Eigenlijk waren er geen al te grote verrassingen bij deze 92nd Academy Awards, met misschien als uitzondering dat Parasite (2019) de eerste niet-Engelstalige film was die een Oscar won voor zowel Beste Buitenlandse Film als Beste Film. Samen met de Oscar voor Beste Script en Beste Regie is dit tevens de enige grote winnaar van de avond, maar voor de rest kreeg elke film wel een prijs. Enkel Martin Scorsese met zijn The Irishman (2019) bleef met lege handen achter, en dat is ondertussen al de derde Award show op een rij en je zou voor minder te doen hebben met de regisseur en zijn cast.
Parasite is hoe dan ook een verrassende winnaar. Het is een sterke film maar je zou denken dat een Oscar voor Beste Buitenlandse film eigenlijk gelijkwaardig is aan de Oscar voor Beste Film. Maar nu is dat blijkbaar compleet anders en moeten we misschien maar de Oscar voor Beste Buitenlandse film afschaffen. Want nu heb je defacto een categorie waarin enkel niet-Engelse talige films mee kunnen winnen en dat is bizar wanneer diezelfde films ook nog eens de Oscar voor Beste Film kunnen winnen. Regisseur Bong Joon Ho had al een speech gegeven voor Beste Script, en toen kwam Beste Regisseur en Beste Buitenlandse film en daarbovenop nog eens Beste Film. Hij had ondertussen alles gezegd wat hij wilde zeggen en dacht dat hij eindelijk naar huis kon gaan. En dat heeft alles te maken met het feit dat ‘the academy’ met al zijn leden waarschijnlijk verdeeld waren tussen Joker (2019), Once Upon A Time … in Hollywood (2019) en 1917 (2019), en als tweede en derde keuze hebben gekozen voor de Zuid-Koreaanse film. Maar net zoals bij het Eurovisie songfestival kan een zanger de meeste 12 punten halen en toch verliezen aan een zanger die minder 12 punten haalt maar over de ganse lijn beter presteerde als 2de of 3de bij alle landen.
© September Film
Bij de Oscars voor de acteurs waren er geen grote aardverschuivingen. Iedereen wist dat Joaquin Phoenix en Renee Zellweger zouden winnen voor Beste Acteur en Actrice, en iedereen wist dat Laura Dern en Brad Pitt zou winnen voor Beste Bijrol, omdat deze 4 acteurs ondertussen alle andere awards hadden gewonnen in aanloop naar de Oscars. Het zijn alle 4 verdiende acteurs ook al denk ik dat Brad Pitt al veel betere rollen heeft gespeeld in zijn leven, maar ik ben blij dat hij zijn eerste Oscar heeft gewonnen. In de categorie had ikzelf Joe Pesci willen zien, maar blijkbaar voelde hij de bui al hangen en is Pesci zelfs niet komen opdagen op de ceremonie. Enkel Al Pacino bleef komen en keer op keer moest je die teleurstelling op zijn gezicht zien. Pacino heeft ooit nog de Oscar gewonnen, niet voor The Godfather of Dog Day Afternoon of zelfs Serpico, maar wel voor Scent of a Woman (1992) van regisseur Martin Brest die ooit Gigli (2003) maakte – I shit you not. Een oscar voor een meer dramatische rol zoals in The Irishman had ik hem deze nog wel gegund boven de “coole” rol die Brad Pitt speelde. Maar ik heb het gevoel dat niemand echt wild was van The Irishman of van zijn de-aging visuele effecten. Ik ben er zeker van dat meer leden van ‘the academy’ de film beter hadden gevonden indien ze het hadden ontdekt op het witte doek in plaats van thuis op tv tussen de soep en de patatten. Zoals ik hier al eerder heb gezegd, ik denk niet dat Netflix dit jaar opnieuw all-in zal gaan met een filmproductie van 165 miljoen dollar + 70 miljoen dollar voor de Oscar campagne (niet 160 miljoen zoals HLN schreef – zij verwarren met het productiebudget).
Geen leuke of pakkende speeches dit jaar met uitzondering van deze van Joaquin Phoenix, soms wel eens een speech die veel korter had mogen zijn (zoals deze van Renee Zellweger), maar wel een paar grappige intermezzo’s bij de presentaties, zoals deze van Maya Rudolph en Kristen Wiig of nog deze van Will Ferrell en Julia Louis-Dreyfus. En van presentatie gesproken, de Chris Rock en Steve Martin cocktail heeft toch niet echt gewerkt. Er was opnieuw een overdreven ijver om “all inclusive” te zijn in de vertegenwoordiging van elk ras, seksuele voorkeur, minderheid of geslacht – en op zich heb ik daar niets op tegen, maar op een gegeven moment ga je de verschillen meer gaan beklemtonen. Ja, we weten dat er geen vrouwen zijn genomineerd als Beste Regisseur ondanks het vele werk, maar stel je dan de vraag welke regisseur mag opkrassen in de lijst. Het is een delicate oefening en ik mag nog altijd hopen dat de film voor zichzelf mag en moet spreken in plaats van de origine of het geslacht van de makers. Dit zou van geen tel mogen zijn. Hieronder hebben jullie de volledige lijst met alle winnaars.
