Na drie dagen popcultuurfestival sluit Made in Asia sluit de poorten naar hun stukje Azië in Brussel. Maar liefst 65.658 fans van anime, manga en Aziatische culturen zakten af naar de lente-editie in Brussels Expo. Wie er niet bij was, heeft ongelijk. “Zelfs de Japanse ambassade was stevig onder de indruk.”
Het was dit weekend aangenaam toeven op Made in Asia tussen dansende draken, kleurrijke kostuums van fictieve personages en heerlijk geurende Aziatische specialiteiten in de enorme food court, met 35+ Aziatische food-standen. 65.658 fans van anime en manga konden er op de foto met hun favoriete YouTubers, stemacteurs en Japanse artiesten, maar hadden ook ogen tekort in de culturele zones en de meer dan 300 Geek Market-standen, waar onder meer Pokémon, One Piece en Dragon Ball de plak zwaaiden.
De Japanse ambassade bracht deze editie een officieel bezoek aan Made in Asia. Die was sterk onder de indruk van alle aspecten van het festival. “Het vervult ons hart met vreugde om te zien hoe goed de Japanse cultuur en popcultuur op Made in Asia worden vertegenwoordigd, hier in het hart van Europa. Het is een geweldige manier om ons land te leren kennen en continenten te verenigen.”
“Maar wat Made in Asia vooral uniek maakt, is de samenhorigheid tussen de fans’, zegt Event Director Anthony Audenaerd. “Die ongrijpbare magie van honderden mensen die samen het Pokémon-themalied zingen in grote karaoke-shows en die op het einde van de dag een rij vormen om elkaar te knuffelen, dat zie je nergens anders. Dat moet je echt zelf komen ervaren.”
Heb je deze editie gemist? Geen zorgen! De volgende editie van Made in Asia valt op 19 en 20 oktober. Dan deelt Made in Asia het voetlicht met het meer westers gerichte Heroes Comic Con én de gamingbeurs Gameforce, waarmee het een mega-evenement vormt voor fans van popcultuur van alle uithoeken van de wereld. Voor meer info, check www.madeinasia.be, www.heroescomiccon.be en www.gameforce.gg.