Het moet gezegd worden, de kritiek op Disney+ klinkt harder nadat ook hun Artemis Fowl (2020) eigenlijk nauwelijks het bekijken waard is. De film was gewoon heel slecht, over de gehele lijn en behandelt het publiek als heel kleine kinderen. Bovendien rijdt het zichzelf vast in teveel nevenplots en dat verwonderde mij komende van een regisseur als Kenneth Branagh, die in het verleden toch al heel wat deftige films (Cinderella, Hamlet) gemaakt.
Artemis Fowl is weer een film die het slachtoffer is geworden van een studio die aan marketing wil doen en de forule van Spy Kids (2001) wil overdoen, in plaats van de creatieven laten schrijven waarvoor ze betaald worden. Op papier lijkt alles wel veelbelovend maar het duwt het verhaal in allerhande richtingen en mist uiteindelijk zijn doel. Ik heb geen idee voor wie deze film bestemd is. Het is te kinderachtig voor een volwassen publiek, te dom voor +13 jarigen en te verwarrend voor de allerjongsten. Het verhaal is een puinhoop en ik heb zelfs geen zin om er een review over te schrijven. Bij momenten had je het gevoel dat er iets teveel koks in de keuken stonden.
De streamingdienst is al beschikbaar bij onze noorderburen, maar wij moeten nog wachten tot september. Even was er hoop dat, door de coronacrisis, de service sneller zou worden gelanceerd in ons land, want het zijn gouden tijden voor streamingplatformen, maar niet dus. En misschien heeft dit ook wel te maken met het feit dat de content toch wat tegenvalt. Disney+ lanceerde het platform midden november 2019 in de Verenigde Staten en in 24 uur tijd stond de teller al op 10 miljoen abonnees. De dienst kost 6,99 euro per maand of 69,99 euro voor een jaarabonnement. En toegegeven, iedereen was wel tevreden met hun The Mandalorian en kijkt nu al uit naar het vervolg. Maar een streamingdienst moet wel iets meer te bieden hebben dan één Star Wars serie, wat op zich al iets is voor een select publiek, om de concurrentie aan te gaan met Netflix.
In zes maanden tijd wist de dienst de magische grens van vijftig miljoen abonnees te passeren, wat een snellere groei was dan Netflix, maar ondertussen is de bodem al net zo droog aan het worden als deze van de Vlaamse velden. En de studio was blijkbaar niet klaar om in Coronalockdown te gaan in tegenstelling tot Netflix die recent nog kon uitpakken met de filmhit Extraction (2020) en nu opnieuw met Spike Lee’s Da 5 Bloods. Bovendien is veel van de Marvel-content die gepland staat, afhankelijk van andere content die nog moeten verschijnen. De dienst zit daardoor in een vicieuze cirkel waaruit moeilijk te ontsnappen is. De gratis proefperiode af te schaffen was ook niet meteen de beste zet van het bedrijf.
Maar ook Apple TV+ is geen schot in de roos. Deze dienst kwam wereldwijd op 1 november beschikbaar. Voor een vast bedrag van €4,99 per maand kon je onbeperkt naar films en series kijken. Maar in praktijk bleek dat er weinig content te rapen viel. Het lijkt er sterk op dat Apple de eigen streamingdienst iets te geforceerd en gehaast heeft geïntroduceerd. Een ook deze dienst was niet klaar met de corona-lockdown en heel wat producties die stilvielen. Apple probeert nu de meubelen te redden door oudere films aan te kopen (zoals de gehele 007 franchise), maar een streamingdienst kan pas overleven indien het ook eigen materiaal kan aanleveren. Tevens, de marketingtruuk van Apple om al wie een Apple 11 kocht ook een jaar gratis Apple TV+ te geven was een beetje van een teleurstellend geschenk gezien je nog extra moest bijbetalen om films te zien, en datgene wat wel gratis bleek te zijn, was nu niet meteen geweldige content. Ik denk dat ik in 6 maanden tijd misschien maar anderhalve serie heb gezien.