Kijk, Sony heeft de rechten van een aantal grote franchisen, zoals James Bond, MIB en Jumanji, maar ook deze van Spider-Man. Hun laatste Spider-Man: Far from Home (2019) die een samenwerking was met Marvel deed het geweldig goed aan de box-office met een recette van 1,1 miljard dollar en meteen ook de meest succesvolle Spider-Man film ooit. En met dit succes voel je je als studio uiteraard wat sterker aan de onderhandelingstafel, zeker nu de Avengers franchise met Avengers: Endgame (2019) in wezen voorbij is en er nu enkel nog wat origin stories kunnen volgen zoals een Black Widow of een nieuwe (lees betere) Captain Marvel film.
In de vorige deal werd gesteld dat Marvel Studios en Kevin Feige creatieve leiding zouden nemen over de rood-blauwe spin in ruil voor het gebruik van Spider-Man in hun andere MCU-films. En zo kon Sony Picture de vruchten plukken van een gerevitaliseerd karakter. Disney, die eigenaar is van Marvel Studios, wilde de voorwaarden van de overeenkomst wijzigen in een financieringssplitsing van 50-50, die niet goed zat bij Sony om 50% van de winst op hun meest winstgevende franchise te verliezen aan de rijkste studio ter wereld. Dus hoewel het conflict wel iets meer komma’s en punten vertoont, moet je weten dat de scheiding uiteindelijk een platte geldzaak is tussen twee multi-miljoen-bedrijven die elk nog meer geld willen maken alsof ze nu al niet met hun bankbiljetten een trap kunnen bouwen naar de maan. Het is kapitalisme op zijn zuiverst. Monopoly voor de grote jongens/meisjes.
Maar nu is Sony naar buiten gekomen met een wel heel interessante twist aan het verhaal. De hoofdreden waarom de deal is losgebarsten zou gaan omwille van Kevin Feige, of beter de beslissing van Disney om Feige niet meer op de nieuwe Spider-Man te zetten gezien ze niet volledig de rechten ervan bezitten. In een tweet schreef Sony het volgende:
Veel van het nieuws van vandaag over Spider-Man heeft de recente discussies over de betrokkenheid van Kevin Feige bij de franchise verkeerd gekenmerkt. We zijn teleurgesteld, maar respecteren de beslissing van Disney om hem niet te laten doorgaan als hoofdproducent van onze volgende live-actie Spider-Man-film. We hopen dat dit in de toekomst zal veranderen, maar begrijpen dat de vele nieuwe verantwoordelijkheden die Disney hem heeft gegeven – inclusief al hun nieuw toegevoegde Marvel-karakters – hem geen tijd gunnen om te werken aan ‘intellectueel eigendom’ die ze niet bezitten. Kevin is een geweldige kerel en we waarderen zijn hulp en begeleiding om ons op het pad te brengen dat we zullen voortzetten.
Uiteraard zijn de mooie woorden net als water op een eend voor de fans want zij weten uiteraard dat het om een geldkwestie gaat. Meer nog, de meeste fans zijn de ellende van de vorige Spider-Man films (cf. Spider-Man 3, The Amazing Spider-Man 2) niet vergeten onder de exclusieve controle van Sony en de reacties onder de tweets liegen er niet om. Duizenden commentaren spuwen hun gal uit op de beslissing van Sony om het moederschip Marvel/Disney te verlaten. Een begrijpelijke reactie ook al heb ik zelf mijn bedenkingen over de overname van Disney van zowat alles wat geld kan opbrengen. Zijn de Star Wars films dan zoveel beter onder de controle van Disney? En moeten in de toekomst alle comic-adaptaties zo nodig de politiek correcte stempel van Mickey Mouse dragen? Dat Feige een genie is, daar twijfel ik zelf niet over, maar uiteindelijk kan je niet geheel de rol van scenaristen en regisseurs gaan wegcijferen alsof zij maar wat figuratiewerk leveren in de schaduw van de producer. De mislukte The Incredible Hulk (2008) – onder leiding van Kevin Feige – is het bewijs dat een foute regisseur (Louis Leterrier), een foute scenarist (Zak Penn) of in dit geval foute acteur (Edward Norton), een project in de grond kan boren. En Feige heeft deze tanker ook nooit kunnen keren.
Kevin Feige tijdens 2017 San Diego Comic Con © Foto van Gage Skidmore
Een achterliggende reden is natuurlijk ook het fenomeen Venom die binnenkort zijn sequel zal krijgen onder leiding van Andy Serkis. Met de bestaande deal tussen Marvel en Sony zou Spider-Man eigenlijk onmogelijk in een Venom film kunnen opduiken, maar nu dit van de baan is kunnen die twee elkaar eigenlijk wel vinden. Maar laten we eerlijk zijn, ik zit hier niet op te wachten en ik vermoed ook het gros van de fans al evenmin. Wat we wel op zaten te wachten was misschien wel een vervolg op Endgame met Spider-Man die een Avengers 2.0 uit de grond kan stampen met overgebleven en nieuwe karakters. Een dergelijke verhaallijn heeft potentieel, een Venom vs Spider-Man is een one-hit show. Trouwens, indien Sony met Tom Holand verder wil gaan zullen ze toch drastisch zijn verhaallijn moeten aanpassen, want hij zal dus geen relatie meer hebben tot de MCU, S.H.I.E.L.D. en Tony Stark. Dus al datgene wat net zo leuk was aan Spider-Man: Far From Home.
Tom Holland zelf zou natuurlijk ook roet in het eten van Sony kunnen gooien (ook al is het niet duidelijk wat zijn contractuele verplichtingen zijn met Sony), maar anderzijds heeft Spider-Man hem wel op de kaart gezet en ook al krijgt hij heel wat filmrollen aangeboden moet hij nog altijd wel kunnen uitblinken in iets anders dan een Spider-Man film. Neem bijvoorbeeld de mogelijke vertolking van Nathan Drake in Sony’s Uncharted (2020) adaptatie. Maar deze film zit blijkbaar met een probleem van regisseurs want na maanden pre-productiewerk heeft Dan Trachtenberg volgens Deadline nu ook de game-adaptatie verlaten.
Update 27/08/2019: Via CNBC hebben we net vernomen dat de dochter van Stan Lee eigenlijk wel tevreden is met de beslissing van Sony om afstand te nemen van Disney. Ze zei in een interview het volgende: “Toen mijn vader stierf, nam niemand van Marvel of Disney contact met me op. Vanaf de eerste dag hebben ze beslag genomen van het werk van mijn vader en hebben ze hem of zijn nalatenschap nooit enig respect of fatsoen getoond. Uiteindelijk had niemand mijn vader slechter kunnen behandelen dan de leidinggevenden van Marvel en Disney.” Disney heeft hierop niet willen reageren maar dit lijkt toch ook wel een ander licht te werpen op de gehele franchise en het respect voor de uiteindelijke artiesten. Nu denk ik wel dat Stan Lee wel rijkelijk vergoed moet zijn geweest maar waarschijnlijke een habbekrats met de miljarden die Disney met de films heeft verzameld.
Daar zeg je het, moet alles in handen komen van Disney?!