurassic Park Dominion is een schijtfilm en Evis is sowieso een film voor een select publiek. Acteur is zelfs een beetje creepy.