Indien je zou verwachten dat censuur alleen maar een gangbare praktijk is in communistische regimes, dan heb je het goed mis, want in het Westen komt het steeds meer voor. En meestal wordt censuur toegepast onder valse voorwendsels van “inbreuk op community standards” of om het tegen te gaan van “trollen” (al dan niet uit verzonnen Russische oorden) of het counteren van “hate speech” (wat deze term ook moge inhouden). In realiteit wordt het steeds meer een vorm van controle en manipulatie van de publieke opinie voor politieke doeleinden of corporate belangen, en de EU helpt hen hierbij een handje met hun online gedragscode. Bedrijven als Facebook kunnen hun sponsers tevreden stellen met de zegen van Europa, allemaal onder het mom een veilige en klantvriendelijke service te bieden.
Begrijp me niet verkeerd, er staat veel bagger op internet en het is goed dat online diensten wel een oogje in het zeil houden. Scheldtirades vliegen er doorgaans ook uit bij ons, zeker van mensen die nog nooit eerder een commentaar hebben geschreven. Toch is er een groot verschil tussen een scheldtirade en een verontwaardigde mening. Censuur is een verregaande vorm van het inperken van de vrije meningsuiting, en je zou je zelfs de vraag kunnen stellen of het sop de kolen waard is wanneer een afwijkende mening verwijderd wordt. Het is alsof je de lezers wil beschermen van opinies van anderen. Op Facebook, Twitter en You Tube worden dagelijks commentaren en accounts van mensen met een “afwijkende mening” geblokkeerd (recent nog de account van de toch wel geflipte Alex Jones of nog Milo Yiannopoulos die verbannen werd van Patreon). Misschien is de tijd rijp om het boek 1984 van George Orwell nog eens vanonder het stof te halen, want we zitten er niet ver weg van, zeker wanneer een organisaties als Google zich met dergelijke manipulaties bezig houdt.
Wat betreft Rotten Tomatoes, wel deze heeft nu ook – zoals een commentaar omschreef – zijn maagdelijkheid verloren. De site is gekend voor zijn glasheldere film-scores, waarbij het gemiddelde van alle reviews van journalisten werd weergeven, alsook het gemiddelde van de publieksscore (audience score). Ze hadden tevens ook een rating die peilde of het publiek al dan niet uitkeek naar een nieuwe release (want to see rating), inclusief een forum waar de gebruikers een commentaar konden nalaten. Wel die laatste twee zaken zijn van de site gehaald nadat de score van Captain Marvel (2019) van 95% naar 27% tuimelde. Iets wat ongezien was voor een Marvel-film die doorgaans tussen de 90 en 99% scoort. En dit had alles te maken met de racistische en seksistische commentaren van hoofdactrice Brie Larson tijdens een speech op de Crystal + Lucy Awards in juni van vorig jaar. Sites die beweren dat “trollen” de reden zijn van de verwijdering, zijn behoorlijk naïef en hebben niks begrepen van hoe de site in elkaar zit of nog hoe studio’s hun macht kunnen uitoefenen op populaire filmsites, zoals dat al het geval was met Imdb.
En wanneer je de commentaren las had je niet de indruk dat dit het werk was van “trollen”, integendeel. De meeste commentaren gaven aan dat ze niet onder de indruk waren van de trailer en daarnaast een pak mensen die de verdeeldheid die Brie Larson wilde zaaien niet ‘ok’ vonden. Iets waarvoor ze zich nooit heeft geëxcuseerd. Ze heeft haar woorden wel “verduidelijkt”, maar in wezen was het een complete verdraaiing van wat ze eerder had gezegd. Nu was er geen sprake meer van exclusie maar moesten er “meer stoelen bijgezet worden”. Los van het feit dat ze hier haar woorden anders wou inkleuren weet elke journalist dat press junkets al overbevolkt zijn en er nu al te weinig plaats is voor extra stoelen. Dus indien het aan Brie lag zouden er effectief heel wat blanke 40-jarige critics uitgerangeerd worden (…sorry Mark Kermode). Spijtig genoeg heeft RT alle commentaren verwijderd maar gelukkig hebben een aantal sites toch nog wat screenshots kunnen maken. Hieronder zijn een aantal van deze zogenaamde “trollen”.
Rotten Tomatoes bracht een statement uit om hun publiek alsnog te overtuigen dat ze geen druk hebben gevoeld van Disney en dat ze belaagd werden door “trollen”. En zoals bij alles peilen ze graag naar de mening van hun lezers na deze actie, en zoals verwacht spuwt 80% van hun publiek deze censuur uit. Wij hebben screenshots genomen want ook al worden de commentaren gemodereerd (en bijgevolg ook wel gecensureerd – nu weten we althans hoe deze mensen denken over het inperken van de vrije meningsuiting) vermoeden we dat deze pagina snel weer zal verdwijnen. Momenteel staan er 10’000 reacties, waarvan meer dan 8000 kwaad zijn, een kleine 1000 verdrietig en verrast, een kleine 400 vindt dit grappig en nog geen 700 (!) lezers keuren dit goed. De integriteit van deze site was al aan het wankelen met de release van Black Panther (2018) waar negatieve reviews van het publiek verwijderd werden – inderdaad, met als argument het magische en allesomvattende woord “trollen” of “Russische bots”. Deze nieuwe ingreep brengt nog wat meer schade toe aan de reputatie.
Dat Disney zijn franchise alle kansen wil geven en dergelijke ‘rotten scores’ kan missen als kiespijn, is duidelijk. Dat ze dus de telefoon hebben opgepakt om het management te spreken, zal Rotten Tomatoes uiteraard staalhard ontkennen, net zoals Jussie Smollett staalhard ontkende dat zijn aanval geen opgezet spel was. Maar net zoals in deze affaire wijst alles in die richting. Op de Twitter-pagina van RT hebben ze zopas de banner gewijzigd met Captain Marvel op de voorgrond. En wat velen niet weten, de manager van het bedrijf, Paul Yanover, was in zijn vorige functie ‘executive vice president and managing director of Disney Online’. Je vindt al deze info trouwens online. Dus vermoed ik wel dat de mannen bij Disney wel het telefoonnummer hebben van hun oud-collega die er 12 jaar lang heeft gewerkt.
Wij hebben ondertussen al Captain Marvel gezien, onder zware bewaking in een klein bioscoopzaaltje in het Brusselse, en mogen er niks over vertellen want er is een embargo tot dinsdag om 15u, net voor de avant-premières van de film en de officiële release op 6 maart 2019! Ik stel me dan de vraag, waarom organiseren jullie een persvisie als jullie er alles willen aan doen om mogelijke negatieve reviews te ontwijken? Wij gaan het embargo in ieder geval respecteren want Disney Belgium doet ook maar wat hen wordt opgelegd van hogerhand. Wat Disney en Rotten Tomatoes niet snappen, is dat het publiek niet achterlijk is. Lezers kunnen wel het verschil maken tussen een “want to see rating” en een “audience score”. Door potentiële bioscoopbezoekers de mond te snoeren creëren ze net het tegenovergestelde van wat ze proberen te verwezenlijken. Welkom in de wereld van sociale media.
***Related post***
24/02/2019: De Captain Marvel Brie Larson controverse
Het is al langer dan vandaag bekend dat Rotten Tomatoes haar scores manipuleert. De gemiddelde score komt bijna nooit overeen met het cijfer die ze toekennen en vaak krijgen bedenkelijke films een ‘certified fresh’ score waarvan je je afvraagt waar ze het vandaan halen.
Ik denk dat aan bvb Ghostbusters die niemand goed vond:
https://www.rottentomatoes.com/m/ghostbusters_2016
Wie denkt dat het 1984 gedachtengoed nu niet bestaat
Leeft in een sprookjeswereld : alles wordt gemanipuleerd
Denk nou maar niet dat je vrije wil hebt: die bestaat niet
By the wat ik vond de nieuwe Ghostbusters leuk …
Uiteraard is er manipulatie, altijd al geweest, nu zetten ze gewoon nog een stap verder met commentaren en negatieve ratings te wissen.
Moet Captain Marvel het antwoord zijn op Wonder Woman?!? Good luck with that 😮
Brie Larson is echter wel perfect gecast gezien Carol Danvers in de strip emotieloos en super saai is.