Best picture
1917
The Irishman
Jojo Rabbit
Joker
Little Women
Marriage Story
Once Upon a Time…in Hollywood
Parasite
Ford v Ferrari
Best actress
Cynthia Erivo, Harriet
Renée Zellweger, Judy
Scarlett Johansson, Marriage Story
Charlize Theron, Bombshell
Saoirse Ronan, Little Women
Best actor
Joaquin Phoenix, Joker
Leonardo DiCaprio, Once Upon a Time…in Hollywood
Antonio Banderas, Pain and Glory
Adam Driver, Marriage Story
Jonathan Pryce, The Two Popes
Best director
Bong Joon-ho, Parasite
Sam Mendes, 1917
Todd Phillips, Joker
Martin Scorsese, The Irishman
Quentin Tarantino, Once Upon a Time…in Hollywood
Music (original song)
“I’m Standing With You” from Breakthrough
“Into The Unknown” from Frozen II
“Stand Up” from Harriet
“(I’m Gonna) Love Me Again” from Rocketman
“I Can’t Let You Throw Yourself Away” from Toy Story 4
“Glasgow” from Wild Rose
Music (original score)
Joker
Little Women
Marriage Story
1917
Star Wars: The Rise of Skywalker
International feature film
France, Les Misérables
North Macedonia, Honeyland
Poland, Corpus Christi
South Korea, Parasite
Spain, Pain and Glory
Makeup and hairstyling
Bombshell
Joker
Judy
Maleficent: Mistress of Evil
1917
Visual effects
Avengers: Endgame
The Irishman
The Lion King
1917
Star Wars: The Rise of Skywalker
Best film editing
The Irishman
Jojo Rabbit
Joker
Ford v Ferrari
Parasite
Best cinematography
Roger Deakins, 1917
Rodrigo Prieto, The Irishman
Lawrence Sher, Joker
Jarin Blaschke, The Lighthouse
Robert Richardson, Once Upon a Time…in Hollywood
Best sound mixing
Ad Astra
Joker
1917
Ford v Ferrari
Once Upon a Time…in Hollywood
Best sound editing
1917
Ford v Ferrari
Joker
Once Upon a Time…in Hollywood
Star Wars: The Rise of Skywalker
Best supporting actress
Laura Dern, Marriage Story
Florence Pugh, Little Women
Margot Robbie, Bombshell
Kathy Bates, Richard Jewell
Scarlett Johansson, Jojo Rabbit
Documentary short feature
In the Absence
Learning to Skateboard in a Warzone (If You’re a Girl)
Life Overtakes Me
St. Louis Superman
Walk Run Cha-Cha
Documentary feature
American Factory
The Cave
The Edge of Democracy
For Sama
Honeyland
Best costume design
Sandy Powell & Christopher Peterson, The Irishman
Mark Bridges, Joker
Arianne Phillips, Once Upon a Time…in Hollywood
Jacqueline Durran, Little Women
Mayes C. Rubeo, Jojo Rabbit
Best production design
Once Upon a Time…in Hollywood
The Irishman
1917
Jojo Rabbit
Parasite
Live-action short film
Brotherhood
Nefta Football Club
The Neighbors’ Window
Saria
A Sister
Best adapted screenplay
Steven Zaillian, The Irishman
Greta Gerwig, Little Women
Taika Waititi, Jojo Rabbit
Anthony McCarten, The Two Popes
Todd Phillips & Scott Silver, Joker
Best original screenplay
Rian Johnson, Knives Out
Noah Baumbach, Marriage Story
Sam Mendes & Krysty Wilson-Cairns, 1917
Quentin Tarantino, Once Upon a Time…in Hollywood
Bong Joon-ho, Parasite
Animated short film
Dcera (Daughter)
Hair Love
Kitbull
Memorable
Sister
Animated feature film
How to Train Your Dragon: The Hidden World
I Lost My Body
Klaus
Missing Link
Toy Story 4
Best supporting actor
Brad Pitt, Once Upon a Time…in Hollywood
Al Pacino, The Irishman
Joe Pesci, The Irishman
Anthony Hopkins, The Two Popes
Tom Hanks, A Beautiful Day in the Neighborhood
Volledig eens op de Best Foreign Film af te schaffen, want nu is het inderdaad raar dat je twee keer Beste Film wint. Anderzijds zullen er dan wel veel minder buitenlands talent in de aandacht komen.
Parasite en Joker zijn films die wel zullen blijven bestaan. Ik kan niet hetzelfde zeggen van de andere films die waren genomineerd.