Normaal zijn testscreenings bijzonder gecontroleerd en moeten de aanwezigen een formulier invullen dat ze erover niets zullen vertellen op social media of ergens anders. Een embargo die doorgaans strikt wordt nageleefd, maar soms zijn er wel eens lekken. Dat was het geval na de test-screening van Aquaman 2: The Lost Kingdom (2023). De commentaren waren zo erg dat de studio de filmmakers opnieuw naar de montagekamer stuurde om serieuze ingrepen te doen in het verhaal, voor zover deze nog mogelijk zijn. De film had moeten uitkomen op 16 december 2022 maar werd verplaatst naar 17 maart 2023, tot het nu uiteindelijk wordt verschoven naar 25 december 2023.
De film heeft ondertussen al 4 testscreenings gehad en het verhaal is al een paar keer door mekaar geschud en het gerucht dat nu opduikt is dat er effectief reshoots aan de gang zouden zijn om alsnog de puinhoop te redden, goed wetende dat deze film al 205 miljoen dollar heeft gekost en er sowieso geen derde film zal komen. Een tijd geleden hadden de makers het lumineuze idee om de screentijd van Amber Heard te verdubbelen, maar blijkbaar is dat ook niet in de smaak gevallen.
Los van het narratieve aspect lijkt het testpubliek ook niet meteen verkocht te zijn voor de wisselende toon van de film; ofwel te fantasy-achtig, te lollig op momenten waar je een beetje ernst verwacht. In ieder geval is dat geen goede zaak dat regisseur James Wan nu achter commentaren van Jan, Suzie en Paul moet lopen in plaats van de film te maken die hij voor ogen had. Testscreenings zijn goed voor kleine aanpassingen, maar wanneer je zal raken aan de plot is er geen einde aan de tunnel. Wan is een meester in horrorfilms (The Conjuring, Insidious), maar dat lijkt ook zijn enige sterkte te zijn. Zijn eerste Aquaman (2018) heb ik niet echt kunnen smaken en zijn tv-serie “MacGyver” is nauwelijks het bekijken waard.
Ant-Man and the Wasp: Quantumania (2023) heeft wereldwijd slechts 365 miljoen dollar kunnen ophalen en Aquaman 2 zal er minstens 450 miljoen moeten ophalen voor nog maar een break-even. Het is begrijpelijk dat Warner Bros zenuwachtig is. Binnen een paar weken moet hun Shazam! Fury of the Gods (2023) trouwens uitkomen en deze film kan hopelijk wat winst boeken gezien de film maar 250 miljoen nodig heeft voor een break-even. Maar we zullen zien hoe dit zal uitpakken. In ieder geval wijst alles erop dat DC effectief wel aan een reboot toe was, iets waar Marvel zelfs nog niet beseft.