Het is een opluchting voor vele studio’s dat het publiek de weg niet heeft vergeten van hun locale bioscoop^. Wereldwijd heeft Barbie (2023) van Greta Gerwig een slordige 337 miljoen dollar opgeleverd en Oppenheimer (2023) 174 miljoen dollar. En ja, voor Christopher Nolan is dat zeker een succes gezien zijn film minder screenings had per dag gezien de speelduur van 3 uur en ook in een pak minder bioscopen (3600 ipv 4600 in de States) werd vertoond gezien het IMAX formaat.
Barbie begon vrijdag met een verbazingwekkende 70 miljoen dollar recette, en deze Warner Bros-film was goed op weg naar een historische opening van meer dan 155 miljoen dollar in de States, een drempel die meestal is gereserveerd is voor superhelden of grote IP’s zoals Star Wars of Harry Potter. Zelfs de eerste Wonder Woman (2017) haalde slechts 103 miljoen dollar. Ook Oppenheimer van Universal maakt indruk. Het historische drama over J. Robert Oppenheimer en het maken van de atoombom kwam boven alle verwachtingen binnen. De film van Nolan verdiende vrijdag 33 miljoen dollar en eindigde het weekend in de States met een mooie 80 miljoen dollar, wat het op twee na grootste binnenlandse debuut van de filmmaker zou zijn na The Dark Knight Rises (2012) met 160,9 miljoen dollar en The Dark Knight Rises (2012) met 158,4 miljoen dollar.
Qua inkomsten is dit het op drie na grootste openingsweekend in de States aller tijden en het grootste sinds Avengers: Endgame (2019), met een gecombineerde kaartverkoop van 300 miljoen dollar, een zeldzame prestatie zeker in het huidige klimaat. De zinderende kassa is een welkome afwisseling in tijden van een Hollywood staking, die de filmindustrie tot stilstand zal brengen en zal zorgen voor een leeg eindejaars-seizoen.
En hoe is het gesteld met Sound of Freedom (2023) die in hun eerste 20 dagen 124 miljoen konden ophalen in de States? Wel, de film lijkt in de States af te kloppen op een 135 miljoen dollar, wat gigantisch veel is voor een dergelijke low budget independent film gemaakt door QAnon complotdenkers. Dat er heel wat kaartjes zijn opgekocht door religieuze organisaties of politieke bewegingen via het Pay-It-Forward systeem van Angel Studios is niet te ontkennen, maar op een gegeven moment zal dit ook opdrogen. Tot op heden hebben ze ondertussen wel al 10,2 miljoen kaartjes verkocht. Daarnaast heeft de film internationaal geen benen om op te staan gezien dit onderwerp niet zo gepolitiseerd is als in de States. Maar angst werk in politiek! Spreek over de verarming van de staat te wijten aan defensie-uitgaven aan Oekraïne, spreek over migranten die geweld en terreur zaaien, spreek over vaccins die mensen doden en pharma rijker maakt, spreek over Hollywood acteurs die baby-bloed drinken, … het verkoopt als zoete broodjes voor simpele zielen. Meer nog, je zal hen niet van het tegendeel kunnen overtuigen met zwart/wit bewijsmateriaal, integendeel. Maar dit is de politiek rond een goed gemaakt drama met een klassiek verhaalpatroon. Wij zullen de film hier volgende week wel bespreken, want los van alle controversie blijft het een puike prestatie.