Dit heeft Universal niet zien aankomen. Skyscraper (2018) zou op papier de box-office gaan veroveren. Het concept had veel weg van een Die Hard, en in de hoofdrol hadden we Dwayne Johnson die wordt geliefd door het bioscooppubliek.
Zijn “originele” films moeilijk te verkopen dan franchise films zoals een Jurassic World: Fallen Kingdom of een Incredibles 2? Ik denk dat dit niets te maken heeft met de ontgoochelende openingsweekend van 65 miljoen wereldwijd op een productiebudget van 125 miljoen dollar. San Andreas (2015) was een megahit met zowat dezelfde ingrediënten. Dit zijn volgens mij wel mogelijke redenen.
© 2018 Universal Pictures International
1. Niemand wil een remake zien van Die Hard
Deze film werd duidelijk verkocht als een soort Die Hard film, maar als filmmaker moet je nu eenmaal bewust zijn dat het publiek niet zit te wachten op een remake van bepaalde films, in vele gevallen omdat het origineel nog steeds voortreffelijk de tand des tijds heeft doorstaan. En één voorbeeld hiervan is Die Hard, die je ondertussen gemakkelijk kan zien als een classic actiefilm. Andere remakes die er waarschijnlijk nooit zullen komen zijn Commando (1985), of nog Lethal Weapon (1987). Die laatste film werd wel omgetoverd tot een serie, die na lange tijd van onzekerheid blijkbaar voor een derde seizoen gereanimeerd wordt zonder acteur Clayne Crawford, maar met Seann William Scott als Martin Riggs. Deze Die Hard rip off poster heeft de film dan ook geen goed gedaan.
2. Dwayne Johnson moeheid
Net zoals het publiek verveeld kan worden met een genre (bvb. super hero films), kan het publiek ook uitgekeken worden op een acteur die altijd maar te zien is in dezelfde rollen. Tom Cruise lijkt altijd maar actiefilms te spelen, maar hij wisselt alles af en je hebt zelden het gevoel naar dezelfde film te kijken. Dit kan je niet zeggen van Dwayne Johnson die toch wel een beetje op automatische piloot zit te spelen. En wanneer de kwaliteit van de films ook teleurstellen, dan kan je plots zien dat een goudhaantje plots niet meer geliefd is. Bij Dwayne begon dat al bij Baywatch (2017). De meeste van de laatste Dwayne Johnson films – met misschien als uitzondering The Rundown (2013) – hebben een flutverhaal die nauwelijks memorabel is. De man is wel actief en hij lijkt overal op te duiken, maar met kwantiteit bereik je niet alleen kwaliteit. Het label Dwayne Johnson staat ondertussen gelijk met ‘formule actiefilm’. Ik hou van Dwayne, maar misschien moet hij zijn scripts net iets beter uitzoeken, meer variatie brengen en net iets minder opduiken in vanalles en nog wat.
3. Skyscraper is een formule-film
Er is niets origineels aan de film, ook al is het een “originele”, non-sequel film. De trailer was ook zo voorspelbaar in zijn opbouw dat je eigenlijk de film al had gezien zonder deze effectief te hebben gezien. Er zat geen mysterie in de trailer of een ongewone en verrassende wending. Regisseur Rawson Marshall Thurber leek ook niet meteen te verrassen met zijn beeldvoering. Alles leek standaard en voorgekauwd.
4. Teleurstellende reviews
Normaal gesproken hebben reviews niet meteen een grote impact op blockbuster films (cf. al die Michael Bay films) maar de laatste tijd merken we toch een kleine shift en begint het publiek ook wel zijn weg te vinden naar sites die honderden reviews van journalisten met mekaar vergelijken. Wanneer een film dan maar 50% scoort dan weten ze ook wel genoeg.
5. De film moet nog uitkomen in China
Skyscraper moet nog uitkomen in China en daar hebben de distributeurs zwaar op ingezet met een gigantische Chinese marketing-campagne. De film speelt zich ook af in Hong Kong en werd ondermeer geproduceerd door het Chinese Legendary Entertainment. Maar ook al is het een hit in China zal deze prent geen enorme hit worden en kan het alleen maar hopen op een break-even.