Late Night With the Devil wordt geboycot omwille van AI

We hadden hierover al een post gewijd aan het gebruik van Artificial Intelligence, en terwijl de technologie er snel op vooruit gaat is de discussie over het gebruik ervan verre van afgesloten. En in dit klimaat was het niet meteen een verstandige zet van de makers van de R-rated Late Night With the Devil (2023) om net na de Hollywoodstakingen uit te pakken met drie AI stills in hun film.

© IFC Films / design by P+A

Korte inhoud: 31 oktober, 1977. De talkshow ‘Night Owls’ van Jack Delroy (David Dastmalchian) is al lang een vriend en metgezel van slapeloze mensen in het hele land. Maar een jaar na de tragische dood van Jacks vrouw zijn de kijkcijfers van de show gedaald. In een poging om de show en zijn carrière te redden, heeft Jack een speciale Halloween-aflevering gepland met bijzondere gasten, waaronder Lilly D’Abo (Ingrid Torelli). Zij zou bezeten zijn door de demon Abraxas en live op televisie willen ze proberen de kwaadaardige entiteit uit Lilly te krijgen. Wanneer de camera’s draaien, loopt alles uit de hand.

Voor hen die niet werkzaam zijn in de artistieke of grafische sector, of die nog niet ten volle hebben gereflecteerd over de mogelijke consequenties van deze revolutionaire technologie, mag deze issue oppervlakkig lijken tot de orde van het muggenziften. Niettemin, velen ervaren terecht enige verontrusting bij het gebruik van AI in langspeelfilms, een gevoel dat we trouwen volledig delen. De kwestie strekt verder dan slechts een schending van het auteursrecht; het betreft tevens een inbreuk op de arbeid van kunstenaars zelf. De filmregisseurs hebben gebruikgemaakt van AI om drie retro-achtige pancartes te creëren. Iets wat eerst niet werd gecommuniceerd, maar het werd snel opgemerkt en besproken op sociale media vanwege de kunstmatige aard van de afbeeldingen. In een verklaring aan Variety hebben de Australische filmmakers, Cameron Cairnes en Colin Cairnes, de keuze om AI te gebruiken toegegeven.

“In samenwerking met ons geweldig grafisch en productieontwerp-team, die allemaal onvermoeibaar hebben gewerkt om deze film de esthetiek van de jaren 70 te geven die we ons altijd hadden voorgesteld, hebben we met AI geëxperimenteerd voor drie stilstaande beelden die we verder hebben gemonteerd en uiteindelijk verschijnen als zeer korte pancartes in de film. We voelen ons ongelofelijk gelukkig dat zo’n getalenteerde en gepassioneerde cast, crew en productieteam hun uiterste best hebben gedaan om deze film tot leven te brengen. We kunnen niet wachten tot iedereen het dit weekend met eigen ogen kan zien.”

Opvallend aan deze verklaring is de afwezigheid van verontschuldigingen voor het gebruik van AI, en eerder een zweem van “so what”. Het is trouwens niet ondenkbaar dat het gebruik van AI verder strekt dan slechts drie pancartes; mogelijk zijn zelfs achtergronden van de televisieset op vergelijkbare wijze vervaardigd. Terwijl de kosten voor het creëren van drie afbeeldingen door een grafisch ontwerper tussen de 1200 en 2200 euro zouden liggen, een schijntje in vergelijking met het miljoenenbudget van de film, vertegenwoordigt dit wellicht een aanzienlijk inkomen voor een individuele kunstenaar, wat nu verloren is gegaan. Iemand kan daar zijn maandhuur mee betalen. Bovendien heeft AI zich mogelijk laten inspireren door ander werk zonder daarvoor gepaste erkenning of compensatie te bieden. De makers vonden het ook initieel niet nodig om te vermelden dat AI was gebruikt.

In afwachting van een wettelijk kader – een uitdaging op zich – zouden filmmakers een morele verantwoordelijkheid moeten voelen om kunstenaars te vergoeden, in plaats van op goedkope wijze hun werk te exploiteren. Het gebruik van AI als inspiratiebron of voor non-profitdoeleinden op sociale media of blogs verschilt wezenlijk van het integreren ervan in een speelfilm, die als artistiek oeuvre beschouwd moet worden en als zodanig behandeld. Uit solidariteit met de kunstenaars en uit respect voor hun werk, onthouden we ons van verdere bespreking van de film, ondanks zijn vermoedelijke kwaliteit (97% op RT). Mocht de film echter beschikbaar zijn op Netflix, zullen we deze wellicht bekijken, maar een bioscoopbezoek lijkt vandaag misplaatst.

Update 25/03/2024: En zo geschiedde: Late Night With the Devil flopt zwaar aan de box-office en haalt nog geen 3 miljoen dollar op in zijn eerste weekend, en wordt ingehaald door de low budget horrorfilm Immaculate (2024).



2 Comments

  1. RocknRolla

    Net na de Hollywoodstakingen is het inderdaad niet zo doordacht. Als ze een team van grafisch designers hadden zie ik niet in waarom ze gebruik wilden maken van AI. Het lijkt een bagatel maar er zijn ernstige consequenties van AI.

    Reply
  2. Joshua

    Mijn geloof is jongeren is iets gestegen indien ze meevoelen voor het werk van diegene die onderaan de ladder staan van dergelijke producties.

    Reply

Leave a Comment

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *