Marvel betaalt Graphic Novel artiesten 5000 dollar

Het is een oud zeer en een kapitalistische wetmatigheid die na al die jaren nog steeds niet is gecorrigeerd, maar ondanks de MILJARDEN die Disney en Marvel verdienen aan de comic-adaptaties, worden heel wat Graphic Novel artiesten onderbetaald. Len Wein zou naar verluidt meer zijn betaald door Warner voor de creatie van Lucius Fox in de Nolan-Batman films, dan wat hij kreeg van Marvel voor de 10 Wolverine films! Het magazine Gizmodo maakt bekend dat velen slechts 5’000 dollar kregen en al blij mochten zijn met een naamvermelding.

Artiesten zijn geen geslepen zakenmensen (met misschien een paar uitzonderingen) en laten zich ook niet vaak omringen door advocaten bij het maken van contracten. En dan krijg je dergelijke toestanden. Maar gezien de woekerwinsten is zoiets toch niet te verdedigen. Uiteraard komt dit nieuws naar buiten na het nieuws dat Black Widow actrice Scarlett Johansson ook in het zak werd gezet nadat Disney de beslissing nam om haar film gelijktijdig te streamen terwijl haar loon deels afhing van de bioscooprecette. Disney maakt mooie films, met nobele ideeën maar achter die mooie plaatjes is het vooral ook een kil kapitalistisch systeem.

De naam van Jim Starlin zal jullie waarschijnlijk wel iets zeggen, maar hij is de man achter ‘Guardians of the Galaxy’ en ‘Thanos’. Wel hij werd volgens The Hollywood Reporter meer betaald door Warner voor het karakter van Anatoli Knyazev in Batman v Superman: Dawn of Justice (2016) (dat nauwelijks screentime had), dan voor alle Marvelfilms samen. Het grappige is dat je niet moet proberen om ook maar iets van Marvel of Disney te gebruiken zonder hun expliciete toestemming of je krijgt af te rekenen met een leger copyright-advocaten. Maar de “echte auteurs” die mogen blij zijn dat ze een gratis filmticket krijgen. Een filmster om die films krijgt al gemakkelijk 25 miljoen dollar. Wat is dat, nauwelijks 0,02%. En zij hebben die karakters gecreëerd!

Ook Ed Brubaker is meer betaald geweest voor zijn cameo in Captain America: The Winter Soldier (2014) dan voor de creatie van de Winter Soldier. Het is niet verwonderlijk dat Ed al bijna tien jaar niet meer voor Marvel werkt, ondanks het creëren van wat misschien wel de beste graphic novel is dat ze in de afgelopen twee decennia hebben uitgebracht. Waarom zou toptalent nog willen meewerken met de grote studies als ze hiervan toch geen eerlijke return zien. En dat is meteen ook de reden voor de vele flauwe sequels en remakes. Blijkbaar is een artiest een degelijk salaris geven een brug te ver. De hele industrie zag hoe obsceen rijk comic auteur Robert Kirkman werd toen “The Walking Dead” een enorme hit werd, het zou absoluut idioot zijn om je beste ideeën aan Marvel en DC te geven als ze je niet eens redelijke royalty’s voor betalen. Tegenwoordig worden de betere comic-adapties gemaakt weg van de grote studios, ondanks dat ze het grootste deel van de markt innemen. Ze hebben vernieuwers en talent verdreven met deze praktijken, en dat blijkt uit de ongeïnspireerde verhalen die uit comic adaptaties komen.

Disney is zo groot geworden dat een artistieke visie in de kiem gesmoord wordt. Neem nu die nieuwe serie “Loki”, is dat dan geen sprankeltje hoop dat Marvel nog steeds kan vernieuwen? De creatie van Michael Waldron had alles om een ​​echte bom te worden, met een zeer interessante uitgangspunt, een geflipte setting, een knap retro-futuristische productiedesign, een briljante cast aangevoerd door Tom Hiddleston die het publiek aan zijn zij heeft… Maar los van al het positieve is het resultaat toch niet zo overtuigend. En dan krijg je al snel het moment dat kijkers afhaken, en dat gebeurde hier al snel tussen episode 1 en 3. Een mogelijk gevolg was dat Marvel iemand als Kate Herron hadden aangesteld om de serie te leiden. Een vrouw aan het roer van een productie, tegenwoordig kan je daarmee scoren als een woke organisatie. Maar vergis jullie niet, het lijkt er meer op dat Kate werd aangesteld omdat ze geen ervaring had en bijgevolg controleerbaar – zowel in de creatie van de serie als haar salaris. “With great power comes great responsibility,” daar zeg je zoiets.

2 Comments

  1. jerre

    Het Motto van Disney luidt: Waarom eerlijk vergoeden als je ze quasi niks kan betalen? Disney is echt niet bezig creatie of artistieke keuzes. Kijk wat ze deden met Tarantino’s The Hateful Eight die graag zijn film had willen zien in de enige bioscoop met een cinemaprojector voor 70mm, maar dat was buiten Disney gerekend die ALLE bioscoopzalen wou inpalmen. Google: “Tarantino Disney feud”

    Reply
  2. Govert

    Marvel is gewoon eigenaar van alles wat een tekenaar of schrijver in hun dienst creeeren Dat is al 100 jaar zo en ze weten het want het is gewoon contractueel vast gelegd
    Het is niet voor niks dat tekenaars als mcfarlane en Barry Smith opgestapt zijn en voor zichzelf begonnen zijn.dat kun je ook zo bekijken : zonder marvel waren ze misschien niet zo beroemd geweest..

    Reply

Leave a Comment

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *