De beste films komen niet met toeters en bellen, of een sequel cijfer achter hun titel. Dat kan zeker gezegd worden van deze Baby Driver (2017). Het is wat mij betreft één van dé beste films van Edgar Wright, die ons eerder al pareltjes bracht als The World’s End (2013) of Shaun of the Dead (2004).
Korte inhoud: ‘Baby Driver’ volgt een jonge, getalenteerde chauffeur van vluchtauto’s (Ansel Elgort) die lijdt aan tinnitus en vertrouwt op het ritme van zijn persoonlijke soundtrack om de beste te kunnen worden. Wanneer hij de vrouw van zijn leven ontmoet, doet hij een poging om uit de criminele wereld te stappen. Een verdoemde overval zorgt er echter voor dat hij voor zijn leven, liefde en vrijheid moet vrezen.
Een paar jaar geleden werd hij de laan ingestuurd door Marvel tijdens de productie van Ant-Man (2015), en vervangen door Peyton Reed. Maar het was wel zijn script die verfilmd werd. Deze keer lijkt hij weer volledig de touwtjes in handen hebben, en Baby Driver was een kassucces met een recette van 227 miljoen dollar met een productiebudget van 35 miljoen. Dat was uiteraard voor dat Kevin Spacey in opspraak kwam vanwege het betasten van een minderjarige een eeuwighedid geleden, alsook voor dat hoofdacteur Ansel Elgort in opspraak kwam met zijn #MeToo nadat een meisje op social media beweerde misbruikt te zijn door Ansel toen ze nog maar 17 was. Tot op heden zijn geen enkele van die twee mannen ooit veroordeeld voor dze feiten en dus onschuldig.
Net zoals Spider-Man: Homecoming (2017) is de casting ‘spot-on’, te beginnen met hoofdacteur Ansel Elgort. Samen met Tom Holland zijn ze revelaties geworden in 2017. Ik had trouwens al een jaar geleden gepost dat ze Elgort moesten casten in de rol van Han Solo. Hij werd het uiteindelijk niet en Lucasfilms zal het zich nog lang beklagen. Hij straalt meteen sympathie uit en hij overtuigt niet alleen als chauffeur maar ook als romanticus.
Zijn love interest wordt gespeeld door Lily James, die we eerder hebben zien schitteren in Cinderella (2015). Daarnaast wordt de show gestolen door een bende schurken, te beginnen bij Baby’s opdrachtgever Doc, gespeeld door Kevin Spacey – die tegenwoordig een beetje de kop van Jut is geworden rond grensoverschrijdend gedrag in Hollywood. Daarnaast zien we een hedendaags Bonny & Clyde koppel , Buddy & Darling, gespeeld door een overheerlijke Jon Hamm en een al even aanstekelijke Eiza González. Het meest leuke personage is toch wel Bats, vertolkt door Jamie Foxx.
De film heeft heel veel weg van Drive (2011), ook al zit er heel wat meer humor in Baby Driver. Auto-achtervolgingen zijn een gegeven in actiefilms die meestal wel op bijval van het publiek kan rekenen, denk maar aan de Fast & Furious films of nog Jason Bourne. Car chases kosten wel véél geld, maar desondanks het beperkt budget zijn de sequenties bijzonder geslaagd én dat zonder cgi. Er zit een zekere logica in de achtervolgingen. De sensatie, de snelheid, de urgentie, de opwinding, de escalerende edits en de grotere dramatische inzet, het werkt tot een bangelijke climax. En feit dat het hoofdpersonage constant naar muziek luistert, en deze muziek gebruikt als een soort metronoom voor zijn acties, is een geniale vondst. Je zou het kunnen omschrijven als een soort car chase musical, met driftende auto’s en geweerschot-percussies die knallen op het ritme van de muziek. En in deze prent, een scène met Baby die koffie gaat halen kan saai lijken, maar krijgt hier een compleet nieuwe classic musical vibe uit de periode van Gene Kelly maar dan in een hedendaags jasje
Baby Driver is een verademing om te zien tussen het huidige filmaanbod van sequels en remakes, een eclectische wilde actierit met heel veel stijl en lef, ook al steunt de gehele prent op een gimmick. In tegenstelling Cornetto Trilogy is dit een echte genre-prent, maar het brengt alles met een nieuwe, frisse benadering zonder te vervallen in het spoof genre. Er is geen enkele overbodige scène of moment van verveling. Het lijkt een eenvoudig verhaal maar er steken heel wat elementen in die allemaal in functie staan van de pay off. Het meest fascinerende aan deze prent is de emotionele impact, doorheen de liefde die hij uitstraalt voor zijn pleegvader, alsook de liefde die hij voelt voor de serveerster.
© 2017 TriStar Pictures, Inc. and MRC II Distribution Company L.P. All Rights Reserved.
Normaal word ik snel nerveus van film die muziek gaan opdringen nadat Quentin Tarantino deze stijl had uitgebuit, maar hier komt het verhaal, de karakters en de vertolkingen op de eerste plaats, met nummers als Queen’s “Brighton Rock” en “Bellbottoms”. Wright kan duidelijk geen saaie film maken, zelfs mocht hij het proberen. Wanneer je ergens in het midden van het verhaal zou inpikken zou je denken dat je naar een collectie van videoclips aan het kijken bent. Had het verhaal misschien een tikkeltje dieper geweest, dan had dit echt wel een game changer kunnen zijn. Hoe dan ook, het is één van de betere zomerfilms van 2017.
Baby Driver is vandaag 29 mei 2021 te zien op VTM 3 om 20u25, maar eveneens verkrijgbaar op DVD en Blu-ray, alsook op 4k Ultra HD. Op de Blu-ray vinden jullie meer dan 20 minuten verlengde en verwijderde scènes, behind de scenes materiaal en een kijk op de muziek die in de film werd gebruikt. Spijtig genoeg geen audio-commentaar van de regisseur.
Review Baby Driver (2017)Recensie door Dave op 29 mei 2021