Site icon De FilmBlog

Veel controversie rond de “female-centric” Star Wars series

De top van Disney – met name Bob Iger en Bob Chapek – zijn niet opgezet met het gerucht dat al een paar dagen circuleert op het internet over een “female-centric” of “female-lead” Star Wars serie die gemaakt zou worden door “Russian Doll” bedenker Leslye Headland voor het Disney+ platform. Het nieuws zou zijn gelekt via Variety en zou de fanbase eigenlijk niet meteen hebben geënthousiasmeerd. Integendeel.

Er ontstonden zelfs meteen twee kampen met aan de ene kant diegene die Disney op de korrel namen met hun “identity politics” en aan de andere kant van het spectrum de SJW-elite die het andere kamp verweten een bende onvolwassen seksisten te zijn. Het werd zelfs zo grappig dat heel wat ‘mannelijke feministen’ (ja, wel leven in boeiende tijden) door de mand vielen omdat ze verdedigers waren van een “female lead” Star Wars serie omdat er toch voldoende “male lead” Star Wars series zaten aan te komen, terwijl net deze etikettering aan de basis ligt van het probleem. Marvel kwam ook niet naar buiten met hun Black Panther (2018) als een ‘all African American comic book movie’.

Mijn standpunt in deze discussie is zoals altijd, ‘indien je een film of serie maakt om aan politiek te doen, dan ben je verkeerd bezig’. Het publiek heeft geen interesse in geslachten, rassen en seksuele oriëntaties, maar heeft wel interesse in een goed verhaal. Het maakt mij niet uit dat de hoofdrol wordt gespeeld door een blauwe vrouw met 15 borsten die zich identificeert als een boom, zolang de karakters interessant zijn en de plot ook goed zit. Daarnaast vond ik het ook krankzinnig dat elke kritiek op Captain Marvel (2019) afgeschreven werd als ‘seksistisch’ en de oorlog die Rotten Tomatoes had gevoerd was hallucinant.

Ik begrijp dat Disney en Bob Iger niet tevreden zijn dat het op deze manier is gelekt, want hun intenties waren wel nobel. Doorheen de laatste jaren heeft Disney de positie van de vrouw willen versterken, maar dat kan en mag nooit het verkoopargument zijn. Films als Ghostbusters (2016) hebben hier serieus onder geleden omdat het verkocht werd als ‘female lead reboot’ in plaats van bvb ‘hilariously funny Ghostbusters movie’. De film haalde met moeite een break-even aan de box-office. Idem voor Ocean’s Eight (2018) waar . En laten we niet vergeten de soep rond Star Wars: The Last Jedi (2017).

Er is te weinig bekend over de nieuwe serie en met dit bericht op Variety lijkt het al ‘Dead On Arrival’. Nochtans zijn er heel wat vrouwelijke karakters die ik ooit in een film wil zien, zoals bijvoorbeeld Ahsoka Tano of nog de raadselachtige Nightsisters die eerder al opdoken in het geslaagde Star Wars Jedi: Fallen Order game. Maar maak er alstublieft geen gender-politiek spel van waarin zoals in Charlie’s Angels (2019) waar alle vrouwen bovennatuurlijke vrouwen zijn en alle mannen dom of kwaadaardig. Dergelijke verhaallijnen zijn zelfs contra-productief voor de vrouwenbeweging én het publiek heeft er geen interesse in – wat Elizabeth Banks ook moge beweren. Maak een goede film en het publiek zal komen.

Afbeelding Leslye Headland © Courtesy of BCDF Pictures

Exit mobile version