Een paar dagen geleden had Kevin Feige laten vallen dat hij The X-Men franchise voor een jaar of 5 in de koelkast wil steken, en na het box-office resultaat van vorig weekend heeft de president van Marvel Studios misschien wel een punt. Ik ging met een gevoel naar de bioscoop dat ze mogelijks het misbaksel van X-Men: Apocalypse (2016) zouden herstellen, maar Dark Phoenix (2019) werd zowaar nog erger. En nu blijkt dat het publiek het ook massaal liet afweten want de film haalt in de States slechts 33 miljoen dollar op, wat veruit het slechtste openingsweekend is van alle X-Men films!
© Disney / Twentieth Century Fox
In de rest van de wereld was het openingsweekend heel bescheiden met 107 miljoen dollar, wat een totaal maakt van 140 miljoen dollar voor een film die een slordige 400 miljoen dollar moet opbrengen om nog maar break-even te zijn. En Dark Phoenix zit niet alleen in een verlengd weekend maar had ook nog eens NUL competitie, en werd zelfs voorbijgestoken door The Secret Life of Pets 2 (2019) van Illumination Entertainment, die in de States nog 47 miljoen dollar kon ophalen.
1. Dit verhaal was D.O.A.
Kijk, met de aankoop van Fox door Disney kwam deze film eigenlijk ongelegen, net zoals The New Mutants film. Het is te zeggen, iedereen was er zich van bewust dat deze zoveelste X-Men film geen toekomst had en na de twee laatste teleurstellingen was iedereen hoopvol voor een serieuze reboot – niet zozeer qua acteurs gezien we dit al kregen met X-Men: First Class (2011), maar wel qua toon en aanpak. Met andere woorden, iets anders dan wat Simon Kinberg heeft gebracht. Voor veel X-Men fans was het echte einde van de X-Men de film Logan (2017), die wat mij betreft zelfs dé beste film is van de franchise, en het sloot eigenlijk ook af zoals het moest afsluiten, met een traan en een krop in de keel. Na het zien van de trailers en de wijze waarop de film werd aangepakt was het voor heet wat fans duidelijk was dat deze film niets nieuws te bieden had.
2. De afwezigheid van Hugh Jackman
Goede acteurs zijn niet altijd box-office magneten. Denk maar aan Jessica Chastain. Een geniale actrice en een mooie vrouw, maar het publiek lust haar niet. Geen enkele van de films waar ze een hoofdrol in kreeg waren succesverhalen. En hetzelfde kan gezegd worden van Michael Fassbender, misschien wel één van de betere acteurs van zijn generatie, is niet meteen een acteur die de massa’s volk kan trekken zoals een Chris Hemsworth of een Robert Downey Jr.. En laat ik nog wat verder gaan, ook James McAvoy, Nicholas Hoult én Jennifer Lawrence zijn sterren die de box-office kunnen doen laten kantelen. Hunger Games waren succesvolle films, maar de reden was voornamelijk de boeken en niet de actrice. Eigenlijk heeft Fox er bijzonder wél in geslaagd om een ensemble cast te maken van goede acteurs waar niemand echt wild van wordt. De enige acteur uit de franchise die wél volk kon trekken speelde zelfs niet mee in deze film, en dat is uiteraard Hugh Jackman als Wolverine. Achteraf bekeken een wijs besluit van hem.
Was Sophie Turner als lead ook geen vergissing, gezien niemand haar echt kende en ze ook niet enorm veel charisma uitstraalt? Nope! Ik denk dat Sophie Turner eigenlijk nog het meeste volk naar de bioscoop heeft getrokken en dan in het bijzonder de jeugd die grote fans zijn van GoT. Misschien niet voldoende, maar ik hoop echt dat er nog wel een plaats is voor haar in het Marvel universum of in andere niet-comic films, in regie van betere filmmakers.
3. De rotslechte reviews
Met zijn 23% rating op Rotten Tomatoes, had Dark Phoenix zowat de laagste score ooit voor een X-Men-film, daar waar de meeste andere X-Men films op handen werd gedragen. Er zat duidelijk een reukje aan deze film en na de weinig overtuigende trailer hadden niet veel bezoekers zin in een flauwe comic adaptatie die ze eigenlijk al eerder hadden gezien in de al even teleurstellende X-Men: The Last Stand (2006). En deze film kwam na het treinongeluk Apocalypse, en wanneer je een slecht ontvangen film maakt, kan de volgende productie – ook als is deze beter – negatief worden beïnvloed in de perceptie.
4. Verschuiven van de releasedatum
Ik steek niet alleen de schuld op de mannen die de posters maken en de trailers in mekaar steken, maar ook de studio heeft hier qua management toch wat steken laten vallen. Het begon al met de releasedate die verschillende keren werd verlaat. Dit gaf meteen de indruk dat er iets mis was met de franchise. En ja, de film had af te rekenen met enorm veel reshoots. Nu moet ik toegeven dat ik maar weinig big budget films ken zonder reshoots, maar de ene reshoot is duidelijk de andere niet. Wanneer het probleem in het script zit ga je niet met een aantal nieuwe scènes zomaar de film beter kunnen maken. Maar het constant geschuif van releasedatum wijst er ook op dat de studio de film niet zo belangrijk acht. Een releasedatum is iets heiligs en daar ga je niet zomaar mee schuiven tenzij je gegronde reden hebt. Als we The Hollywood Reporter mogen geloven heeft James Cameron flink zitten lobbyen bij filmstudio Fox voor een minder gunstige releasedatum voor Dark Phoenix, ten gunste van het door hem geproduceerde Alita: Battle Angel (2019).
5. Dark Phoenix sprak zijn doelpubliek niet aan
Comic-films worden voornamelijk bekeken door mannen, maar steeds meer zien we een groeiende interesse van vrouwen in het genre en dan vooral bij films waar vrouwen ook een meer dominante rol innemen. Captain Marvel (2019) mag dan nog wel een even teleurstellende comic adaptatie zijn als deze Dark Phoenix, maar de marketing deed er alles aan om in te zetten om de ‘female power’. Met Dark Phoenix kregen we met de eerste trailer en beelden voornamelijk een huilende Sophie Turner te zien, in een steegje naast een vuilbak. Dit is misschien niet de beste manier om het vrouwelijk publiek aan te spreken, een demografie die misschien wel het verschil kan maken aan de box-office. Reken maar dat Black Widow diezelfde fout niet zal maken.
Ik heb Dark Phoenix gister gezien met ietwat lage verwachtingen en viel uiteindelijk wel mee. Het was zeer zeker niet de beste in de reeks en het script zit vol plotgaten. Het verhaal speelt zich af in 1992 maar daar merk je niets van. Bovendien zouden Magneto, Prof. X, Mystique en Beast wat ouder mogen zijn, Magneto zou bijvoorbeeld in deze tijdlijn bijna 60 jaar oud moeten zijn. Desondanks was de film vermakelijk ook al was het duidelijk minder een blockbuster en probeerde het iets kleiner aan te pakken qua schaal. Ik vond deze in elk geval beter dan Apocalyps, die ik veruit de slechtste uit de reeks vind.
Er worden tegenwoordig zulke belachelijk hoge bedragen uitgegeven aan die comic films dat het bijna onmogelijk wordt om al het geld terug te verdienen, ongeacht de kwaliteit ervan.
Avengers: Endgame heeft bijna dubbel zoveel gekost als Dark Phoenix en heeft bijna 3 miljard opgebracht. De grote van het budget heeft geen invloed op de omzet die een film kan maken. De kwaliteit van de film en de promtie ervan is iets totaal anders.