De tijd is rijp voor een nieuwe Top 10 lijst met de grootste box-office flops van 2012. Gezien we enkel weet hebben van de productiekost van de films, zullen we ook op basis van deze cijfers en de bioscoop-recette wereldwijd, een rekensom maken. Maar weet dat als een film 100 miljoen kost, deze ook bijna 50 tot 100 miljoen aan distributie en promotiekosten opstapelt. Met andere woorden zou de productie in principe de 150 tot 200% moeten overschrijden om winst te maken. Uiteraard, het is effectief zo dat een film zijn grootste recette maakt tijdens zijn bioscoop-release, maar de inkomsten van DVD, Blu-ray en Video On Demand (VOD) mogen zeker niet onderschat worden en kan oplopen in de grootte van de totale promotie en distributiekost.
Al bij al bleven de flops in 2012 nog beperkt en hebben de studio’s gouden zaken gedaan, met films als The Avengers (2012), The Dark Knight Rises (2012), The Hobbit: An Unexpected Journey (2012) en uiteraard Skyfall (2012). Deze 4 films brachten samen zomaar eventjes 4,7 miljard dollar op. Drie studio schieten daarbij in het oog: Warner Bros, Sony en Disney. Universal Pictures deed ook wel goede zaken, met bijvoorbeeld een film als Ted (2012), die met zijn productiebudget van 50 miljoen zo’n tienvoud opbracht aan de box-office wereldwijd (en dit voor een R-rated film, wat echt wel een uitzondering is), maar Universal leverde niet meteen de grootste kleppers.
Maar genoeg over de succesverhalen, die we al in geuren en kleuren hebben bewierookt hier op De FilmBlog. Laten we eens kijken naar de grootste teleurstellingen. In 2012 waren er heel wat independent films die geen bioscopen konden overtuigen hun films te draaien? Een film als The Babymakers (2012) met Olivia Munn, met een budget van iets meer dan 12 miljoen dollar, bracht nog geen 8’000 dollar op, maar gezien de film maar in 11 zalen speelde kon je ook geen megaboom verwachten. Ook de promotie voor deze film bleef enorm beperkt, maar bijgevolg valt de schade nog wel mee. Desalniettemin, was er ook wel geen stormloop voor deze komedie. Maar hieronder zijn de vehikels die diep in het rood zijn blijven steken.
10. That’s My Boy (2012) Sean Anders
Production cost: $70 million – Worldwide Gross: $57,7 million (Sony/Columbia)
Ok, een Adam Sandler film moet het niet hebben van een talentvolle cast, een uit de kluiten gewassen plot of de kwaliteit van zijn dialogen, maar wel van zijn grappen. Spijtig genoeg blijft het bij sporadische momenten van luid gegrinnik, die achteraf met een licht gevoel van schaamte opzadelt. Dit is tevens niet de eerste Adam Sandler flop (zo hadden we al Little Nicky, Funny People en Spanglish), en het zal niet de laatste zijn. That’s My Boy is wel één van zijn zwakste box-office recettes. Hopelijk zet deze trend zich verder en komt er een einde aan die flauwe adolescenten humor van deze 47-jarige worst actor.
9. Wanderlust (2012) David Wain
Production cost: $35million – Worldwide Gross: $21,6 million (Universal)
Wanderlust is één van die films die een deel van het publiek wou bekoren met de belofte van een Jennifer Aniston die uit de kleren gaat. Een marketingtruuk die ze al hadden toegepast voor The Break-Up (2006), Horrible Bosses (2011) en nu met We’re the Millers (2013). Uiteraard blijft alles heel proper en dat heeft het publiek ook wel door dat ze gemanipuleerd worden. Maar achter al deze trukendoos zit een wel heel banale en onnozele film die al even vluchtig is als de walm van een geluidloze scheet.
8. Dredd (2012) Pete Travis
Production cost: $50 million – Worldwide Gross: $35,6 million (Lionsgate)
Acteur Karl Urban heeft net te weinig charisma om een film volledig te dragen, en dat wordt pijnlijk duidelijk met deze comic-adaptatie Dredd. En dit is trouwens ook de reden waarom The Loft (2013) zoveel moeite heeft om een releasedatum te krijgen; de remake van Erik Van Looy bezit geen echte filmsterren. Anders is Dredd eigenlijk nog zo geen slechte prent. Regisseur Pete Travis heeft heel wat risico’s durven nemen en het resultaat mag er best wezen. Met een andere hoofdacteur had dit misschien wel een hit kunnen worden bij het grote publiek.
7. Rock of Ages (2012) Adam Shankman
Production cost: $75 million – Worldwide Gross: $59,4 million (Warner Bros)
Rock of Ages is geregisseerd door een choreograaf die geen verstand heeft van hoe je een film op narratief vlak in elkaar moet steken. Er zitten wel wat grappige scènes in, maar alles werd aan elkaar geplakt alsof de film gemonteerd werd met behulp van een hakbijl. Het overheersende gevoel is toch wel dat van plaatsvervangende schaamte. De makers hadden gerekend op een gelijkaardig succes als bij Hairspray (2007) (recette van 202 miljoen dollar), maar het pakte enigszins anders uit. Hopelijk zetten ze nu wel een punt achter deze flauwe Glee-achtige musicals.
