Barbie (2023) ***½ Blu-ray recensie

Dat Barbie (2023) (Little Women) een cultureel fenomeen is geworden kunnen we niet meer ontkennen na een recette van 1,44 miljard dollar. De film werd geschreven door de extreem hippe filmmaker en regisseuse van deze film Greta Gerwig en haar talentvolle partner Noah Baumbach (Marriage Story), en nodigt ons uit om te genieten van de absurditeit van alles wat met Barbie te maken heeft. Tegelijkertijd streeft de film ernaar om diepgaande feministische kritiek te leveren op onze maatschappij. Gerwig en Baumbach staan beiden bekend als vindingrijke schrijvers, en hoewel een deel van de film oprecht grappig is, lijken ze, zodra er een paar lachsalvo’s zijn geweest, over te schakelen naar getelefoneerde politieke of sociologische slogans. Het is bijna alsof ze ons er aan willen herinneren dat de wereld van Barbie … fake is en het er geen plezier is om in te vertoeven. Wees jezelf en je zal gelukkiger zijn is de pap die ons wordt ingelepeld.

Korte inhoud: ‘Barbie’ volgt een van de poppen die in Barbieland woont. Ze (Margot Robbie) wordt van school gestuurd omdat ze niet perfect genoeg is nadat ze het woord ‘dood’ had uitgesproken. Ze besluit vervolgens om op avontuur te gaan in de echte wereld. Wonen in Barbie Land is een perfect wezen zijn op een perfecte plek. Tenzij je een volledige existentiële crisis hebt. Of je bent een Ken.

Op papier is deze film iets waar je ogen van gaan rollen, maar de makers hebben wel iets uniek in beeld hebben gezet. Ik ben er nog niet uit of het eigenlijk ook een kritiek is op Mattel of het bedrijf eigenlijk helpt een nieuwe golf aan Barbie-poppen te laten verkopen. Als we de cijfers mogen geloven is het voor Mattel een financiële homerun en ik sluit niet uit dat hier nog een vervolg op komt. Ze hebben met Margot Robbie en Ryan Gosling dan ook twee geweldige acteurs gevonden en Margot zet ook wel een geweldige Barbie neer. Online was er trouwens al heel wat te doen rond Margots voeten die Quentin Tarantino en Martin Scorsese eerder al voldoende in beeld hebben gebracht. En ja, de trailer van de film pakte er ook mee uit.

De film wordt verteld door Helen Mirren, begint sterk, met een parodie op de opening van 2001: A Space Odyssey, terwijl meisjes die zich vervelen bij het spelen met babypoppen zich verzamelen rond een gigantische Barbie die tussen hen verschijnt. Het is ongelooflijk campy en absurd. Barbie brengt haar dag door in Barbie Land, te midden van alle andere Barbie die kunnen genieten van de mooie roze, heldere bijna neon-looks van de stad. Dan krijgt ze het idee om naar de echte wereld te gaan en Ken sluipt in haar auto en gaat mee op dit wilde avontuur met zijn rolschaatsen waar hij maar geen afscheid van kan nemen. Greta is één van de meest fascinerende regisseurs van het moment met nog maar een drietal films op haar palmares, met films als Little Woman (2019) en Lady Bird (2017). Dit was een beetje uit haar comfortzone, maar het resultaat mag er zijn. Ook al was ik zelf niet overdonderd en vond ik het bij momenten saai.

Het spelen met een Barbie-pop, zo beweert de film althans, heeft meisjes geholpen na te denken over mogelijkheden die verder gaan dan mama worden. We gaan dan naar Barbie Land, waar Barbies de broek dragen en Kens tweederangsburgers zijn en alles gewoon perfect loopt. We krijgen de boodschap dat Barbies diverse rolmodellen zijn geworden voor meisjes, van alle rassen en in alle soorten en maten – een waarheidsgetrouwe weerspiegeling van de hedendaagse speelgoedrealiteit in Barbie-vers – inclusief een Barbie-president, gespeeld door Issa Rae, en een Barbie -bemand Hooggerechtshof, Barbie-doktoren, Barbie-atleten en, nou ja, je begrijpt het wel. De Barbies geloven dat de meisjes die met hen speelden een realiteit hebben gecreëerd in de buitenwereld waarin vrouwen regeren. Maar op een dag begint onze hoofdpersoon, na te denken over de dood. Plotseling ontwikkelt ze platvoeten en cellulitis, en wordt ze door Weird Barbie (Kate McKinnon) verteld dat deze gedachten opkomen omdat het meisje dat met haar speelt zich somber voelt. Ze wordt geroepen om naar de echte wereld te gaan en dit meisje te vinden om haar te helpen.

Dus gaat ze op pad met Ken, maar ontdekt tot haar ontsteltenis dat vrouwen in het huidige Los Angeles niet altijd de leiding hebben. Sasha (Ariana Greenblatt), het meisje waarvan ze denkt dat het met haar heeft gespeeld, zet haar even met haar platvoetjes terug op de grond: “Je geeft vrouwen een slecht gevoel over zichzelf sinds je werd uitgevonden.” Even later komen we te weten dat haar moeder, Gloria (America Ferrara), een receptioniste bij het bedrijf Mattel, nog steeds in Barbie-magie gelooft en speelt met de Barbies die Sasha naast zich heeft neergelegd.

En dat allemaal terwijl een groep mannelijke Mattel-bedrijfsleiders onder leiding van Will Ferrell, de gevolgen proberen in kaart te brengen van de ontsnapping van de poppen in de echte wereld. Ken heeft echter de tijd van zijn leven als hij ‘het patriarchaat’ ontdekt en vervolgens terugkeert naar Barbie Land, waar hij de boel op stelten zet met mannelijke overheersing, en de Kens genieten van bier drinken, mansplaining en zingen van beschamende emo-deuntjes terwijl ze gitaar spelen. Barbie keert dus terug naar een soort hel en stort in een zware depressie. Gelukkig zijn er nog Gloria en Sasha om haar op andere gedachten te brengen, inclusief Allen (Michael Cera), de ondeugende metgezel van Ken.

Het bizarre is dat de film lijkt te struikelen over zijn eigen woorden. Temidden van enkele luchtige grappen, vooral die over de excentrieke, uit de handel genomen Barbies, dreigt de film te bezwijken onder een overtollige dosis verbale spielerei. In een opmerkelijke verschijning staat Rhea Perlman paraat als Ruth Handler, de ware architect achter Barbie. Als een soort Joodse peetmoeder adviseert ze Barbie: ‘Je hebt Barbie Land ontrukt aan het patriarchaat,’ en spoort ze haar aan om haar depressie en cellulitis te omarmen. Om de woorden van Ruth Handler’s personage te parafraseren: “Ideeën blijven eeuwig voortbestaan. Mensen, niet zozeer.” Het leidmotief hier lijkt te draaien om het verkopen van tickets, merchandise en Barbie-poppen, terwijl het publiek zich wentelt in de illusie van een rebelse kritiek op kapitalisme en seksisme. Vanuit dat perspectief zou men de film haast een triomf kunnen noemen.

Barbie is vanaf beschikbaar op DVD, Blu-ray en 4k UHD. Je kan Barbie ook thuis digitaal bekijken op Apple TV, Google TV, Microsoft, Rakuten TV, Prime Video en Telenet.


Review Barbie (2023)
Recensie door op

Beoordeling: 3,5 / 5

rating

*** Barbie trailer ***


2 Comments

  1. Pak-Man

    Had wel iets weg van Zoolander.

    Reply
  2. Chips & Cola

    Margot is wel zalig in de film, perfecte cast.

    Reply

Leave a Comment

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *