Na de Covid en de opmars van de streamingdiensten leek het einde van de blockbusterfilms, maar niets is minder waar wanneer we de openingscijfers van Sam Raimi’s Doctor Strange In The Multiverse Of Madness (2022) bekijken. The Batman (2022) haalde 134 miljoen dollar op in zijn openingsweekend, wel dat is zonet verbroken. Strange haalde 185 miljoen dollar op.
Korte inhoud: Na een reeks van bizarre avonturen meegemaakt te hebben gaat Doctor Strange (Benedict Cumberbatch) verder met zijn zoektocht naar de “Time Stone”. Deze wordt echter weer onderbroken wanneer het multiversum wordt geopend, waarin verschillende parallelle universums huishouden. Het multiversum blijkt al snel levensgevaarlijk wanneer kwaadaardige versies van de helden samen met monsters tevoorschijn komen en voor onrust zorgen. Dr. Stephen Strange besluit daarom de hulp in te roepen van Scarlet Witch (Elizabeth Olsen) om de dreiging te stoppen.
De film heeft tot nu toe 450 miljoen dollar opgebracht wereldwijd en dat zonder de Chinese markt. Waarom? Wel China heeft vermoedelijk problemen met de Tibetaanse vibe van Doctor Strange of omdat er in de film een shot zou zijn van een krantenkiosk met anti gouvernementele kranten. Het is achterlijk maar wat ga je eraan doen? Nu denk ik niet dat Marvel hun recettes zal nodig hebben voor een break-even, het komt allemaal wel goed. De film is op weg naar succes en zou het gemakkelijk moeten eindigen als één van de meest winstgevende films van het jaar.
Dit maakt Multiverse of Madness het op één na grootste box-office succes in het pandemische tijdperk, alleen achter Spider-Man: No Way Home (2021). Het werd ook het vierde meest winstgevende wereldwijde openingsweekend van de MCU tot nu toe, alleen achter Avengers: Infinity War (2018), Avengers: Endgame en No Way Home. Alsof dat nog niet genoeg was, zorgde het vervolg ook voor het zesde grootste wereldwijde filmopeningsweekend in de geschiedenis.
Deze film is wat je krijgt als je een klassieke horrorfilm combineert met de wereld van de Universal Monsters, een griezelige losgeslagen Stephen King verhaal en de magie van Sam Raimi. En dit alles terwijl het nog steeds een loepzuivere Marvel-films is. De film draait sinds 4 mei bij ons in de bioscoop.
Zalige film, mocht van mij langer duren dat 2u. Hopelijk komt er nog een derde film door Sam Raimi!
Ewel, ik vond die nu eens nie goed.
Ik hou wel van Sam Raimi, maar deze smaakte mij een stuk minder.
De film was te lang voor wat het maar als verhaal had.
Nochtans zoveel leuke dingen te doen in een multiverse. Bekijk eens de ‘What if” animatiereeks.
Wat ik trouwens ongelooflijk moe van aan het worden ben zijn die “magic” battles. Al die superheroes hebben ongelooflijk diverse powers, maar het enige waar ze kunnen opkomen in gevechten is naar elkaar schieten met lichteffecten.
Alsof het nu een reet uitmaakt of je iemand bekogelt met een plasma-kanonskogel of een noten-symfonie, het effect blijft hetzelde. You’re just shooting shit at each other…
Er zijn geen tactieken, geen strategie, basically geen manier om suspense op te bouwen. In een traditionele oorlog zijn er tekenen die aangeven wie de overhand heeft. Een aanval van een cavalerie tegenover een cohorte met schild en zwaard bewapende soldaten is iets waar we een idee kunnen hebben van hoe de power dynamic ineen zit van die aanval.
Echter wanneer ik mijn rode lichteffecten afschiet op uw blauwe energiestraal, who the fuck knows?
Niet alleen kan je niet echt diepgang creëren in dergelijke gevechtsscenes, wat ze redelijk saai maakt, maar van wizards verwacht je toch ietwat meer brainwork, niet? Disney deed dat vroeger beter met bvb “The Sword in the Stone” (the wizard duel), en dat was een kinderfilmpke.
films als Dances with wolves, brave heart, the galdiator worden niet meer gemaakt, alles draait om technologie en niet zonder een reden, echte goeie films met inhoud en diepgang zie je niet meer in de bioscoop, althans niet voor mij.