Waarom hebben Joss Whedon en Warner Bros Justice League verknald?

Snappen jullie de logica van Joss Whedon na het zien van het superieure 4 uur lange Zack Snyder’s Justice League (2021) en het feit dat hij 90% van het beeldmateriaal van Zack Snyder naar de prullenmand verwees? De versie van Justice League die in de bioscopen werd vertoond – die ik de Whedon Cut zal noemen – werd herschreven en grotendeels opnieuw opgenomen door Joss Whedon nadat Snyder het project had verlaten vanwege een familietragedie alsook temidden van creatieve spanningen met de studio (dat laatste zou doorslaggevend zijn geweest). Er waren maar liefst 55 reshoot dagen (!) met een andere Director of Photography dan Fabian Wagner.

Zack had reeds in 2017 een 4u lange edit en de studio (grotendeels beïnvloed door datgene wat er zich afspeelde bij Marvel) had zoiets van: “niemand gaat hier naar kijken!”. Bijgevolg werd Whedon aangesteld om alsnog het tij te keren en er een meer positieve/grappige/kortere versie van te maken. Maar de film flopte niet alleen kritisch maar ook aan de box-office. Mijn vraag is op Joss Whedon nu eigenlijk stokken in de wielen van DC heeft gestoken, gezien hij een Marvel regisseur was? Om eerlijk te zeggen kan ik me geen andere verklaring inbeelden, of de man heeft een overgedimensioneerd ego en zou nooit nog een comic verfilmen mogen beginnen.


© HBO Max

Wanneer je de twee films naast elkaar legt, dan merk je niet alleen een verschil in duurtijd, kleurbalans maar zeker ook op vlak van acteerwerk en dialogen. Er was ook minder Lois Lane (Whedon had extra materiaal gefilmd met haar maar deze waren nauwelijks een meerwaarde en dus geschrapt), meer Cyborg (met een heuse backstory) die meteen een bijna hoofdrol had gekregen en belangrijker werd dan Wonder Woman (Gal Gadot) en Aquaman (Jason Momoa). Batman (Ben Affleck) heeft ook grover taalgebruik en alle flauwe grappen en ongepaste Whedon humor (herinneren jullie nog die gênante scene tussen Gal Gadot en Ezra Miller?? – die Gal weigerde te shooten en waarbij Whedon haar in een kamer apart bedreigde met haar carrière als ze de scène niet wou shooten) zijn eruit. En dan zijn er bizarre scenes zoals deze in het korenveld met Clark Kent en Martha waarbij je je afvraagt waarom in godsnaam Henry Cavill, met een cgi-verwijderde snor, moest terugkomen om deze scène te reshooten. De scene die Snyder had gefilmd was een intiem moment tussen moeder en zoon, en tussen Clark en Lois Lane, en werkte evengoed in de versie van Whedon. Dit is gewoon niet te vatten. Je zou denken dat Snyder zich deze prent volledig wou toe-eigenen, terwijl dit niet de opdracht was van Warner. Naar verluidt zou Whedon op de set ook de visie van Snyder belachelijk hebben gemaakt, alsook het script van Chris Terrio. Dat geven verschillende crewleden te kennen die zowel onder Snyder als Whedon hebben gewerkt.

Zack wou zijn cut gerealiseerd zien en de fans begonnen een online campagne om de Zack Snyder cut vrij te geven. En dat is nu een feit geworden met HBO Max. Maar dat deze cut nu ook nog eens op handen werd gedragen is toch wel een aanfluiting voor Whedon maar ook voor de verantwoordelijken bij Warner die er toch wel een soepje van hebben gemaakt met een miljoenen dollar verlies tot gevolg. De Snyder cut in 2017 duurde 214 minuten en was voor 90% klaar, maar er was nog een financiële injectie nodig van tussen de 30-40 miljoen dollar voor de visuele effecten. Dus beeldt jullie in dat studio bonzen een film zagen van bijna 4 uur zonder klank mix en met nog heel wat ontbrekende visuele effecten, en toen al over-budget. Het was geen ideale atmosfeer. En blijkbaar hadden ze ook geen zin om deze vraag in te willigen. En dat Snyder ook nog eens te maken had met een zelfmoord van zijn 20-jarige dochter moet een hel zijn geweest om jouw film nog te gaan verdedigen tegenover een studio met enorme creatieve meningsverschillen. En dus werd er een andere regisseur ingeschakeld – en Jon Berg en Geoff Johns kwamen op het dwaze idee van Whedon wiens stijl 180° verschilt van deze van Snyder – die hen op het einde van de rit toch nog 30 miljoen zou kosten voor reshoots. Uiteindelijk heeft de Justice League saga zo’n 370 miljoen dollar gekost en moest een slordige 700 miljoen opbrengen voor nog maar een break even. Wat opviel is dat in de castinglijst van de Zack Snyder versie de naam van Geoff Johns compleet is verwijderd. Geoff Johns is diegene die luchtigheid en hoop wou brengen in de donkere wereld van Zack en eigenlijk alles verknoeid, net zoals zijn Green Lanter film.

Het einde van de nieuwe Justice League zet in ieder geval de deur open voor een vervolg. Niet alleen was er Steppenwolf (Ciarán Hinds), maar ook nog twee andere villains in een andere dimensie, Desaad (Peter Guinness) en Darkseid (Ray Porter), en zij hebben misschien dit gevecht verloren maar de oorlog moet er nog komen. En dan is er nog die post-credit “Knightmare sequence” waarin Bruce Wayne een droom heeft over een mogelijke apocalypse nadat Darkseid de wereld heeft verwoest, met Joker (Jared Leto), Lex Luthor (Jesse Eisenberg) en Deathstroke (Joe Manganiello), Batman’s nieuwe alliantie zo blijkt. Tot het moment Superman op het toneel verschijnt in zijn blauwe suit en Bruce ontwaakt uit zijn droom. En of dat nog niet genoeg was zien we nadien zijn ontmoeting met de Martian Manhunter (Harry Lennix), die Bruce waarschuwt voor een komende oorlog door Darkseid. Het lijkt erop dat Zack Snyder de Kevin Feige van DC is geworden en een outline heeft gegeven voor de volgende 10 jaar met een mogelijke #Snyderverse. De toekomst ziet er goed uit met een Justice League 2 die nu al in pre-productie is! Wie had dit ooit kunnen denken na zoveel gemiste kansen?

1 Comment

  1. Vince

    Whedon’s Age of Ultron was slecht en ook zijn Agents of S.H.I.E.L.D. was een snorfest. Ik snap niet dat Warner niet gewoon Zack’s cut in twee delen had uitgebracht?

    Reply

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *