En hier is dan uiteindelijk onze Top 10 Box-Office Flops uit 2010. En in vergelijking met 2009 waren de verliezen van 2010 een stuk minder, ook al heeft dat niet meteen iets te maken met mogelijke besparen. Integendeel. Er werd in 2010 gemiddeld meer geïnvesteerd dan in 2009. Zo zie je maar dat een economie met veel besparingen niet altijd meer winsten oplevert. Eén film ontbreekt aan dit lijst, en dat is Dylan Dog: Dead of Night die met zijn productiebudget van 20 miljoen dollar nauwelijks 4 miljoen zou hebben opgebracht. Maar gezien dat ik productiebudget niet kon verifiëren heb ik deze uit de lijst gelaten.
10. The Last Station (2010) Michael Hoffman
Productioncost: $18 million – Worldwide Gross: $13.55 million (Sony)
Niet alle films die een Oscar-nominatie op zak hebben (in dit geval voor beste mannelijke bijrol en beste vrouwelijke hoofdrol) kunnen scoren aan de box-office. Nochtans waren ze goed voorbereid door de release van hun film op de vooravond van de oscar-selectie te plannen. Mocht The Last Station in de prijzen vallen dat zouden ze nog kunnen genieten van de extra publiciteit. Maar niet dus, ook al is deze prent uiteindelijk nog zo slecht niet, maar de gemiddelde bioscoopbezoeker is niet meteen geïnteresseerd in de laatste levensjaren van Leo Tolstoy. Op het acteerwerk van Christopher Plummer en Helen Mirren valt uiteraard niets op aan te merken, maar sexy is de film in geen geval.
9. My Soul to Take (2010) Wes Craven
Productioncost: $25 million – Worldwide Gross: $20,97 million (Universal Pictures)
Wes Craven (Scream, A Nightmare on Elm Street) is een ‘hit-and-miss’ regisseur geworden. Soms is er een ware stormloop van bezoekers voor zijn films, op andere keren horen we krekels in de bioscoopzaal. En My Soul to Take behoort tot die tweede categorie. De reden waarom de film zo slecht werd ontvangen hoef je ook niet ver te gaan zoeken; het was gewoon een slechte film en misschien ook wel de zwakste horrorprent uit zijn gehele oeuvre. Ja, zelfs nog slechter dan Cursed (2005). De film begint over-the-top en blijft erover.
8. Green zone (2010) Paul Greengrass
Productioncost: $100 million – Worldwide Gross: $94,88 million (Universal Pictures)
Het probleem met Green Zone is dat hij te weinig vuurwerk levert voor een mainstream actiefilm en te weinig diepgaand voor een politiek drama, en dit is wel spijtig want er valt anders heel wat te zeggen over de Amerikaanse zoektocht naar hun massa vernietigingswapens. Er zijn zowat anderhalf miljoen Irakezen gesneuveld met 17 zelfmoorden per dag, naast 30’000 Amerikaanse soldaten die in bodybags terug kwamen. Ook al had de film de bedoeling de aanwezigheid van de Amerikanen in Irak te bekritiseren, is het meer een pamflet voor links-liberalen, die er uiteindelijk zelf niet gediend mee zullen zijn gezien alles veel te ongenuanceerd overkomt. Het duo Matt Damon/Paul Greengrass werkt beter in een Jason Bourne context.
7. The Wolfman (2010) Joe Johnston
Productioncost: $150 million – Worldwide Gross: $139,79 million (Universal Pictures)
Visueel is The Wolfman dik in orde, maar voor de rest is deze remake nauwelijks angstaanjagend. Regisseur Joe Johnston slaagt er tevens is om een film over een weerwolf, met een script van Andrew Kevin Walker (Se7en, The Game) en acteurs als Benicio Del Toro en Anthony Hopkins, al zo saai te maken als gras zien groeien. Daar waar An American Werewolf in London ons naar de keel greep met het menselijk drama achter de transformatie, verliest Johnston zijn focus en verdwaalt hij in de goedkope gothic-horror referenties van uit de jaren stillekes en de platvloerse camp.
6. Scott Pilgrim vs. the World (2010) Edgar Wright
Productioncost: $60 million – Worldwide Gross: $47,66 million (Universal Pictures)
Deze film staat in mijn Top 10 Favoriete Films uit 2010 ook al werd Scott Pilgrim vs. the World een flop. De reden waarom deze film verlies heeft geleden is voornamelijk te wijten aan zijn onderwerp die besteed was voor een select publiek van comic-book geeks. Een dergelijke film die zich richt op een bepaalde niche in de filmmarkt scoort zelden hoog aan de box-office, en 60 miljoen als productie-budget is misschien wat overschat. Maar ik heb er van genoten. Je dompelt onder in de echte comic-book wereld zoals je nog nooit eerder ervaren hebt.
5. Repo Men (2010) Miguel Sapochnik
Productioncost: $32 million – Worldwide Gross: $18,41 million (Universal Pictures)
Daar waar science-fiction actiefilms (Transformers, The Island, Total Recall) goed in de markt liggen, zijn science-fiction thrillers (Sunshine, Splice, The Invasion) een moeilijk genre om aan een breed publiek te verkopen. En nochtans had deze film alles om te scoren: sterke cast, beperkt budget maar voldoende om het script te verfilmen, een talentvolle Director of Photography. Het enige wat de film niet had was een intelligent scenario. Van alle debiele eindes in de filmgeschiedenis haalt Repo Men zeker de Top 10 lijst. Het weet ook niet precies in welk genre het wil uitblinken: komedie, actie of thriller. Wat ik zou voorstellen in de oorspronkelijke cast terug te halen met een andere regisseur en de film opnieuw te maken vanaf het moment dat Jude Law een electro-shock krijgt (zo halfweg de film).
4. Extraordinary Measures (2010) Tom Vaughan
Productioncost: $31 million – Worldwide Gross: $15,13 million (CBS Films)
De mediocriteit in Extraordinary Measures is stuitend. Smaakloos vertier met Harrison Ford en een schaamteloos scenario dat ook nog eens gebaseerd was op waar gebeurde feiten. Samen met Desperate Measures (1998) zijn het twee measures die een maat voor niets waren. Maar de reden waarom het volk weg bleef is deels ook te danken aan de mislukte media-campagne die zelf niet wist hoe de film verkocht moest worden. Enerzijds werd de film gepromoot als een medische thriller, anderzijds als een emotioneel drama. De trailers waren ook onevenwichtig en hadden met hun afschuwelijke titels ook een troosteloos tv-film ondertoontje.
3. The Warrior’s Way (2010) Sngmoo Lee
Productioncost: $42 million – Worldwide Gross: $11,09 million (Relativity)
Kate Bosworth en Geoffrey Rush in één en dezelfde film was voor mij iets van een verrassing. De opeenstapeling van het ene martial-art en western cliché na het andere, was voor mij een andere verrassing. Maar de verschrikkelijk slechte dialogen en het afschuwelijke camerawerk in The Warrior’s Way hebben waarschijnlijk heel wat bioscoopbezoekers verrast. Maar dit is het zoveelste bewijs dat het martial art/western genre gewoon niet werkt.
2. Jonah Hex (2010) Jimmy Hayward
Productioncost: $47 million – Worldwide Gross: $10,90 million (Warner Bros)
Ook die andere western, Jonah Hex, deed het slecht en dat zal waarschijnlijk voor een groot stuk te danken zijn aan de onnatuurlijke mix tussen het comic book genre en de western. Ook Cowboy’s & Aliens zal met veel moeite zijn productiebudget kunnen terugwinnen tijdens zijn bioscoop-release. Daarnaast werd er iets teveel gehoopt op de Megan Fox factor in alle trailers. Niemand geeft een moer om Fox, dus hadden ze misschien beter de focus gezet op Josh Brolin. Maar goed, de film is het zwakste van wat er in de aanbieding was in 2010.
1. How Do You Know (2010) James L. Brooks
Productioncost: $120 million – Worldwide Gross: $48,67 million (Columbia Pictures)
Maar de grootste flop van 2010 stond op rekening van How Do You Know. De nieuwe romantische komedie van As Good as It Gets (2004) regisseur James L. Brooks, die na zijn andere fiasco Spanglish (2004) waarschijnlijk zijn carrière als regisseur wel kan vergeten. Wanneer een romcom niet grappig is en niet romantisch, dan heb je een probleem. En wanneer Columbia Pictures zo dwaas is om tegen dit script zomaar eventjes 120 miljoen dollar tegen te smijten, dan heb je ook nog eens af te rekenen met een financiële kater. En wie heeft die idiote titel bedacht?
***Related Posts***
02/05/2017: Top Flop 2016
06/07/2016: Top Flop 2015
18/02/2015: Top Flop 2014
25/03/2014: Top Flop 2013
05/07/2013: Top Flop 2012
16/08/2012: Top Flop 2011
17/08/2011: Top Flop 2010
08/08/2011: Top Flop 2009
21/04/2009: Top Flop 2008
07/04/2009: Top Flop 2007
27/12/2006: Top Flop 2006
Scott Pilgrim is een leuk filmpje. Heerlijke humor en leuke effecten. Het is dan ook mooi dat Wright zo een film heeft mogen maken; het is zeker niet je standaard Hollywood-brol.
Jouw “How Do You Know” link leidt naar de verkeerde pagina denk ik.
Scott Pilgrim en Repo Men verdiende beter. Smurfen verkoopt, en zulke films met echt iets in worden aan kant geschoven, schande..
link werd aangepast, thx Michael !
Ik heb er bog ene gevonden die aan jouw lijstje ontbreekt, misschien wel geen mainstream film maar toch iets waar veel geld is ingepompt. Het is een Russische film genaamd: Burnt by the Sun 2: Exodus
Volgens bepaalde berichten zou de film 45 miljoen hebben gekost en nauwelijks 10 miljoen hebben opgebracht.
Ik heb geen van die films gezien, dus denk ik wel dat ik goede keuzes heb gemaakt.
De massa kan ‘soms’ ook eens gelijk hebben :p
Toen ik Green Zone voor het eerst zag dacht dat ik een soort Bourne film zou zien, zeker met de trailers waarom de regisseur vermeld stond als de maker van de Jason Bourne films. En toen ik de film zag was ik eigenlijk wat teleurgesteld met de politieke context die het verhaal gewoon vertraagt.