Francis Lawrence zal BioShock verfilmen voor Netflix

Het ziet er naar uit dat de videogamefranchise BioShock een kans krijgt op een verfilming, en deze keer via Netflix. En dat is goed nieuws wat zij hebben de middelen om hier iets goed van te maken, mits ze een goede regisseur hadden gevonden. De streaminggigant werkt hiervoor samen met Take-Two Interactive, het moederbedrijf van de game, om een potentieel filmisch universum te ontwikkelen. Vertigo Entertainment en Take Two zullen als producenten dienen.

Het was dus zoeken naar de beste schrijver en filmmaker voor dit project, terwijl de samenwerkingsovereenkomst al bijna een jaar in de maak is. Zoals bij vele game-adaptaties zal de discussie vaak draaien over het budget en elke regisseur zal een andere visie hebben met een ander prijskaartje. Game-verfilmingen hebben ook geen bijzonder goed verleden (The Witcher als één van de grote uitzonderingen – ook al was de game wel gebaseerd op een reeks boeken), dus kan er ook een zekere aarzeling zijn. En dan is er nog het feit van de game die vele filmmakers misschien niet kennen. Niet elke filmmaker is als Henry Cavill en kent zijn games. Als je een boek wil verfilmen kan je deze op een paar dagen lezen, een game verfilmen, daarvoor moet je al onderduiken voor een paar weken in het universum als je de job serieus neemt. Ik hoop op iemand als Guillermo del Toro als regisseur.

Het first-person shooter-spel, uitgebracht in 2007 door 2K Games, een dochteronderneming van Take-Two, bevatte een afbrokkelende onderwaterstad genaamd Rapture, met een samenleving die is gefragmenteerd met een burgeroorlog met veel inwoners die verslaafd waren of een genetisch verbeterend serum gebruikten dat mensen krachten geeft terwijl ze ook in angst leven van Big Daddies, gemuteerde mensen in duikpakken. In deze wereld is Jack de hoofdrolspeler en overlevende van een mysterieus vliegtuigcrash in de Atlantische Oceaan.

Toch heb ik mijn bedenkingen of dit echt wel zal werken als een film. Visueel is het misschien leuk, maar de personages zijn niet bijzonder interessant, de plotwendingen voelen specifiek aan als iets wat specifiek is voor de wereld van videogames en in essentie denk ik niet dat het verhaal zo goed is. Tenzij je natuurlijk volledig inzet op het visuele plaatje en hiermee de fans van de game probeert te paaien maar niet-ingewijden zullen hun neus optrekken. We zullen zien wat de toekomst brengt.

Update 27/08/2022: Naar verluidt zou Constantine, I Am Legend en Red Sparrow-regisseur Francis Lawrence aan boord zijn gekomen om het project in goede banen te leiden, terwijl Michael Green (Blade Runner 2049, Logan) is ingehuurd om de adaptatie te schrijver. Lawrence is momenteel bezig met het filmen van de prequel-film The Hunger Games: The Ballad of Songbirds and Snakes (2023), en het is de bedoeling dat Green het script schrijft terwijl dat gebeurt. Zodra Lawrence de productie van de genoemde prequel heeft afgerond, kan hij direct in de pre-productie op “BioShock” springen met een vermoedelijke release in de zomer van 2024.

2 Comments

  1. Joris

    Eigenlijk zouden ze hier beter een trilogie van maken en een scenarist aanschaffen die zowel aan karakters als aan het verhaal kan werken. Del Toro of Peter Jackson!

    Reply
  2. packwax

    Zolang ze Zack Snyder niet inhuren heeft dit wel een kans op slagen.

    Reply

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.