Site icon De FilmBlog

Disney biedt te midden van de Hollwood-staking jobs aan voor AI specialisten

Het wordt stilaan duidelijk dat niet alleen de content van Disney aan kwaliteit heeft ingeboet de laatste jaren, maar ook het management geeft blijkbaar geen fluit voor filmmakers die een deftige loon willen en vrezen voor hun job met de oprukkende Artificial Intteligence. Nog geen paar weken geleden had Bob Iger nog een tenenkrullend interview gegeven waarin hij geen oren had voor de verzuchtingen van de mensen die zijn series en films maken, maar nu blijkt de man volgens THR ook nog eens vacatures open te stellen voor AI specialisten met salarissen van … 180k per jaar (zowat 13’630 euro per maand). WTF!? Een van Disney’s A.I. Functies zoekt iemand met de “ambitie om de grenzen te verleggen van wat AI-tools kunnen creëren en die het verschil begrijpt tussen de stem van data en de stem van een ontwerper, schrijver of artiest.” (this is not a joke!) Ook Netflix trok zich niets aan van de staking en schreef volgens The Guardian ook AI vacatures uit.

Verbaast ons dat? Eigenlijk niet. Het Disneygebouw in het titelscherm is niet langer het kasteel van Assepoester, het is een bank geworden voor rijke aandeelhouders. Hun enige bekommernis is niet om kwalitatieve producten af te leveren dan wel om geld te maken. Werknemers kunnen en masse ontslagen worden, Disney IP kan verkocht worden, zolang er maar voldoende rijkdom kan vergaard worden. Disney CEO Bob Iger kreeg kritiek voor zijn te hoge salaris, ook al was dat voor hem niet het probleem, dan wel de onrealistische verzuchtingen van werknemers die elke maand niet zeker waren of ze hun huur zouden kunnen betalen met het hongerloon die hen werd uitgekeerd.

Momenteel is er geen regulering op Artificial Intelligence en iedereen gebruikt het zonder er bij stil te staan dat miljoenen jobs vandaag in gedrang komen en wanneer al die mensen straks geen job meer hebben dan wordt die kloof tussen de Have’s en de Have Nots nog wat dieper en breder en is het niet uitgesloten dat er nog een grote oorlog ontstaat van binnenuit. Ook op vlak van inhoud kan je je vragen stellen waar de originaliteit zit. Er is een kunstwerk A en B nodig om een AI afbeelding C te maken, maar wat als A en B plots wegvallen? Komen we dan niet in een gestandaardiseerde wereld terecht? De realisaties van AI zijn inderdaad verbluffend, ook al kan niemand de gevolgen inschatten.

Wie weet zal AI varen als photoshop op magazine-covers van celebrities. In het begin is het allemaal ‘waauw’ tot het effectief fake begint te worden en mensen de magazines gaan inruilen voor meer authentieke content. En inzetten in AI terwijl acteurs en scenaristen op straat staan is van dezelfde orde als filmproducties maken die vooral een politieke boodschap hebben in plaats van een goed verhaal of sterke personages. The Little Mermaid flop (Disney Strudios), Indiana Jones and the Dial of Destiny flop (Lucasfilm) en Ant-Man and the Wasp: Quantumania flop (Marvel) en zelfs the Elemental flop (Pixar), bewijzen dat er een verkeerde aanpak bij Disney is aan de top. Mensen vragen niet naar een Snow White (2024) film met een latina heldin, een heks die knapper is dan Sneeuwwitje (cf. Gal Gadot), zonder dwergen (vervangen door mensen van normaal gestalte buiten één iemand – omdat zoiets blijkbaar progressief is) en zonder verhaal met de prins en de kus. Ik bedoel, waarom dit nog Sneeuwwitje noemen? Geef dat ding toch een nieuwe naam en maak iets anders! De film komt volgend jaar uit en IEDEREEN ziet deze flop uren in de wind aankomen. Je hoeft zelfs geen al te grote kenner te zijn. Maar neen, laten we AI inschakelen om de boel te redden. Are you kidding me, Disney…?!


We hebben de bovenstaande afbeelding onlangs nog toegestuurd gekregen. Dit is een cheque die Disney heeft gestuurd aan acteur Robert Carradine als residual voor de serie “Lizzie McGuire”. Het is een residual van 0 dollar. Disney heeft dus geld gespendeerd om een cheque te sturen van 0 euro voor een re-run van een serie waarin deze acteur in alle 65 episodes verscheen. Dit is gewoon een respectloze ‘corporate fuck you’ met de glimlach, en dergelijke praktijken vinden ze allemaal normaal.

Exit mobile version