Rolling Stone zet lastercampagne op tegen de serie The Idol

Slechte reclame is ook reclame maar Rolling Stone gaat wel heel ver in hun afkeer van de opkomende serie “The Idol”, een serie over de onderbuik van de muziekindustrie door Abel “The Weeknd” Tesfaye, Reza Fahim en Sam Levinson. De serie had eigenlijk al uitgebracht moeten zijn gezien productie begon in november 2021, maar deze 50 miljoen dollar serie van HBO loopt toch niet zoals het moet en het prijskaartje is ondertussen gestegen naar 80 miljoen dollar.

Het is moeilijk om te praten over iets wat we nog niet hebben gezien, maar van wat we hebben kunnen vernemen is dat de regisseur van de serie, Amy Seimetz, is ontslaan of zelf opgestapt omwille van creatieve meningsverschillen (zoals ze dat noemen) en heeft Sam Levinson (Euphoria) de zaak overgenomen en toch ook heel wat reshoots doorgevoerd. Er zouden al 4 van de 5 episodes zijn opgenomen door Seimetz en Levinson zou enorm veel hebben gereshoot. En daar wringt het schoentje want volgens Rolling Stone zou hij de serie hebben veranderd van een satire op dat wereldje tot “een torture porn serie zonder inhoud”. “Het was zoals elke verkrachtingsfantasie die elke giftige man in de show zou willen – en dan komt de vrouw terug voor meer omdat het haar muziek beter maakt”. Wat zijn de bronnen? Wel dat is het hem juist. De auteur van het artikel Cheyenne Roundtree noemt geen namen, maar spreekt van “one says”, “one production member explains” of “four sources say”. Wie zijn die mensen? Welke rol hebben ze op de set? Bestaan ze echt? Wat we wel weten via Deadline is dat het de beslissing was van Abel Tesfaye om de samenwerking met Amy Seimetz stop te zetten omdat de richting de serie was ingeslaan niet in overeenstemming was met het beoogde resultaat en dat de serie iets teveel rond het personage van Lily-Rose Depp zou draaien in plaats van meer op hem. Bijgevolg kwam de quote dat de serie iets teveel vanuit het “vrouwelijk perspectief” verteld was. Koren op de molen voor militante vrouwelijke journalisten om hun messen te slijpen.

Een artikel in THR (net zoals Rolling Stone ook eigendom van Penske Media Corp.) schets een wel heel ander beeld over de situatie. Blijkbaar zouden er heel wat reshoot nodig zijn omdat Seimetz werkte met onafgewerkte scripts. Het werk van Seimetz zou tevens HBO niet hebben overtuigd en het ziet er naar uit dat zij uiteindelijk haar C4 hebben opgemaakt. De hoofdactrice van de show heeft in het interview tevens gezegd dat ze blij was met de komt van Sam Levinson en dat hij de beste regisseur was met wie ze al ooit had samengewerkt: “Nooit heb ik me meer gesteund of gerespecteerd gevoeld in een creatieve space, mijn inbreng en meningen meer gewaardeerd. Werken met Sam is in alle opzichten een echte samenwerking – het is voor hem belangrijker dan wat dan ook, niet alleen wat zijn acteurs van het werk vinden, maar ook hoe we ons voelen bij het uitvoeren ervan. Hij werkt met mensen wiens werk hij waardeert en heeft altijd een omgeving gecreëerd waarin ik me gezien, gehoord en gewaardeerd voelde.” Dat kan tellen qua statement en het heeft ook een naam.

Maar misschien moeten we gewoon afwachten op het resultaat. “The Idol” heeft op dit ogenblik nog geen releasedatum maar vermoedelijk ergens in de zomer van 2023.

*** “The Idol” trailer ***

1 Comment

  1. Mitch

    Volgens mij is dat betaalde reclame van HBO aan die Rolling Stone journaliste om wat meer publiciteit te maken voor de serie. Er staat niets positiefs in het artikel en dat ruikt toch naar een constructie.

    Reply

Leave a Comment

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *