Marvel ontslaat zijn post-productie supervisor Victoria Alonso

Marvel heeft zonet zijn hoofd van post-productie Victoria Alonso ontslaan, dat stond te lezen op THR. Geen kleine vogel want de dame was al sinds 2006 een uitvoerend vice president van Marvel en overzag heel wat post-producties van Iron Man tot de Avengers films. In 2015 werd Alonso gepromoveerd tot executive VP van productie, en in 2021 werd ze verder opgetild tot president van post-production, speciale effecten en animatie bij Marvel Studios. In haar rol hield ze toezicht op de hele postproductie van Marvel, inclusief het werk met visuele effecten voor de Phase 4 films. Wil nu net dat deze films herhaaldelijk en luidkeels werden bekritiseerd door professionals op het gebied van visuele effecten. Dit is nog maar eens een voorbeeld hoe blind Marvel wel niet is geworden.

Neen, het is niet de fout van Victoria Alonso dat de kwaliteit van de Marvel-films erop achteruit gaat. Meer nog, het is een gemakkelijke zondebok. Wat is de taak van een producer, dat is om een team samen te stellen die de visuele effecten zal uitvoeren, en hen ook op de voet volgen. Maar het is de regisseur of de showrunner bij televisie, die zijn zegen geeft over het eindresultaat. Wat Victoria in het bijzonder wordt verweten is haar slordige werk op de serie “She-Hulk: Attorney at Law” waarbij het bij momenten Shrek-Hulk was en op Ant-Man and the Wasp: Quantumania (2023) met hun fameuze MODOK. En ja, zoals we hier ook al hebben gezegd zijn de effecten werkelijk om van te huilen, maar wat mij betreft ligt de verantwoordelijkheid bij de tv-regisseurs die Marvel heeft aangesteld.

Victoria heeft ook de supervisie verzorgd op Guardians of the Galaxy Vol. 3, in regie van James Gunn. We zullen eens ziet naar de kwaliteit van deze effecten, maar ik voorspel dat we hierop niets zullen kunnen opmerken. Met haar vertrek zijn de problemen niet opgelost. Meer nog, Kevin Feige heeft meer verantwoordelijkheid in de ontsporing van de films in Phase 4 dan Victoria. Maar uiteraard zullen ze hun kapitein (nog) niet ontslaan.

Victoria zal in ieder geval haar ontslag aanvechten en heeft een top-advocaat onder de arm genomen. Disney op zijn beurt spreekt van contractbreuk en een schending van de huisregels volgens Deadline, ook al weten we niet waarover het precies gaat. Wat we wel weten is dat niet iedereen opgezet was met haar deelname aan de documentaire Argentina, 1985 (2022) als producer, terwijl er veel werk op de planken lag in post-productie.

En gerucht dat echter de ronde doet was dat de positie van Victoria Alonso onhoudbaar werd in het huidige klimaat waar Disney een financiële kater ervaart met hun woke/diversiteits-aanpak. Ook al is Bob Iger een democraat en groot gelover in de diversiteit (en daar is tevens ook niets mis mee) moet ook rekening houden met zijn aandeelhouders. Victoria werd dan maar onder de bus gegooid en Kevin Feige heeft niets ondernomen om haar te beschermen. Er zou blijkbaar ook een vervelend incident geweest zijn tijdens de Black Panther (2018) post-productie waarin Victoria het Britse post-productie huis Framestore onder druk zette om hun deadlines te halen. Maar op het einde van het gesprek zouden de execs bij Framestore niet hebben ingehaakt en Victoria kon horen wat ze van haar dachten, en dat waren verre van complimentjes. Bijgevolg heeft Victoria Framestore op een zwarte lijst gezet.

Dit lijkt een doordeweeks incident te zijn, maar Marvel is al langer dan vandaag gekend voor zijn bedenkelijke aanpak van VFX-huizen. Laten we niet vergeten dat heel veel effecten worden gemaakt in India waar grafische designers 7 dagen op 7 werken, zonder betaalde overuren, voor een hongerloon waarmee ze nauwelijks hun familie van eten kunnen voorzien. Dit is de schaduwzijde waar Marvel niet over wil praten. Ikzelf heb het dus altijd wel moeilijk met studio’s die ons moraallessen willen geven. Ze zijn er op de eerste plaats om veel winst te maken, vergis u hierin niet. En dus zit hier ook wel ergens een oorzaak van de dalende kwaliteit in de visuele effecten. Maar nu de vrouw ontslagen is komen er heel veel berichten over mensen uit de industrie die blij zijn met het vertrek van Victoria, zoals deze tweet van Thom Williams.

2 Comments

  1. BloodyMary

    ok dat een regisseur de eindbeslissing heeft maar de effecten uit Quantumania waren toch allesbehalve, en als je hiervoor niet verantwoordelijk bent dan weet ik niet precies waarvoor je betaald wordt.

    Reply
    1. Filip

      We kennen het fijne hier niet van natuurlijk. Er wordt vfx huizen vaak gevraagd om meerdere verschillende scenarios uit te werken voor bepaalde scenes. Wie weet hoeveel aanpassingen er al gevraagd waren, en hoe tight de deadlines niet waren? Meestal omdat scenarios ook nog eens niet dichtgespijkerd zijn bij aanvang van de productie, en die dingen ook soms volledig een andere richting kunnen uitgaan. Of nog, na een eerste screening, zien ze dat het publiek niet hapt, en dan moet er plots vanalles nog uit de mouw geschud worden.
      Vfx huizen zijn ook zelfstandige ondernemingen. Je hebt een contract met hen voor bepaalde zaken binnen een bepaald tijdsbestek. Ze hebben ook ander werk, dan alleen die ene productie die misschien in het honderd aan het lopen is en constant nieuwe dingen vraagt…

      Reply

Leave a Comment

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *