Alle cijfers zijn ondertussen binnen en we kunnen nu een lijst samenstellen van de grootste flops van 2017, een jaar die een lichte terugval kende in vergelijking met 2016. De kwaliteit van een film is wel niet altijd in verhouding met zijn box-office, maar vaak begrijp je volledig waarom een bepaalde prent flopt. De Top 3 films die wel goed scoorden waren de Disney films Star Wars: The Last Jedi (2017) met 1,33 miljard dollar, Beauty and the Beast (2017) met 1,26 miljard dollar en de Universal prent The Fate of the Furious (2017) met 1,24 miljard dollar.
Er waren ook onvoorziene successen, zoals It (2017) die met zijn productiebudget van 35 miljoen zomaar eventjes 700 miljoen dollar ging ophalen. De comic adaptaties Wonder Woman (2017) en Logan (2017) veroverden eveneens de box-office.
Films die in rode cijfers zijn geëindigd waren ondermeer Blade Runner 2049 (2017), Detroit (2017), The Snowman (2017) en Tulip Fever (2017). Maar ook Suburbicon (2017) met Matt Damon ging zwaar in de rode cijfers. Hieronder staat de top 10 met de grootste flops van 2017.
10. All the Money in the World (2017) Ridley Scott
Production cost: $50 million (Break-even: +/- $170 million) – Worldwide Gross: $53 million (TriStar)
Dit had de film moeten zijn die de eerste Oscar zou verzekeren voor Ridley Scott, maar het draaide anders uit. All the Money in the World kwam vooral in het nieuws omwille van de verwikkelingen rond het wangedrag van Kevin Spacey. Ridley wou geen risico’s lopen en had de acteur laten vervangen op een paar maand voor de filmrelease, een grapje die 10 miljoen dollar heeft gekost. Op het einde van de rit kwam de film meer in de aandacht als de laatste film van Kevin Spacey, dan de mogelijke Oscarfilm van Ridley Scott. De film was niet slecht maar ook niet iets bijzonders voor een regisseur van zijn kaliber.
9. Only the Brave (2017) Joseph Kosinski
Production cost: $38 million (Break-even: +/- $146 million) – Worldwide Gross: $24,6 million (Sony)
Films met brandweermannen vallen altijd wel in de smaak, behalve deze Only the Brave, want het publiek bleef weg ondanks de ronkende namen als Josh Brolin, Miles Teller, Jennifer Connelly en Jeff Bridges. De reden dat het publiek niet kwam opdagen was voornamelijk te danken aan de lullige media-campagne. Het feit dat de film moest opboksen tegen Geostorm (2017) en maar liefst 134 minuten duurde hielp ook niet meteen aan de box-office.
8. Ghost in the Shell (2017) Rupert Sanders
Production cost: $110 million (Break-even: +/- $290 million) – Worldwide Gross: $169,8 million (Paramount)
Tegenwoordig is het allemaal girl power wat de klok slaat maar science-fiction is blijkbaar nog een brug te ver, want het publiek bleef massaal weg. Dat Ghost in the Shell ook nog eens werd beschuldigd van white washing zorgde ook al niet voor veel bijval. 10-15 jaar geleden was dat nog zo geen issue, maar in de politiek correcte tijden hebben zo’n zaken wel een impact op de cijfers. De film zelfs was in grote lijnen een kopie van de manga, ook al mist het de magie van de animatiefilm.
7. Stronger (2017) David Gordon Green
Production cost: $30 million (Break-even: +/- $130 million) – Worldwide Gross: $7,89 million (Roadside Attractions)
Deze Stronger had eigenlijk 5 miljoen moeten kosten en dan nog zaten we wat aan de hoge kant. Met alle respect voor Jeff Bauman, de man waarop de film is gebaseerd en die zijn beide benen verloor tijdens de Boston-marathon-bomaanslag, maar het verhaal heeft niet zo’n groot appeal voor de massa. Anderzijds wel een straffe vertolking van Jake Gyllenhaal die hier nogmaals bewijst één van de beste acteurs te zijn op deze aardknol.
6. A Cure for Wellness (2017) Gore Verbinski
Production cost: $40 million (Break-even: +/- $150 million) – Worldwide Gross: $26,62 million (Fox)
Er zijn een aantal acteurs die box-office poison zijn en één van die acteurs is Dane DeHaan. Nochtans heb ik eigenlijk nog wel genoten van deze film, los van de laatste 30 minuten. A Cure for Wellness had misschien beter gevaren met een andere acteur in de hoofdrol. De film is ook uitgekomen in februari en dat is echt een dumping-maand voor filmstudio’s.