6. The Oogieloves in the Big Balloon Adventure (2012) Matthew Diamond
Production cost: $20 million – Worldwide Gross: $1 million (Kenn Viselman)
OMG! Where to start. Zou ik beginnen met die belachelijke titel The Oogieloves in the Big Balloon Adventure, de oetlelijke filmposter of die vreselijke trailer met die amateuristische freakshow beelden? En hoe heeft dit in hemelsnaam 20 miljoen gekost? Ik ken studentenfilms gemaakt met een budget van 50’000 euro die er beter uitzien dan deze troep. Kinderen zouden in ieder geval niet aan deze hersenloze pulp blootgesteld mogen worden. Wie is het doelpubliek trouwens? Embryo’s? En wat doet Christopher Lloyd in deze drek?! En hoe hebben ze in hemelsnaam hiermee nog een recette van 1 miljoen kunnen halen? Waarschijnlijk te wijten aan een toevalstreffer ten gevolge van de release in 2160 zalen. Hier moet de Ludovico Techniek van toepassing zijn geweest.
5. Red Dawn (2012) Dan Bradley
Production cost: $65 million – Worldwide Gross: $48 million (IFC)
Waar is het fout gelopen met Red Dawn. Het moest een bloedstollende thriller worden met een groep scholieren die tijdens de 3de wereldoorlog verplicht werden om een guerrillaleger te vormen. Het is geen slechte film, maar is ook geen schot in de roos. Chris Hemsworth kan op zich wel een film dragen, maar het is het onbeschrijfelijk sucky script van Carl Ellsworth en Jeremy Passmore die deze prent de grond in boort. Dit, met een weinig overtuigende promo-campagne.
4. A Thousand Words (2012) Brian Robbins
Production cost: $40 million – Worldwide Gross: $20.5 million (Paramount/DreamWorks)
Het zou geen flop-lijstje zijn zonder een Eddie Murphy film, en hier is dan ook A Thousand Words. Een formule komedie die er al even gerecycleerd uitziet als goedkoop wc-papier. De reputatie van Murphy, in een ver verleden nog een box office-magneet, staat al langer dan vandaag op losse schroeven. Ik vraag me zelfs af of er nog schroeven zijn. Hopelijk kan hij meer indruk maken met Triplets (201?), het vervolg op Twins (1988). En ja, Arnold Schwarzenegger en Danny DeVito zullen ook van de partij zijn. Ik heb A Thousand Words nog niet gezien, maar wie wel? Ik denk dat zelfs mijn kat dit niet wil zien, mocht ik haar willen sturen naar de persvisie.
3. Stolen (2012) Simon West
Production cost: $35 million – Worldwide Gross: $2 million (Millennium Entertainment)
Ook Nicolas Cage is een vaste waarde in de flop-lijst. En hier pronkt hij met Stolen (2012), een fletse, geheel van spanning verstoken actiethriller die van Taken (2008) een Oscar-film maakt. Ook deze prent – met acteurs als Malin Akerman, Danny Huston en Josh Lucas – heeft een wel heel slechte promo-campagne die op zich ook wel heeft geholpen dit miserabel box-office resultaat neer te zetten.
2. W.E. (2012) Madonna
Production cost: $30 million – Worldwide Gross: $0,8 million (Weinstein)
Na haar debuutfilm Filth and Wisdom (2008) heb je er het raden naar waarom iemand het een goed idee vond om 30 miljoen te pompen in een film van Madonna, gemaakt door haar productiehuis Semtex Girls. Wel, dom zijn kan geld kosten en hier ligt het bewijs. Deze 2 uur durende W.E. hangt met haken en ogen aan elkaar en lijkt bij momenten op een veel te lange reclamespot. Bij momenten een streling voor het oog en oor, maar de twee vrouwenverhalen die Madonna zonodig aan elkaar wil koppelen komt heel geforceerd over en de intrigerende relatie tussen Wallis en Edward is geheel ondergeschikt aan de showreel die Madonna hier in elkaar wil steken.
1. John Carter (2012) Andrew Stanton
Production cost: $250 million (+ 100 miljoen marketing) – Worldwide Gross: $282,7 million (Buena Vista/Walt Disney)
Ook al heeft John Carter zijn productiebudget gerecupereerd met zijn box-office recette, blijft het in diep rode cijfers als je weet dat zowat 100 miljoen werd gespendeerd aan de promotie van deze prent. Net zoals Dredd had de film te lijden onder het gebrek aan star-power (Taylor Kitsch… give me a break), was weinig origineel en had nooit zoveel mogen kosten. De flop heeft er voor gezorgd dat Rich Ross, het hoofd van Disney, gedwongen werd tot ontslag. Niet alleen voor deze film, maar ook voor de grootste box-office flop van 2011, Mars Needs Moms (2011). John Cartner is tot op heden de grootste box-office flop ooit – voornamelijk omwille van zijn peperdure marketingkost – en zou dan nog enige tijd kunnen blijven met een verlies van zowat 200 miljoen dollar.
***Related Posts***
02/05/2017: Top Flop 2016
06/07/2016: Top Flop 2015
18/02/2015: Top Flop 2014
25/03/2014: Top Flop 2013
05/07/2013: Top Flop 2012
16/08/2012: Top Flop 2011
17/08/2011: Top Flop 2010
08/08/2011: Top Flop 2009
21/04/2009: Top Flop 2008
07/04/2009: Top Flop 2007
27/12/2006: Top Flop 2006
Geen enkele van die films gezien, dus goe bezig 😀
John Carter heeft zijn momenten. Visueel wel knap, en heb er uiteindelijk nog wel van genoten. Grootste fout is dat ze iets teveel de 2de Star Wars trilogie hebben willen kopiëren.
Wie heeft beslist om ‘The Oogieloves in the Big Balloon Adventure’ in 2160 bioscopen uit te brengen?!? lol.