Stel je voor dat je Bob Iger bent, de big boss van Disney. Je kijkt naar die laatste vijf big budget producties die als een baksteen op de bodem van de box-office zijn beland en waarbij miljoenen dollars gewoon zijn opgebrand. En alsof dat nog niet genoeg is, zeul je nog een paar jaar die desastreuze ‘nieuwe woke richting’ van Bob Chapek mee, die als een losgeslagen tornado door het bedrijf raasde en maar liefst 11 miljoen Disney+ abonnees op de vlucht joeg en meer dan 10’000 Disney werknemers op straat zette, alsook en fans van diverse franchisen de rug toekeerde. Om nog maar te zwijgen van die aandelenkoers die in de laatste decennia nog nooit zo laag heeft gestaan. Dus wat doe je dan? Je begint je vast zorgen te maken, niet? En dan zie je een actrice die gecast werd als Sneeuwwitje in de 150 miljoen dollar adaptatie, die doodleuk de Disney klassieker uit 1937 uitspuwt als een misogyn pamflet met een stalkende Prins en een ‘bah’ liefdesverhaaltje.
Rachel Zegler is een beetje de vrouwelijke flapuit versie aan het worden van Zachary Levi, met dit verschil dat Levi grotendeels ongefilterd zijn mening begon te verkondigen NADAT de film uit de bioscoopzalen was. Snow White (2024) moet op 20 maart 2024 uitkomen. De film zit nu in zijn post-productie fase. En na Ezra Miller lijkt Rachel Zegler nu de kop van jut te zijn voor haar wereldvreemde commentaren en dwaze quotes. De actrice komt over als een verwend nest over. Dat was al zo bij haar quotes over mensen die haar naam verkeerd uitspreken, haar fake misnoegen dat ze niet was uitgenodigd op de Oscar-ceremonie voor West Side Story (2021), goed wetende dat ze niet was genomineerd en gezien Covid nog niet het land uit was er voor gekozen werd om enkel genomineerden en presentatoren uit te nodigen. Berichten die nadien op social media werden geframed als dat The Academy wel heel racistisch was.
En toen was er dat verhaal waarbij Zegler de Hollywood staking over haar kon maken door te zeuren over de streamingrechten en dat ze wilde betaald worden voor elk uur dat ze daar in dat kostuum heeft moeten rondlopen. Op dit moment begonnen de socia media posts binnen te komen. Maar het bommetje kwam na dit interview waarbij ze op een behoorlijk zelfingenomen manier de Prins uit Sneeuwwitje vergeleek met een stalker en het verhaal veel te ouderwets vond, tot zelfs dacht of er hier eigenlijk mannen aan te pas moesten komen. Weet je wie eigenlijk de stalker was in Sneeuwwitje: de fucking evil queen! Maar dit even terzijde. Ga op TikTok, zoek de naam van Zegler op en je krijgt een tsunami van social media berichten die hun gal uitspuwen over de actrice. En ook haar apology video was niet meteen geslaagd.
Social media staat in vuur en vlam, fans zijn boos en verontwaardigd, memes en gifjes vliegen in het rond als confetti op een feest. En ergens in dat tumult staat jouw kostbare merk, Disney, te kijk en in de wind. Een merk dat al heel wat kritiek te verduren heeft gekregen naar aanloop van de politieke boodschappen en zelfs recent nog nadat ze maar één kleine persoon hebben gecast voor de zeven dwergen en de rest gewoon 6 acteurs gecast die 1m65 of groter zijn. Er zijn kiekens op Twitter die kritiek hebben op Bradley Cooper voor zijn vertolking van Leonard Bernstein in Maestro (2023) omdat hij zelf geen jood is en zijn prothese neus “te joods” was. Bradley neemt niemand zijn job af! Er zijn meer dan genoeg joden die rollen spelen van niet-joden. Maar een dwergrol geven aan een niet-dwerg is toch wel van een andere orde. Hoe dan ook, die gehele Snow White marketing is een gigantische clusterfuck aan het worden en neen, dit heeft NIETS te maken met de origines van Rachel Zegler!
Tevens een kleine anekdote. Rachel Zegler is mede verantwoordelijkheid voor de heksenjacht op Gina Carano omdat die geen zin had om haar “pronouns’ in haar biografie te zetten. Gina had na een storm van haat-berichten dan maar (beep/bop/boop) gezet. Zegler nam openlijk partij voor Pedro Pascal en verweet de actrice “onvriendelijk” te zijn. Nadat Gina een meme als antwoord had gepost werd ze geblokt door het toekomstige sneeuwwitje.
Dus ja, als je in Bob Iger’s schoenen staat, zou je wel eens de neiging kunnen hebben om een flinke zucht te slaken en een paar extra espresso’s te bestellen. Het lijkt erop dat er nogal wat op het spel staat, en dat de huidige koers misschien wel een flinke verandering kan gebruiken voordat het helemaal uit de hand loopt. Kevin Spacey werd uit All The Money in the World gezet omdat er gedacht werd dat de acteur de film financieel zou schaden. Weet je wat? Dat is klein bier tegenover wat Rachel Zegler aan het doen is. Is een reshoot aan de orde met een nieuwe actrice? Ze speelt de hoofdrol en de film werd al gedraaid, dus nog maar eens 40-60 miljoen op tafel leggen voor reshoots zou waanzin zijn. Naast het feit dat de woke brigade het Disney merk op social media aan de schandpaal zou nagelen. De film uitstellen een betere optie? Heeft geen zin. Mensen vergeten niet zo snel en films die naar een latere datum wordt verschoven plukt hier zelden de vruchten van. Integendeel. Het kost meer en mensen krijgen bedenkingen over de kwaliteit van het product. Persoonlijk denk ik dat de schade minder groot zal worden door Snow White enkel en alleen uit te brengen op Disney+. Je houdt de cijfers voor jezelf en lokt hopelijk wat nieuwe abonnees die toch nieuwsgierig zijn naar het resultaat. Breng deze film uit in de bioscoop en je hangt een nieuwe flop aan de kapstok van een merk in vrije val.
Ik zou al beginnen met haar een spreekverbod op te leggen over alles wat met Sneeuwwitje te maken heeft en zien of de storm gaat liggen, een beetje zoals ze deden met Ezra Miller.
Ik snap niet als je zo walgt van een verhaal, waarom er dan op werken en niet gewoon een compleet nieuw verhaal schrijven. Zo onnozel!
Voor Disney is dat deels hun IPs vrijwaren. De originele Snow White and the Seven Dwarves kwam uit 1937, en ik dacht me te herinneren dat US films publiek domein worden na 95 jaar, dan vervalt het copyright eigenlijk.
Vandaar dat ze alle oude IPs in een nieuw jasje zetten, dan blijft hun copyright nog eens 95 jaar doorgaan.
Maar ja, wat die meid betreft, sommige mensen leven in een sociale bubble, vooral in Hollywood. Als je opgroeit met die taal, ga je die zelf spuien na verloop van tijd.