EuropaCorp, de filmstudio van Luc Besson, is op dit moment nog steeds in overname gesprekken met het Amerikaanse investeringsfonds Vine Alternative Investments, maar in tussentijd boekte het nog een verlies van 25 miljoen dollar voor de maand september. Ondertussen bedraagt het nettoverlies van de studio 182 miljoen dollar. Filmgroep Pathé heeft onlangs de onderhandelingstafel verlaten.
Drie jaar geleden zou ik in een lach schieten wanneer iemand mij zou vertellen dat de Franse studio op de rand van het faillissement afstevent. EuropaCorp was dé grote filmstudio in Europa die het ene blockbuster succes na het andere maakte (Taken, Taken 2, Taken 3, Lucy, Colombiana, The Family, The Transporter 1-2-series, Taxi 1-2-3-4-5, …). De formule was simpel: populaire films maken voor het grote publiek met hongerige regisseurs, en regelmatig eens een meer alternatieve actiefilm financieren. Er was ook een geslaagde afwisseling tussen Franse films en Engelstalige films.
Besson werd aanzien als de Europese Harvey Weinstein … spijtig genoeg niet alleen een gehaaid filmproducent, maar ook een fameuze rokkenjager met naar verluidt ranzig kantje. Dit werd pijnlijk duidelijk na de affaire met een Hasseltse actrice die beweerde dat ze verkracht werd door de Franse producer. Het Openbaar Ministerie in Frankrijk heeft na negen maanden onderzoek besloten Besson niet te vervolgen in deze affaire. Statistieken wijzen erop dat heel wat verkrachtingszaken zonder gevolg worden geseponeerd, en dat is niet enkel in Frankrijk. Het zijn misdrijven die moeilijk te bewijzen zijn, gezien het misbruik zich meestal afspeelt in afgesloten ruimtes en het nadien vaak woord tegen woord is. Meerdere vrouwen hebben Besson echter ook beticht van ongepast gedrag en seksuele intimidatie en in ‘woke’ tijden van #MeToo heeft zoiets gevolgen. We hebben inmiddels via goede bron vernomen dat de verkrachtingszaak van de Vlaamse actrice tegen Luc Besson in oktober van 2019 door een rechter opnieuw is geopend. Dus deze zaak krijgt zeker nog een staartje.
Foto’s van Jessica Forde, The Family © 2012 EuropaCorp. TF1 Films Production. & cover picture, Lucy © 2014 Universal Pictures
Wat waarschijnlijk wel de doodsteek is geweest is de Valerian and the City of a Thousand Planets (2018) flop. De film had een productiekost van een slordige 200 miljoen dollar (zowat het grootste filmbudget van een Europese productie) en zeker ook nog eens tussen de 100 en 150 miljoen dollar aan promotiekosten. De film bracht 225 miljoen dollar op wereldwijd en dat was dus niet genoeg om het gat in de balans dicht te rijden. Taxi 5 deed vorig jaar 50% minder omzet dan zijn voorganger. Zelfs Besson’s Anna (2019) moest 65 miljoen dollar opbrengen voor een break-even en haalde wereldwijd slechts 30 miljoen dollar.
En Besson kan ook niet echt rekenen op veel bijval van de pers, want stuk voor stuk worden zijn films met de grond gelijk gemaakt, en niet altijd ten onrechte. Ik heb Anna gezien en heb zelfs nog mijn bioscoopzitje betaald gezien ik de persvisie van Belga Films had gemist. Voor mij bewees deze zoveelste ‘femme fatale’ film dat Besson zijn vermogen om te innoveren en ons te verrassen gaandeweg had verloren. Besson heeft talent, onmiskenbaar, toch is het misschien beter voor zijn carrière mocht hij voluit kiezen voor productie en eventueel het ontwikkelen van concepten, in plaats van ook nog eens het realisatie-werk erbij te willen nemen. Mijn opinie: “Besson suckt als regisseur”. Met EuropaCorp in slechte papieren en zijn bedenkelijke reputatie valt nog af te wachten wat er met hem zal gebeuren, alsook voor de toekomst van Colombiana 2 en Lucy 2.
Valerian was een zeer vermakelijke film. Rihanna was waarschijnlijk te duur en de andere twee hoofdrolspelers zijn ook geen graag geziene acteurs. Ik vond het wel een goede combinatie en stoorde me er niet aan. Helaas zal het hier bij blijven gezien het resultaat.