De complete meltdown aan de box-office van The Marvels (2023) heeft Bob Iger ertoe aangezet om nog maar ruimte te laten voor één superheldenfilm in 2024, volgens THR. En dat is een grote streep door de rekening van Kevin Feige die ambitieuze plannen had voor talloze Marvel-films. Feige had zelfs plannen voor een Star Wars film. Deze dromen worden nu echter doorkruist, met Iger die lijkt te zeggen: “Los eerst de problemen bij Marvel op voordat je je aan een andere franchise waagt!”
En er zijn heel wat problemen bij Marvel zoals we al eerder hebben besproken. Neem nu zelfs hun opkomende Captain America 4: Brave New World (2025), een film die in 2024 had moeten uitkomen, maar die nu met gigantisch veel reshoots zit vanwege zeer neagtieve testscreenings volgens Jeff Sneider. Net zoals zovele andere Marvel projecten de laatste 3 jaar werd dit project ook overhandigd aan een regisseur met weinig actie-ervaring. Nogmaals, dit zijn superheldenfilms! Dat zijn mannen/vrouwen in een pak die villains bevechten!! Waarom hierop een kortfilmregisseur als Julius Onah te zetten met slechts 3 low budget drama films op zijn naam die nauwelijks indruk hebben gemaakt? Er is al 150 miljoen gespendeerd en nu zal hier nog eens 60-80 miljoen bijkomen voor reshoots. Deze film zal 500 miljoen moeten opbrengen voor nog maar een break-even, en in het huidige klimaat lijkt me dat zo goed als onmogelijk. De nieuwe Captain America is trouwens niet de publiekslieveling Chris Evans maar zijn sidekick Anthony Mackie.
Vorige maand zei Bob Iger nog in een interview dat het Disney imperium “de focus had verloren” vanwege de nadruk op kwantiteit boven kwaliteit, in een krankzinnige wedloop om Disney+ te voeden onder het Bob Chapek-regime. Feige en zijn team voelden dit mandaat scherp aan, ten koste van Marvel’s films. Maar zoals we hier ook al hadden gezegd, wanneer je superhelden teveel naar het tv-serie format zal versluizen, zullen ze hun bioscoop-prestige verliezen. En het bioscoop-publiek is ook een ander soort publiek dan het tv-publiek. Het publiek die “Ms Marvel” heeft gezien zal niet noodzakelijk naar de bioscoop gaan voor The Marvels, en zij die wél naar The Marvels zijn geweest hebben niet allemaal “WandaVision” of “Ms Marvel” gezien. De nieuwe Captain America lijkt ook meer een tv-karakter te zijn en ik weet niet wat zijn appeal is voor een bioscooppubliek. Films die wel scoren aan de box-office zijn Spiderman en The Guardians, maar dat zijn live-action franchisen die geboren zijn in de bioscoop.
Anderzijds ben ik niet zeker of de “less is more” aanpak zal werken. Het probleem met Marvel zijn de mensen aan de top die de recente beslissingen hebben genomen. Snoei daar eens in en maak plaats voor mensen die wel voeling hebben met het bioscoop-publiek. Die tevens de waarde van een goede scenarist kunnen inschatten en die geen mensen als Dalan Musson zullen aanspreken voor het schrijven van jouw nieuwe blockbuster superheldenfilm. Met alle respect voor Musson, maar hij is eigenlijk een tweede regie-assistent die heeft meegeschreven aan de tv-serie van “The Falcon and the Winter Soldier” en zo goed als geen ervaring heeft als scenarist los van een onnozele B-film genaamd Iron Sky: The Coming Race (2019) die geen kat heeft gezien. En of dat nog niet genoeg is, koppel je hem met een tv-scenarist genaamd Malcolm Spellman wiens enige langspeelfilmervaring was een derde scenarist op de low-budget-38-Metascore-flop Our Family Wedding (2010)!?!? Moeten we dan verbaasd zijn dat Captain America 4 slecht scoort bij het testpubliek?
Deadpool 3 (2024) van Shawn Levy en Ryan Reynolds wordt de enige superheldenfilm van Marvel en Disney in 2024, en gaat nu op 26 juli uitgebracht worden in plaats van op 3 mei. Een film die eigenlijk een Twentieth Century Fox film was. Nog een geluk heeft Disney niet zitten vitten over de R-rating. Naast Captain America 4 moet ook Thunderbolts opkrassen naar 2025, want ook deze film lijkt gebouwd te zijn met losse schroeven.