5 redenen waarom Expend4bles flopt

Het is verbazingwekkend dat de 4de film uit deze toch wel platvloerse R-rated actievehikels die misschien wel beter hadden geweest 30-40 jaar geleden. Hoe dan ook was er een publiek voor, maar dit publiek lijkt weg te druipen. De eerste The Expendables (2010) bracht nog bijna 250 miljoen dollar op met een productiebudget van 80 miljoen. De laatste Expend4bles (2023) van Scott Waugh strompelt in zijn eerste week rond 12 miljoen dollar wereldwijd (!) en veel beterschap wordt niet verwacht.


© Millennium Films

De laatste film had een productiebudget van 100 miljoen en moet een slordige 200 miljoen ophalen voor nog maar een break-even, maar deze grens lijkt nu al onhaalbaar. Het lijkt erop dat de film zelfs onder de 50 miljoen wereldwijd zal belanden. Indiana Jones and the Dial of Destiny (2023) heeft alsnog een grotere put geslaan en dat was voornamelijk te wijten aan het uit zijn voegen gebarsten productiebudget van meer dan 300 miljoen dollar en een 383 miljoen dollar recette die heel ver onder de break-even grens zat. Maar laten we eens kijken naar de redenen waarom Expend4bles zijn publiek aan het verliezen is.

5 redenen waarom The Expend4bles flopt

1. Hedendaags publiek wil slimmere actiefilms!
Je kan er niet omheen door te stellen dat Christopher Nolan de bioscoopbezoekers heeft weten te verleiden met slimme spektakelfilms. Dat begon al met Memento (2000), passeerde via de meer mainstream Batman-trilogie naar films als Inception (2010) en Interstellar (2014) en zit nu aan een biografische film waarvan een tijd geleden niemand had kunnen denken dat zoiets de box-office zou veroveren en bijna de miljardgrens zou bereiken. Nolan en uiteraard ook heel wat va zijn like-minded collega’s, hebben de lat hoger gelegd en bewezen dat het “mainstream publiek” klaar is voor films waar je de actie niet met de paplepel binnen krijgt. Anderzijds is het ook hard geweest voor films die willen blijven steken in de jaren ’80 vibe met hersenloze actie. Deze films zijn gedoemd om op de streamingplatforms te blijven en hun productiebudgetten zullen een pak lager komen te liggen.

2. Een overbrugging van 9 jaar is te lang
Smeed het ijzer wanneer het warm is, maar naar verloop van tijd wordt alles koud, en al zeker wanneer er een periode van 9 jaar zit tussen The Expendables 3 (2014) en dit 4de deel. Gezien het feit dat Expendables 3 al niet meer zo geliefd was, leidde het negen jaar wachten ertoe dat het publiek de interesse in de serie volledig verloor. Deze film uitbrengen ten laatste in 2018 had financieel al een wereld van verschil kunnen maken.

3. Algemene consensus dat de film op de ballen trekt
De eerste film was al niet echt geliefd door de pers maar er waren nog wel wat gemengde reviews. Voor dit vierde deel is er zowat iedereen over eens dat het nauwelijks het bekijken waard is. De film heeft een 13% op Rotten Tomatoes. De actie was onderkoeld, de dialogen waren slecht, de visuele effecten zijn ronduit beschamend en de plot was veel te licht verteerbaar. De film vervalt zelfs in het belachelijke naar het einde toe.

4. R-Rated zonder R-rated scenes
De R-rating beperkt wie de film kan zien, en dat is wat met de nieuwste Expendables-film verkreeg, in tegenstelling tot The Expendables 3 dat de beoordeling PG-13 kreeg. De R-rating had Expend4bles echter kunnen helpen als de studio van de rating had geprofiteerd met zijn actiescènes zoals de Equalizer– en John Wick-films. Door op de R-rating te leunen, werden die films populair, en de vierde Expendables hadden dit voorbeeld moeten volgen, maar deed dat niet. De film voelt als een PG-13 film aan en het enige wat misschien ruikt naar een R-rating is de overgeseksualiseerde Megan Fox. Hoe dan ook, liefhebbers van R-rated films waren al niet aangesproken door de trailer en al wie jonger was dan 16 mocht de film niet zien. Niet meteen een goede marketingstrategie.

5. Waar zijn de grote namen?
De grote aantrekkingskracht van The Expendables was de cast van geliefde actiehelden uit de jaren 80 en 90. Uitpakken met Arnold Schwarzenegger, Bruce Willis, Chuck Norris, Jet Li of zelfs Jean-Claude Van Damme had nog iets van een aantrekking maar Megan Foxnobody cares. Ze was ooit een fenomeen ten tijde van Michael Bay, maar deze tijd is een ver verleden. Ook Jason Statham is niets zonder dat een regisseur met naam en faam betrokken is bij zijn films. Ook 50 Cent en Andy Garcia zijn vergane glorie. Fox en 50 cent zijn daarbij ook nog eens waardeloze acteurs.

2 Comments

  1. Mirthe

    Was echt slecht. Weggesmeten geld.

    Reply
  2. Stef

    Liam Neeson films idem dito. Gewoon te standaard geworden.

    Reply

Leave a Comment

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *