Voor een debuutfilm is deze Fresh (2022) van Mimi Cave een pareltje, en dat is voor een groot stuk ook te danken aan de charismatische casting van Sebastian Stan en het te gekke, originele script van Lauryn Kahn die vermoedelijk een paar slechte dates heeft meegemaakt dat ze dit horror-date idee bedacht. In wezen zou ik voorstellen hier te stoppen met lezen indien jullie de film nog niet hebben gezien. Ik heb deze prent ontdekt zonder ook maar iets van de film af te weten en was aangenaam verrast met de plotwendingen. In deze review zitten spoilers! Ik kon er gewoon niet omheen.
Korte inhoud: Noa (Daisy Edgar-Jones) is al enige tijd gefrustreerd in de datingwereld, en komt toevallig een leuke man tegen in een kruidenierszaak. Ze ontmoet er de ietwat onwennige, maar charmante plastisch chirurg Steve (Sebastian Stan) met wie ze afspreekt. Ze kunnen het goed met elkaar vinden en Noa hoopt eindelijk de ware te hebben gevonden. Ze trekken een weekend erop uit.
De film is verschenen op het HULU streamingplatform maar buiten Amerika ook op Disney+ en dat is een beetje bizar, want Disney is nu niet gekend voor zijn R-rated gore films. Maar de moods verschillen wel. Het begint als een halve komedie, dan eerder een romance en eindigt in een geflipte horrorprent, met de openingscredits die pas na 30 minuten verschijnen. En tot dan toe was er een goede opbouw, maar naar verloop van tijd verliest het verhaal intrige en spanning. En het einde is al zo onsamenhangend als ongeloofwaardig. Het vlees mist kruiding als je het mij vraagt.
Maar de film heeft ook een beetje die Get Out (2017) kwaliteit en je weet nooit precies wat er gaat gebeuren. Er zijn heel wat wendingen, ook al zijn de meeste heel onwaarschijnlijk. De film vervalt niet in de goedkope en voor de hand liggende Hostel torture porn maar probeert meer in te zetten op de gevoelens van Noa, die enerzijds gruwelt van dates, er dan ene vindt die de moeite is om dan tot de constatatie te komen dat het een gek is en nu zelfs een date moet faken. Maar dan sleurt de scenariste er nog haar vriendin (Jojo T. Gibbs) bij en een vriend (Dayo Okeniyi) van haar vriendin en deze verhaallijnen worden nauwelijks uitgewerkt.
Was het einde beter uitgewerkt dan had er nog wel een sequel kunnen komen. Ik was als kijker al evenzeer geïnteresseerd in de klanten van Steve als in Steve zelf, maar deze kregen we enkel te zien in flitsen. Maar voor een debuutfilm vond ik dit een sterke prestatie en ik kijk al uit naar Mimi Cave’s volgende project. Wat betreft de boodschap, met al de #MeToo schandalen zal deze prent het dating-proces niet bevorderen, integendeel. Nog een geluk was er in de film ook een vrouw aanwezig die al even boosaardig kon zijn als de man, al was het maar om over het cliché te geraken dat niet alle mannen ofwel hatelijke dates zijn of gewoon psychopaten. In ieder geval gaan we hier geen mannen aantreffen die de vrouwen uit de nood zullen helpen. De barman die werd opgebouwd om de held te zijn, vervolgens naar het huis ging en gewoon terug vertrok, was best grappig. Van zodra de film op Blu-ray verschijnt zullen we een seintje geven, maar ondertussen is de film te zien op Disney+ sinds 14 april 2022.
Review Fresh (2022)
Recensie door Dave op 21 mei 2022
De marketing voor deze film was gewoon onbestaand. Is de eerste keer dat ik hiervan hoor.
Een leuke verrassing inderdaad
Die cover van Radiohead tijdens hun eerste maaltijd samen was geweldig. De esthetiek van deze film vond ik wel goed.
*spoiler Hoe in hemelsnaam kan Noa nog dansen en zitten?