In april van 2020 spraken we nog met veel lof over het concept van Quibi van Jeffrey Katzenberg. Het was een video-platform die bestemd was voor mobiele toestellen. De dienst wou “hapklare” videos uitbrengen (de naam is afgeleid van quick bites) van maximaal 10 minuten, die je kon bekijken tijdens momenten van pauze of die je enkel kon bekijken op een welbepaald tijdstip (zoals een horrorfilmpje die je enkel op middernacht kon zien) of filmpjes waar je je moest gaan verplaatsen naar een bepaalde locatie. Het was een ambitieus platform die voornamelijk zijn pijlen had gericht op de jongeren.
En er waren heel wat grote namen verbonden aan de dienst, gaande van Sam Raimi die er zijn 50 States of Fright op uitbracht alsook Steven Spielberg, Guillermo del Toro, Ridley Scott, de Russo broers, Reese Witherspoon, Antoine Fuqua, Lena Waithe, Jennifer Lopez, Issa Rae, Chrissy Teigen, Anna Kendrick, Rachel Brosnahan, Kevin Hart en zelfs Steven Soderbergh. Oprichter Jeffrey Katzenberg CEO Meg Whitman hebben nog geprobeerd om hun baby te redden door het te verkopen aan andere streamingdiensten, maar zonder veel succes. Het platform zal normaal gesproken nog enkele maanden online blijven. De abonnees zullen binnenkort dan ook worden verwittigd van het verdwijnen van de dienst.
En dit is allemaal wel spijtig want je zou net denken dat met Corona mensen meer tijd zouden hebben om te vertoeven op streamingdiensten en misschien zelfs nieuwe dingen willen uitproberen. En de verwachtingen waren hoog gezien de oprichters mikten op 7,5 miljoen abonnees. Maar dit cijfer werd in de verste verte niet bereikt. Op het einde van het derde kwartaal had Quibi naar schatting ongeveer 710.000 abonnees, 300.000 minder dan in het tweede kwartaal. En een duik van 30% overleef je niet zomaar. Door het faillissement van Quibi staan nu zo’n 200 mensen op straat. In een open brief verontschuldigen Katzenberg en Whitman zich tegenover hun werknemers, investeerders en partners en geven de twee verklaringen waarom de streamingdienst zijn investering van 1,7 miljard dollar in rook zag opgaan: corona en de lockdown (twee dingen waar andere diensten wel de vruchten van kon plukken, denk maar aan Amazon en Netflix). Een gebrekkige marketing, slecht beheer en misschien zelfs een halfbakken businessplan werd niet aangehaald als reden.