Meer dan dertig jaar na de release van Days of Thunder (1990) zou Tom Cruise mogelijk opnieuw de snelweg op gaan, dit keer met een vervolg op zijn klassieke NASCAR-racefilm. Cruise heeft eerder bewezen een meester te zijn in het nieuw leven inblazen van zijn oude franchises, zoals hij dat deed met Top Gun: Maverick (2022). Gezien zijn recente gesprekken met Paramount over een vervolg op Days of Thunder, lijkt hij nu dezelfde magie te willen toepassen op deze cultklassieker die ook al was geregisseerd door Tony Scott en geproduceerd door Jerry Bruckheimer. Maar zou een nieuw avontuur van racer Cole Trickle een goed idee zijn?
Toen Top Gun: Maverick de bioscopen bereikte, verwachtte niet iedereen dat het een enorm succes zou worden. Toch bleek de film een cultureel fenomeen, waarbij Cruise niet alleen de box office veroverde, maar ook een nieuwe generatie wist te boeien. De originele Days of Thunder presteerde niet zo spectaculair als Top Gun, maar leverde wel 157 miljoen dollar op wereldwijd met een productiebudget van 60 miljoen dollar. Dat, in combinatie met gemengde kritieken, zorgde ervoor dat de film een bescheiden succes was. Toch heeft de film door de jaren heen een trouwe schare fans ontwikkeld, waaronder regisseurs als Quentin Tarantino en de film was een megahit op DVD. Tevens, de soundtrack van de film zal bij velen nog nazinderen.
Wat Days of Thunder onderscheidt van recente films zoals Ford v Ferrari (2019) en Ferrari (2023), is het NASCAR-thema. Terwijl veel racefilms zich richten op Europese circuits zoals de Formule 1 en Le Mans, brengt Days of Thunder het racen dichter bij het Amerikaanse hartland. NASCAR is een cultuur op zich en belichaamt de Amerikaanse liefde voor snelheid en competitie. Met de opkomst van auto-racefilms is er nu zelfs meer interesse dan ooit in deze niche, en een vervolg op Days of Thunder zou een unieke toevoeging zijn aan dit subgenre. Bovendien zou het, gezien Cruise’s visie, een kans zijn om het rauwe gevoel van de oorspronkelijke film te combineren met moderne cinematografische technieken.
De oorspronkelijke film ging over de opkomst van een jonge, onervaren coureur die zich een weg baant naar de top. Een vervolg zou een interessante kans bieden om te verkennen hoe het personage van Cole Trickle zich heeft ontwikkeld in de NASCAR-wereld. Heeft hij een mentorrol op zich genomen, zoals we zagen bij Pete “Maverick” Mitchell in Top Gun: Maverick? Dit kan een verhaal opleveren dat niet alleen gaat over snelheid en adrenaline, maar ook over volwassenheid, wijsheid en wat het betekent om een legende te zijn. Anderzijds lijkt zo’n verhaal wel een beetje getelefoneerd en misschien zullen de scenaristen het over een andere en minder voor de hand liggende boeg gooien. Of Nicole Kidman terug zal komen valt nog maar te bezien, maar ik betwijfel het. Daar waar Cruise nog wel dezelfde lijkt, heeft Kidman toch een serieuze gezichtstransformatie ondergaan. En ik zou trouwens niet weten hoe je een verhaal moet schrijven met die twee.
Cruise’s schema zit bomvol, met projecten zoals een film met Alejandro G. Iñárritu en twee Doug Liman films, een vervolg op Edge of Tomorrow en een Space film. En laten we niet vergeten dat Paramount nog steeds een Top Gun: Maverick vervolg wil. Het is duidelijk dat Cruise een zorgvuldige aanpak heeft voor zijn projecten, waarbij het scenario en de inhoud altijd voorop staan. De studio is momenteel op zoek naar geschikte schrijvers om een script te ontwikkelen, en Cruise zal naar verluidt zelf het laatste woord hebben over het scenario. Dit toont de serieuze betrokkenheid en focus die hij in het project wil steken, wat op zichzelf al veelbelovend is.
© Paramount Pictures
Door de technische vooruitgang sinds 1990 kan een nieuwe Days of Thunder het racen op een vernieuwende manier presenteren, met krachtige visuele effecten en cameratechnieken die de adrenaline en spanning van NASCAR-racen dichter bij het publiek brengen. Stel je voor: intense in-car shots, rauwe, mechanische geluiden en een soundtrack die het gevoel van de baan tot leven brengt. Bovendien is regisseur Joseph Kosinski, die eerder Top Gun: Maverick regisseerde, een mogelijke kandidaat. Hoewel hij momenteel werkt aan de F1-film met Brad Pitt, zou Kosinski’s aanpak perfect passen bij het intense en persoonlijke karakter van een Days of Thunder-vervolg.
Kortom, Cruise heeft met Top Gun: Maverick bewezen dat hij franchises op briljante wijze opnieuw kan vormgeven, en dat er in nostalgie een enorm potentieel schuilt. Een sequel van Days of Thunder zou een eerbetoon zijn aan de nalatenschap van regisseur Tony Scott en tegelijkertijd de unieke charme van NASCAR opnieuw tot leven brengen voor een modern publiek. Met de juiste visie en het juiste team kan dit project niet alleen de nostalgische fans plezieren, maar ook nieuwe liefhebbers aantrekken, en het gevoel van snelheid, strijd en Amerikaanse trots terugbrengen naar het grote scherm. En wie weet vinden ze voldoende middelen om dit spektakel grotendeels met IMAX camera’s te draaien.