5. Power Rangers (2017) Dean Israelite
Production cost: $100 million (Break-even: +/- $270 million) – Worldwide Gross: $142,34 million (Lionsgate)
Deze Power Rangers is nauwelijks het bekijken waard. De producers dachten dat er heel wat fans waren van deze tiener-serie met spandexpakjes, dit hebben ze dus zwaar overschat. De film had hoe dan ook nog een serieuze omzet, maar met de torenhoge productie en marketing kost bleef deze prent hangen in de rode cijfers.
4. Hostiles (2017) Scott Cooper
Production cost: $50 million (Break-even: +/- $170 million) – Worldwide Gross: $35,1 million (Entertainment Studios)
Hebben jullie al gehoord van Hostiles? Neen? Wel daar lag net het probleem, niemand heeft hiervan gehoord en bijgevolg is het ook niet geheel onlogisch dat de film niet veel volk trok naar de bioscoop. Nochtans werd er wel geïnvesteerd in posters en trailers, maar dat is nu eenmaal het verschil in distributie via een erkende filmstudio of een beginnende, want de film was eigenlijk nog wel degelijk.
3. Valerian and the City of a Thousand Planets (2017) Luc Besson
Production cost: $177,2 million (Break-even: +/- $420 million) – Worldwide Gross: $225,87 million (STX Entertainment)
Wat had ik ook al gezegd over Dane DeHaan? Juist. En komt daar nog bij dat nieuwe science-fiction eigenlijk moeilijk te verkopen valt en al zeker wanneer de film zo’n onnozele titel heeft die niemand kan weerhouden. En van box-office poison gesproken, Cara Delevingne is zowaar nog erger dan Dehaan. Luc Besson is al langer dan vandaag het noorden kwijt als regisseur maar hij blijft een ondernemend en succesvol producer voor EuropaCorp … of dat dacht ik toen ik even de aandelen bekeek. Blijkbaar is het aandeel van 16 euro in 2007 in elkaar gestort in 2018 naar 1,05 euro in 2018. Vandaag staat het aandeel op 2,22 euro. En ja, deze film heeft daar iets mee te maken.
2. The Promise (2017) Terry George
Production cost: $90 million (Break-even: +/- $250 million) – Worldwide Gross: $10.52 million (Open Road Films)
Nog een voorbeeld van een film waarin de filmstudio bloed, zweet en tranen moet doorstaan om hun productie in de zalen te krijgen. Dit was voor Open Road één van hun duurste films, en nu meteen ook hun zwaarste flop. Hoewel, de film was voor het eerst te zien in een klein zaaltje op een filmfestival in 2016, en moet tot op vandaag nog steeds uitkomen in paar landen. Dit is niet de manier om een film uit te brengen. The Promise is geen meesterwerk, maar een slechte film is het in geen geval.
1. King Arthur: Legend of the Sword (2017) Guy Ritchie
Production cost: $175 million (Break-even: +/- $420 million) – Worldwide Gross: $148,67 million (Warner Bros)
Nog zo een film die helemaal niet slecht was, is deze King Arthur: Legend of the Sword. Toch was het de grootste flop van 2017. Hoe is zoiets mogelijk? Wel, hier zijn 5 redenen waarom de film zwak presteerde. Maar Guy Ritchie trekt het zich niet al teveel aan, want hij is ondertussen bezig met drie andere filmprojecten. Warner Bros mag de put gaan vullen met recettes van tientallen andere producties.
***Related Posts***
02/05/2017: Top Flop 2016
06/07/2016: Top Flop 2015
18/02/2015: Top Flop 2014
25/03/2014: Top Flop 2013
05/07/2013: Top Flop 2012
16/08/2012: Top Flop 2011
17/08/2011: Top Flop 2010
08/08/2011: Top Flop 2009
21/04/2009: Top Flop 2008
07/04/2009: Top Flop 2007
27/12/2006: Top Flop 2006
King Arthur is zo een klassiek verhaal en de trailer lieten vermoeden dat het een soort Snatch was, ik denk dat hierdoor verschillende mensen hebben afgehaakt.
Veel van die films zijn inderdaad nog zo slecht niet maar marketing doet veel voor een goede omzet. Kijk maar naar onze Belgische films.
A Cure for Wellness is nog de beste film uit de lijst.